Avatar billede hekke1986 Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:41 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hjælp angående matematik

Hjælp mig venligst med følgende opgave da jeg er fuldstændig LOST. plz

I en trekant ABC er højde a = 100, højde b = 117 og siden AB = 125.

a) beregn vinklerne A, B og C.

b) beregn siderne AC og BC.

c) beregn radius r i trekant ABC's indskrevne cirkel
Avatar billede armena Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:47 #1
2 sec.. så skal jeg svare
Avatar billede armena Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:52 #2
I A'ern skal du tegne den og måle med en vinkel måler
Avatar billede armena Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:53 #3
I B'ern skal du måle fra a - c og fra b-c  og skriv hvor langt der er.
Avatar billede hekke1986 Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:54 #4
hvis jeg ikke har beregninger så får jeg nul for opgaven pga. vores syge lærer
Avatar billede intel4004 Novice
27. oktober 2002 - 12:55 #5
armena> Nej...det er står beregn... Du skal bruge cos,sin eller tan til at beregne vinklerne i A.

Få du ikke oplyst AC og BC??

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
27. oktober 2002 - 12:56 #6
Altså så vidt jeg kan se er a=BC og b=AC, dette er rimelig logisk. Kig i den matematik bøger for cos, sin og tan.

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
27. oktober 2002 - 12:57 #7
Er det en retvinklet trekant???

Intel4004
Avatar billede hekke1986 Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:58 #8
jeg har kun de oplysninger som står der.
Avatar billede hekke1986 Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:59 #9
nej
Avatar billede intel4004 Novice
27. oktober 2002 - 13:01 #10
Ja, men det er normalt sådan at side a i en trekant er den lige overfor vinkel A. Men dette er jo også siden BC, altså fra vinkel B til vinkel C. Jeg tror opgave b) er et lille drille spørgsmål. Start med at tegne trekanten hvis du ikke har et billede. Den behøves ikke at være præcis, bare en skitse...
Avatar billede jelzin101 Praktikant
27. oktober 2002 - 13:01 #11
hekke1986>> jeg vil anbefale dig at læse www.exp.dk/regler.phtml , der står blandt mange andre ting der er nødvendige at vide hvis man bruger eksperten.dk at man ikke må oprette det samme spørgsmål flere gange, der står forøvrigt markeret på den side hvor man opretter spørgsmålet, men jeg vælger at tro at det var et uheld.

Mvh.
Jelzin101/CoAdmin
Avatar billede armena Nybegynder
27. oktober 2002 - 13:01 #12
I C'ern skal du:
Tegn midtnormalerne til alle siderne (En linie der ligger i midten af siden og går ret på side) Når det er gjort burde alle tre linier skærer hinanden det samme sted. Der har du midten af din cirkel. Så kan du let tegne den.  Og så kan du jo måle radius.
Avatar billede intel4004 Novice
27. oktober 2002 - 13:02 #13
Ok - hvis det ikke er en retvinklet trekant(er du sikker) så skal du bruge cosinus eller sinus relationerne. Men dem må du have fået gennemgået engang... :)

Jeg kan ikke huske dem lige her - kun dem til retvinklede trekanter.
Avatar billede intel4004 Novice
27. oktober 2002 - 13:04 #14
armena> Prøv og hør her. Du forvirrer mere end du gavner. Der står højt og tydelig: "beregn". Altså skal man ikke begynde og måle... Jeg er dog selv usikker på hvordan beregner denne radius...
Avatar billede hekke1986 Nybegynder
27. oktober 2002 - 13:28 #15
til armena. jeg kan sende opgaven til din mail
Avatar billede foxy_lady Nybegynder
27. oktober 2002 - 14:11 #16
1) Vinkel A = 45,25 grader
  Vinkel B = 44,75 grader
  Vinkel C = 90 grader

2) AC = 88
  BC = 125

3) er ikke lige udarbejdet endnu, men arbejder på sagen...

Dette er mit forslag til resultatet
Avatar billede hekke1986 Nybegynder
27. oktober 2002 - 14:16 #17
TIL FOXY LADY.
ER DET MULIGT FOR DIG OGSÅ AT SENDE BEREGNIGER???
Avatar billede foxy_lady Nybegynder
27. oktober 2002 - 14:27 #18
Der skal næsten tegninger til, hehe...

Først har jeg lavet en skitse af trekanten hvor højderne er indtegnet. Du beregner det halve af side AC ved hjælp af phytagoras. Så ganger du resultatet med 2 og du får hele side AC. Det samme kan du gøre til beregningen af side BC (altså phytagoras).
Så har du alle siderne!
Til beregning af vinkel A brugte jeg cosinus (cos A = b/c) (b og c er siderne AC og AB). På lommeregneren får du 0,704 hvorefter du bruger INV (eller på HP lommeregnere ACOS), der ved får du 45,25.
Til beregning af vinkel B brugte jeg Sinus (sin B = b/c). Der får du oxo 0,704 med denne gang bruger du ASIN på lommeregneren (INV) og du får 44,75..
Vinkel C gir sig selv. Der er 180 grader i en trekant så du minuser summen af de 2 grader (A og B) med 180 og du har vinkel C!

Håber du kan bruge det til noget og at jeg har regnet rigtigt :)
Avatar billede intel4004 Novice
27. oktober 2002 - 15:01 #19
foxy_lady> Man kan kun bruge de beregninger hvis det er en retvinklet trekant...

hekke1986> Hvorfor kigger du ikke stille roligt i din matematik bog, der står det faktisk forklaret pænt og nydelig... Det er ikke for at være ubehjælpelig eller direkte dum, egentlig mere fordi du ellers vil få det svært senere hen...
Avatar billede blazer Nybegynder
27. oktober 2002 - 21:31 #20
Fuck mand....hvad fanden laver du på eksperten karina???

intel>>>Henden beregninger er gode nok...hun bruger nemligt den udvide pytagoras, så luk røven!
Avatar billede foxy_lady Nybegynder
28. oktober 2002 - 15:40 #21
Blazer>>> Ahhm, just hanging around... hehe
Avatar billede intel4004 Novice
28. oktober 2002 - 17:57 #22
blazer> Lad da være med det pis "luk da røven" - det gider jeg fandeme ikke se herpå eksperten, du bliver sku anmeldt hvis du fortsætter...

Intel4004
Avatar billede blazer Nybegynder
28. oktober 2002 - 21:58 #23
intel>>>Luk røven!!!