Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 19:53 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Windows-programmer

Er det muligt at lave Windows-programmer i Java?
Hvilke (gratis) værktøjer skal jeg bruge?
Avatar billede human Nybegynder
23. oktober 2002 - 19:55 #1
Ja, java er platforms uafhængigt.
Du kan bruge notepad :)

// Human
Avatar billede roger Nybegynder
23. oktober 2002 - 19:56 #2
Java er platformsuafhængigt
Avatar billede roger Nybegynder
23. oktober 2002 - 19:57 #3
hehe human....nåede ikke at se dit svar :)
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 19:58 #4
hent en sdk her:
java.sun.com

hent et ide her:
www.netbeans.org
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2002 - 19:58 #5
Ja.

Der er adskillige fremragende Java IDE'er
tilgængelig.

Du kunne f.eks. prøve Eclipse fra www.eclipse.org !

Glimrende product.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 20:02 #6
Kan man lave seriøse windows-programmer? Altså EXE-filer?
Og hvordan gør man det?

Kan det lade sig gøre at skrive økonomistyringsprogrammer/kontor-programmer i Java? Eller billedbehandlingsprogrammer?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2002 - 20:04 #7
Du kan ikke lave en EXE-fil fra Java (jo der er faktisk
tools til at gøre det, mendet opfattes ikke som "rigtigt"
java).

Men du skriver din Java kode, compiler den til binære
class filer og kører dem i en JVM.

Du kan sagtens lave økonomi og kontor-programmer i Java.
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 20:05 #8
fordi et program er en exe fil er det nødvendigvis ikke seriøst.
det ville være tåbeligt at lave sit java program om til en exe fil. hvis det er ønsket, vil jeg anbefale et andet sprog. sproget er kun et værktøj ikke målet i sig selv - målet er dit "windows program"

det er kun fantasien, teknologi og kvalifikationerne der sætter grænser for hvad du kan udvikle i java.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 20:07 #9
Hvor meget fylder en JVM? Kan det køre på en Win98 maskine?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2002 - 20:10 #10
Du kan sagtens køre JVM på Win98.

Hvormeget fylder JDK nu om dage ? Vel ca. 100 MB vil jeg
tro, men det inkluderer både JVM til at køre Java programmer
og command-line compiler.
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 20:12 #11
sun stiller 2 muligheder til rådighed.
en developerudgave af java 38MB
en brugerudgave af java 10MB

de kan hentes her http://java.sun.com/j2se/1.4.1/download.html

developerudgaven indeholder det samme som brugerudgaven + compiler og andre ting.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 20:14 #12
Hvis jeg skriver et smart program i Java, og lægger det på en CD-ROM og sælger det, må jeg så frit inkludere Java Virtual Machine (brugerudgaven) på CD-ROM'en?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2002 - 20:15 #13
sorene: det er altså i pakket form - det fyldet lidt mere i
udpakket form !
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 20:17 #14
findes der nogle gratis WYSIWYG-editore til Java, så jeg kan trække en Button hen på en Form og dobbbeltklikke på den og så skrive den nødvendige kode til den?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2002 - 20:18 #15
Der er adskillige store firmaer (med IBM i spidsen) som sælger
kommercielle produkter der shippes med JDK.

Så det kan lade sig gøre. Jeg er ikke klar over om du
bare vedlægger det eller du skal spørge om tilladelse.
Det må stå et eller andet sted på java.sun.com.

Men rigtigt mange har det allerede installeret.
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 20:21 #16
arne>> ja, ok - men jeg gik udfra at det var download mængden som dcgeek var bekymret om :-)
developer sdk'en fylder hos mig 240MB incl. al dokumentation og (udpakket ;-)

dcgeek>>
netbeans kan bla. bruges til "træk og slip" guiprogrammering.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2002 - 20:22 #17
Der findes masser af Java IDE'er hvor du kan designe
GUI's med drop-n-drag.

Nu er jeg ikke den store GUI programmør selv, men jeg vil
da tro at både Eclipse og Netbeans som allerede er
nævnt her kan det.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 20:28 #18
sejt nok... skal lige være færdig med at downloade Eclipse, så downloader jeg NetBeans... så lige et par screenshots...

