Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 11:04 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

IDE-fordeling

Hvad er den mest hensigtsmæssige fordeling på IDE-1 og IDE-2, når man har 2 harddiske, 1 CD-rom-drev og 1 brænder?
Jeg benytter IDE-1 til begge harddiske og IDE-2 til begge CD-rom-drev (og vistnok brænderen som slave).
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:09 #1
IDE1=HD1 (med OS, Primary master)
IDE1=Brænder (Primary slave)

IDE2=HD2 (Seconday master)
IDE2=CD-ROm (Seconday slave)

Men det har ikke SÅ meget betydning, medmindre at du brænder mange cd'ere "on the fly" Altså hvor du brænder direkte fra cd-rom til brænder uden at cache filerne på harddisken først, så er ovenstående løsning anbefalet...
Avatar billede halifax Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:11 #2
Den opsætning burde kunne køre OK. Den gør i hvert fald hos mig på 98SE pc og selv med brænding on the fly.

De fleste ville nok mene at cd-rom og brænder burde sidde på hver sin IDE kanal - af hensyn til "On the fly" bl.a.

Men hvis du sætter cd-rom ell. brænder på IDE 1 skqal du huske på, at cd-drevets hastighed vil være fællesnævneren for IDE 1 (fx. ATA33) og det sløver harddiskhastighed, som måske er ATA66/100/133?
Avatar billede dsj Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:21 #3
For at få det optimalt, skal harddiskene sidde på samme IDE, og cd-rom-drevene for sig. Men en mærkbar forskel vil du nok ikke opleve...
Avatar billede jytteq Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:37 #4
Hold dig til zyphons svar det er det bedste, brug ata 66/100 kabel til både IDE1 og IDE2, og læg styresystemets swapfil på HD2 for bedste ydelse
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 11:40 #5
Tak for hurtige og brugbare svar. Jeg synes ikke, at jeg kan gøre andet end at fordele points ligeligt.
Jytteg's kommentar er også god, men jeg kan jo ikke give points for en kommentar.
Avatar billede jytteq Nybegynder
21. oktober 2002 - 11:46 #6
jeg går heller ikke så meget op i de point, jeg kom bare lige forbi.
jytte
Avatar billede halifax Nybegynder
21. oktober 2002 - 12:51 #7
Jeg går heller ikke op i point og synes det er fint, du fordeler dem.
Imidlertid er jeg ikke enig med zyphon og jytteg. Du sløver din harddisk (ATA66/100/133 typen) ved at sætte cd/brænder på IDE 1 sammen med en disk, da disse drev oftest kun er ATA33.
Du bør under opstart kunne se, hvilken IDE protokol (PIO mode/ATA) kanalerne kører.

