Avatar billede bennybit Nybegynder
03. oktober 2000 - 09:24 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Brug af CLASS via et javascript

Hvordan for jeg fortalt mit script nedenfor, at jeg ønsker at de anker-koder som det genererer skal påvirkes af fx CLASS=\"bookmark\" - så det svarer til <A HREF=\"#henvisning_et_eller_andet\" CLASS=\"bookmark\">noget tekst</A>

Script-kode:
--------------------------------------------

function w(tekst){
document.write(tekst)
}

function oversigt(){
if(document.anchors.length > 0){
  w(\"</TD><TD VALIGN=Top NOWRAP>\")
  w(\"<H3>Denne sides bogmærker:</H3>\")
  for(i=0; i < document.anchors.length; i++){
  henvisning = document.anchors[i].name
  w(henvisning.link(\"#\" + henvisning))
  w(\"<BR>\")
  }
--------------------------------------------

Avatar billede geeeet Nybegynder
03. oktober 2000 - 09:32 #1
w(\"</TD><TD VALIGN=Top class=bookmark NOWRAP>\")

...burde virke...

/Geeeet
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. oktober 2000 - 09:54 #2
Jeg tror han mener, at det aktuelle class-name i hvert anchor skal aflæses,
og sættes ind i oversigten. Det kan man også i IE4+ og NS6+, men ikke i NS4.7-

  function oversigt(){
    if(document.anchors.length > 0){
      w(\"</TD><TD VALIGN=Top NOWRAP>\");
      w(\"<H3>Denne sides bogmærker:</H3>\");
      for(i=0; i < document.anchors.length; i++){
        henvisning = document.anchors[i].name;
        cll = document.anchors[i].className;
        w(\'<a href=\"#\'+henvisning+\'\" class=\"\'+cll+\'\">\'+henvisning+\'</a>\');
        w(\"<BR>\");
      }
Avatar billede geeeet Nybegynder
03. oktober 2000 - 09:58 #3
Evt. kan man sætte et style manuelt, som er magen til dit class-tag, da det også vil fungere i netscape 4.x

/Geeeet

Avatar billede bennybit Nybegynder
03. oktober 2000 - 10:17 #4
=> Geeeet:

Mener altså at have prøvet dette, men må på den igen!

Jeg ved dog med sikkerhed, at jeg forsøgte med:

function oversigt(){
if(document.anchors.length > 0){
  w(\"</TD><TD VALIGN=Top NOWRAP>\")
  w(\"<H3>Denne sides bogmærker:</H3>\")
w(\"<DIV CLASS=bookmark>\")
  for(i=0; i < document.anchors.length; i++){
  henvisning = document.anchors[i].name
  w(henvisning.link(\"#\" + henvisning))
  w(\"<BR>\")
  }
w(\"</DIV>\")
}

Skulle det ikke give samme resultat, som du foreslår?
Avatar billede geeeet Nybegynder
03. oktober 2000 - 10:20 #5
Jo, div class=bookmark burde faktisk fungere fint...

/Geeeet
Avatar billede bennybit Nybegynder
03. oktober 2000 - 10:33 #6
=> erikjacobseb:

Det var ikke det at aflæse klassenavnet, men at sætte det.

Men dit svar er da 200% brugbart, for jeg kan jo bare droppe \"henvisning.link...\" og i stedet \"stemple\" ankrene ind med
w(\'<a href=\"#\'+henvisning+\'\" class=\"bookmark\">\'+henvisning+\'</a>\').

Det må afprøves senere på dagen (sidder ikke ved hjemme-pc\'en nu).

NB! Kan man ikke direkte i js-koden gøre det samme (nu gætter jeg bare...) med:

document.anchors[i].className = \"bookmark\"

Avatar billede bennybit Nybegynder
03. oktober 2000 - 10:52 #7
=> Geeeet:

Hvis det med

w(\"<DIV CLASS=bookmark>\")
...
w(\"</DIV>\")

eller det med

w(\"</TD><TD VALIGN=Top class=bookmark NOWRAP>\")

ikke virker, kan det så skyldes, at de oprindelige css-regler for <A>-tags slår hårdest igennem?

Hvis ja, hvad gør jeg så?
Avatar billede geeeet Nybegynder
03. oktober 2000 - 10:57 #8
Jeg ved faktisk ikke om det globale a-tag overtager, men hvis det gør, kan du sætte din style direkte på linket:

<a style=\"text-decoration:none;\" href=\"link1.html\">tekst</a>

Der burde du også kunne sætte color..

Andet alternativ er at embedde en .css fil i laget, som så vil indeholde de korekte oplysninger, som kun vil blive brugt i det lag:

<link rel=\"stylesheet\" type=\"text/css\" href=\"../css/style_menu_nn.css\">

/Geeeet
Avatar billede bennybit Nybegynder
03. oktober 2000 - 11:03 #9
=> Geeeet:

Ok, jeg er med. Men det så noget i stil med det jeg selv kommenterer til ericjacobsen, hvor jeg \"stempler\" class=\'bookmark\' ind i <A>-tagget.
Avatar billede geeeet Nybegynder
03. oktober 2000 - 11:04 #10
jeps :-)

/Geeeet
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. oktober 2000 - 14:20 #11
OK, simplere end jeg troede  ;-)  Det jeg foreslog kan selvfølgelig være smart i anden
sammenhæng.
Avatar billede bennybit Nybegynder
03. oktober 2000 - 14:25 #12
=> erikjacobsen:

Hej igen:

Nemlig, men havde du ellers et bud på:

\"NB! Kan man ikke direkte i js-koden gøre det samme (nu gætter jeg bare...)- noget i stil med:

document.anchors[i].className = \"bookmark\"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. oktober 2000 - 14:34 #13
Jeg ved et  det ikke uden at prøve, men ser ikke nogen grund til det, når du alligevel
genererer et <a>-tag. Du udelukker blot browsere, der ikke understøtter className.
Avatar billede bennybit Nybegynder
03. oktober 2000 - 14:39 #14
=> erikjacobsen:

Tak og ok, det er da så nok det sikreste fremover!

NB!
Vidste ikke det med manglende browser-understøttelse af \"className\".
Avatar billede bennybit Nybegynder
03. oktober 2000 - 20:48 #15
=> Geeeet + erikjacobsen:

Jeg deler 50-50; I har begge hjulpet mig på rette vej med jeres gode indslag - ok!

1000 tak for jeres håndsrækning!

LØSNING:
Jeg måtte oprette en .special-ankerklasse, som jeg dernæst \"stemplede\" som class=\'special\' ned i <A>-taget.