Avatar billede 2-cool Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:15 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

raid 0+1 ?

Har 4 IDE diske som jeg vil køre raid 0+1, men hvilken cluster size skal man bruge? og hvorfor ?
Avatar billede 2-cool Nybegynder
21. oktober 2002 - 23:17 #1
Den skriver godt nok block size, men det er vel det samme? eller hva?
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
22. oktober 2002 - 10:08 #2
Blocksize er den minste enhed på disken, hvis denne laves stor feks. 4096 Bytes (4K), vil selv en 1 byte fil realt optage 4K, (masser af spild) hvis du laver den meget lille feks. 512 Bytes vil der være mange flere block's på disken, hvilket gør søgninger langsomme.

Så for at svare på dit spørgsmål er du nød til at være klar over hvad du ønsker at bruge dit disksystem til.

Er det til at gemme data på feks. zipfiler, mp3, billeder osv. (store filer bør du vælge en stor block size, hvis du skal gemme meget store filer feks. iso filer mv. vælg da en meget stor blocksize.
Vil du bruge den allround (hvilket jeg gætter på) bør du nok vælge en størrelse på omkring 2K-4K (2048-4096 bytes) især hvis du har rigeligt med plads, så sker der ikke så meget ved at svine lidt med pladsen for at opnå en højere hastighed
Avatar billede 2-cool Nybegynder
22. oktober 2002 - 23:48 #3
Men det er selve i raid contr. man skal vælge block size på raid'et. Og senere når man formatere skal man vælge clustersize.

Det er block size'en jeg fisker efter. :o)

Hvad er forskellen på dem?
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
24. oktober 2002 - 09:25 #4
Lad så se på det ene raid 0

lad os antag at blocksize er 1 og du gemmer en file med indholdet "Hej med dig"

på disk 1 gemmes "Hjmddg"
på disk 2 gemmes "e e i"

lad os antag at blocksize er 3 og du gemmer en file med indholdet "Hej med dig"

på disk 1 gemmes "Hejd d"
på disk 2 gemmes " meig"

Fordi access tiden på en disk er flaskehalsen på en disk (8-10 millisek.) så gælder det om at få skevet noget når man har fået access.
men du får performence medgang hvis du har mange filer på under en <blocksize> da du ikke udnytter begge diske.

Clustersize

denne har betydning for hvor mange enheder din disk bliver inddelt i, jo flere enheder jo mere at "holde styr på"
kort sagt jo mindre clustersize jo lavere hastighed,
Jo større blocksize jo større hastighed, men også større spild.

antag at clustersize er 512 og du gemmer en fil på 10 bytes, så vil filen optage 1 cluster (512 bytes) dvs. et spild på 502 bytes
hvis clustersize er 512 og filen er 2050 bytes vil filen optage 5 clustere (4 fyldte og en med 2 bytes)
hvis clustersize er 1024 og filen er 2050 bytes vil filen optage 3 clustere (2 fyldte og en med 2 bytes)

jo størrer clustersize jo mere mulighed for spild.

Når jeg skriver mulighed, er det fordi jo større filer jo mindre procentuelt spild, også jeg stor clustersize.
Avatar billede signout Nybegynder
24. oktober 2002 - 09:29 #5
Blocksize er den mindste klump data controlleren kan læse fra diskene.
Hvis du skal gemme store filer (ISOer, film eller lignende) vil det være en fordel at sætte den højt - det giver den bedste hastighed ved få samtidige brugere. Hvs du derimod skal have bunkevis af små filer vil det være en fordel at sætte den lavt. Ligeledes kan du opnå en bedre performance hvis den skal fungere som server ved at vælge noget der ligger lidt lavere end den størrelse du ville vælge til et enkeltbrugersystem.
Avatar billede 2-cool Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:11 #6
clausbjuul>>

Det vil sige at for performance skyld skal block size være stor og hvis der er mange små filer skal cluster size være lille?

Min raid controller foreslog at min blocksize skulle være 64K. Det var default. Jeg skulle sætte 0+1 op med fire diske!

hvad synes du om det?
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:21 #7
64 K er en ok blocksize (raid)

hvis jeg var dig, ville jeg nok sætte min clustersize (når du formatere) til 2048, under den forudsætning at det er et enkeltbruger system, og allround system, hvor du har lidt blandet filstørrelser.

Hvis dine diske er store 60GB -> vil jeg måske endda benytte 4096 bytes til clustersize

Jeg forstår ikke helt hvad du spørger efter med "Jeg skulle sætte 0+1 op med fire diske!"
Spørger du om noget ?
Avatar billede signout Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:21 #8
Det kommer som sagt an på hvad du skal bruge den til.
Hvis det er en filserver med 100 samtidige brugere skal den have en lille blocksize
Hvis det kun er dig selv der skal bruge den er de 64k fint. 128k ville nok være at foretrække. Men det er marginalt hvor meget performance man reelt vinder ved det.
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:23 #9
Glemte lige at svar på første del med hensyn til stor blocksize og lille clustersize:

Ja fundstændig korrekt
Avatar billede 2-cool Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:25 #10
Det er web og mail server og der er mange bruge og mangle små filer! :o) mail og webindhold! :o)

Hvad skal man så bruge?
Avatar billede signout Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:27 #11
Så ville jeg nok tage 32k blocksize - det er en del brugere der kommer på den så. Og det er ikke en fordel med store blokke i dette tilfælde
Avatar billede 2-cool Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:29 #12
Og selvfølgelig en lille cluster size, ik?
Avatar billede signout Nybegynder
24. oktober 2002 - 15:33 #13
jow
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
25. oktober 2002 - 09:51 #14
Signout har ret 32K blocksize og 512-1024 clustersize vil nok være bedst