Meb brugerfladen kommer vel til at se lidt underlig ud i forhold til normale Windows-programmer, ikke?
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 20:34 #19
Er netbeans også sådan at hvis jeg dobbeltklikker på en knap jeg har placeret på min form, så kan jeg skrive kode for netop funktionen for Mouse Click på den button? (altså ligesom man kan i Visual Basic eller i Delphi)
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 20:35 #20
nej, du kan sætte look-and-feel til den underliggende platform (eks. Windows)
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 20:36 #21
ja, til det med netbeans.. - bortset fra at jeg ikke er sikker på at du skal dobbeltklikke, men jeg tror istedet du skal højre klikke og adde et event på knappen.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 20:43 #22
Jeg har hørt rygter om at man ikke kan arbejde med filer i Java, grundet at dem der udviklede Java i sin tid ville forhindre onsindede programmører i at lave virus. Men hvad fedt er der i at lave store programmer, hvis de ikke kan arbejde med filer?
For jeg har planer om at konvertere alle de programmer jeg har skrevet i Delphi om til Java, og ca. 80 % af koden går med læsning og skrivning til filer, samt oprettelse af nye txt filer.
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 20:44 #23
det er kun ved applets du ikke som standard har mulighed for at læse/skrive filer. når du laver applikationer er der ingen begrænsninger.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2002 - 20:45 #24
Det er noget sludder.

Java applets som er Java applikationer der bliver kørt
af en web-browser kan ikke access fil-systemet.

Af ret indlysende grunde.

Almindelige Java programmer kan sagtens bruge filer.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 21:44 #25
Når jeg så har compiled min application, hvilken fil får jeg så ud af det? Får jeg mere end en fil ud af det?
Og hvordan starter jeg mit eget program, når det er compiled, eftersom der ikke bliver lavet en EXE-fil?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2002 - 21:47 #26
Du får hver .java fil oversat til en .class
fil.

Alle de mange .class filer kan så puttes ned i en
enkelt .jar fil.

Du kan køre applikationen med java kommandoen
eller javaw kommandoen.

Du kan starte både fra de mange class-filer (godt i
dev-environment) eller fra den ene jar-fil (godt
i prod-environment).
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 22:06 #27
dvs. at for at brugeren kan execute min *.jar fil så skal han starte den fra et kommandobaseret miljø eller hvad? (dårligt).
Kan jeg ved hjælp af NetBeans samle det hele i en jar-fil?
Og hvor er der et gratis værktøj der laver jar-filen om til en exe-fil? (har det bedst med at starte programmer ved dobbeltklik på en exe-fil, bryder mig ikke om at hverken jeg eller mine brugere skal til at indtaste en kommando for at starte mine programmer).
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2002 - 22:11 #28
Du kan lave et shortcut til javaw med argumenter, så den kører
din applikation.

Jeg mener også (aldrig selv prøvet) at du kan sætte windows
op til starte javaw, når du dobbelt-klikker på en jar-fil.

De fleste IDE'er har en JAR-wizard der kan lave en JAR-fil.
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 22:12 #29
hvis du har installeret jre (java runtime environment) så vil du kunne dobbeltklikke på jar filen - selvfølgelig forudsat du har lavet den ordentligt med manifest der definere din main.

søg i kategorien - jar filer er et ofte besvaret spørgsmål, jeg har bla. følgende blandt mine bookmarks:
http://www.eksperten.dk/spm/270406
Avatar billede dcgeek Nybegynder
23. oktober 2002 - 22:24 #30
jeg mangler Java Virtual Machine for at afprøve om NetBeans virker som jeg forventer... har søgt på google.com men finder kun irrelevant information.
Avatar billede soreno Praktikant
23. oktober 2002 - 22:26 #31
Avatar billede _henrik Nybegynder
24. oktober 2002 - 14:45 #32
du kan også lave en bat fil og sætte den til at starte din applikation
Avatar billede dcgeek Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:53 #33
Jeg har en problem... jeg har lige installeret NetBeans samt ovenstående Java Virtual Machine. Men når jeg klikker på Install for at installere NetBeans, så siger står der "Der er ikke fundet nogen tilsvarende JVM"