Hvis ikke cd/brænder ønskes på samme IDE er det optimale et PCI IDE controlerkort at fordele IDE devices på. Den gamle standard med kun to IDE kanaler (4 drev) i en pc er fra en tid, hvor cd, DVD og brænder ikke var standard i en pc.
Avatar billede jytteq Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:09 #8
halifax gå ind i device manager og tag properties på primær og sekundær, gå ind i advanced settings så kan du se hvad de kører og du kan køre ultra DMA på din master og PIO mode på din slave hvis du vil, og med nye drivere så finder den selv ud af det, og hvis du ikke tror på at harddisken kan køre ultra DMA hvis der er en CDrom på, så prøv at teste med sisandra så vil du se at det virker perfekt, nu kender jeg ikke så meget til windows 98 jeg snakker om W2K og XP.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:14 #9
jytteg -jeg forstår, hvad du mener, også at det gælder w2k og XP og med nye drivere. Respekt for det.  :)
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2002 - 13:37 #10
Jeg følger spændt med i de nye kommentarer og prøver at eksperimentere lidt med det, når jeg kommer hjem. Der er en masse at lære, når man blot får fat i de rigtige eksperter.
Avatar billede dsj Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:37 #11
jytteg >> hvad du ser i windows er ret ligegyldigt. Jo, der er mulighed for DMA (Direct memory Access), men IKKE ULTRA DMA, som er noget helt andet (den måde hvorpå controlleren arbejder). Controlleren vil stadigvæk være hæmmet af den langsommeste tilsluttede enhed!
Avatar billede jytteq Nybegynder
21. oktober 2002 - 13:56 #12
jeg ved ikke hvad det er for noget gammelt noget i kører med, men at påstå at det er ligemeget hvad jeg ser i windows så er vi lang ude er vi ikke? jeg kører altså Ultra DMA på mine harddiske selvom jeg har tilsluttet en CDrom som slave, så det kan altså lade sig gøre og når jeg tester i sandra så har jeg et drive index på 32000 på begge mine 80Gb IBMer og det er i hvertfald Ultrahurtigt selvom der er en CDrom som slave, prøv da selv at teste i stedet for at diskutere.
Avatar billede dsj Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:02 #13
Du kan godt køre to forskellige modes på samme controller, men den langsommeste bestemmer, det er det samme med RAM, to blokke i serie med forskellige hastigheder, kører de begge langsomt. Sådan er det, når to enheder er serieforbundet!!
Avatar billede jytteq Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:16 #14
jamen det er da kun hvis du køre filer fra din CDrom til harddisk når du kører filer fra og til din harddisk fra en anden harddisk eller fra ram så kører du max og bliver ikke hæmmet af nogen lavere CDrom speed det er altså noget pjat det der, og prøv da at teste det i stedet for jeg har lige testet og helt nøjagtigt så er drive index i sisandra 31750 og det kan den da under ingen omstædigheder nå hvis det du siger er rigtigt. Det er rigtigt at hvis du læser fra CDrom så kan den ikke samtidig læse fra disken så hvis du bruger Cd rommen til til musik eller noget andet som kører hele tiden så vil det have en indflydelse fordi den kun kan læse fra en ting af gangen på den samme controller, så det skal man altså ikke gøre hvis man vil have max ydelse.
Avatar billede dsj Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:27 #15
Det er gældende konstant, controlleren tilpasser sig efter den langsomste enhed uanset om den er aktiv eller ej. Men som jeg også har skrevet ovenfor, man vil ikke opleve nogen mærkbar forskel :)
Avatar billede jytteq Nybegynder
21. oktober 2002 - 14:35 #16
det er sludder det der, controlleren tilpasser sig den enhed den læser fra og når den læser fra disk kører den diskspeed og når den læser fra CDrom så så kører den den speed, den læser skiftevis fra din master og slave og ikke noget med serie, ram er heller ikke serie det er helt andre ting der sker, der er vist noget viden du lige skal have chekket op på tror jeg.
Avatar billede dsj Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:05 #17
Nu tænkte jeg på, når et cd-rom-drev og en harddisk er på samme controller. også derfor jeg siger at de to harddiske skal på en controller for sig og de to cd-rom-drev på en controller for sig. Og rigtigt nok, de SD og DDR ram sidder ikke i serie, men det er der andre typer der gør.

Der er der altså ikke noget forkert i...
Avatar billede jytteq Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:19 #18
Altså for at skære det ud i pap når der sidder en harddisk som master og en CDrom som slave på samme controller som f.eks. IDE1 så er de ikke i serie controlleren læser skiftevis fra master og slave og hvis slaven er PIO mode f.eks. eller bare er langsom så bruger den meget af tiden og den tid kan der ikke læses fra disken så der er problemet med IDE hvor SCSI er multitask så mens der læses fra en enhed så kan man søge på en anden derfor er det hurtigere hvis man har mange ting på, så det er rigtigt at hvis man bruger sin CDrom hele tiden så vil det have en indflydelse på disken fordi den bruger lang tid men ikke overførselshastigheden af data når der så endelig bliver læst. og de to ramtyper du nævner er vel trods alt også dem vi mener og snakker om ikke?
Avatar billede dsj Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:38 #19
Det med RAM var virkelig bare et eksempel...
Avatar billede jytteq Nybegynder
21. oktober 2002 - 15:43 #20
ok men prøv at køre nogle tests i sisandra så vil du se at uanset om der sidder en CDrom på som slave eller ej så vil du kunne opnå max overførselshastighed for din disk der sidder som master, hvis du ikke bruger CDrommen samtidig. og så kan vi vel ikke koge mere suppe på det her.