Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2002 - 14:24 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

ny i C++

hejsa
jeg er lige idag startet på c++ og har købt den danske bog kom igang med c++ fra idg, jeg er ved det først eksempel hvor jeg efter at have compilet koden får en fil *.exe men når jeg åbner den starter et dos vindue og det lukker med det samme igen koden er rigtig noget og compilingen går også fint. hvorfor gør den det?
jeg bruger devc++ til compile
Avatar billede hbhansen Nybegynder
12. oktober 2002 - 14:26 #1
Det er fordi det er et dos program der eksekvers og lukkes lige efter, du skal gå ud i dosprompt og køre det så kan du se resultatet.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2002 - 14:28 #2
dvs at jeg abre skal åbne et vindue og køre det derfra? eller skal jeg lukke hele windows ned?
Avatar billede hbhansen Nybegynder
12. oktober 2002 - 14:29 #3
"bare" åbne en dos prompt ikke lukke windows ned :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2002 - 14:29 #4
okay jeg prøver
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2002 - 14:35 #5
jeps det var der *S* men kan man ik gøre sådan at man bare kan klike på den?
Avatar billede hbhansen Nybegynder
12. oktober 2002 - 14:36 #6
Så skal du sætte noget kode i c++ som gørat den venter på at du f.eks. trykker på en tast! Jeg kan ikke lige koden, men prøv at oprette et andet spørgsmål der er nok nogen der ved det :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2002 - 14:37 #7
okay ellers kommer det nok i bogen så jeg venter bare men takker anyway
Avatar billede zaim Nybegynder
12. oktober 2002 - 23:59 #8
Hvad hedder den bog du har købt?
Hvis det er "c++" af Kris Jamsa, bør du ikke læse vidre. Den er forældet. Generalt bør bogen nævne begrebet "namespaces".
Den bør bruge "std:cout" i steder for bare "cout"
Den bør skrive "int main" isteder for "void main"
Den bør include "iostream" og ikke "iostream.h"
Gør din bog ikke det, bygger den på en gammel standart -  hvilket bare giver dig problemer senere.Jeg snakker af erfaring, jeg startede selv med Kris Jamsa's bog, som udover at være forældet også indeholder MANGE fejl(jeg har 1 udgave,1 oplag 1996).
Avatar billede jpk Nybegynder
13. oktober 2002 - 00:32 #9
Du kan tilføje linien:
getch();
til sidst i dit program, umiddelbart før return, så lukker dos-vinduet ikke ned før du trykker på en tast.

Fx:

#include <conio.h>

int main()
{
  // Gør hvad du vil

  getch();

  return 0;
}
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2002 - 09:12 #10
dvs jeg ikke kan bruge det hæfte? min er 2 udgave 3 oplag 2001
Avatar billede nak-m Nybegynder
13. oktober 2002 - 11:00 #11
du kan ikke bruge Kris Jamsas hæfte nej :)
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2002 - 11:45 #12
okay har i andre hæfter eller websites som er gode?
Avatar billede jpk Nybegynder
13. oktober 2002 - 12:10 #13
Jeg ville ikke gå så vidt som at sige, at du ikke kan bruge hæftet!
Prøv eksemplerne for at se hvad det drejer sig om.
Bagefter kan du så finde noget mere avanceret læsestof, men du må nok forberede dig på, at der ikke findes meget materiale på dansk...
Avatar billede zaim Nybegynder
13. oktober 2002 - 14:32 #14
Accelerated c++ som er en engelsk bog (vist omkring 400sider) skulle være rigtig god, også for begyndere. Jeg har dog ikke selv fået købt den endnu. Hvis du vil købe den, så kik på www.pensum.dk, der har de en god "prisguide"
Avatar billede asselberghs Nybegynder
14. oktober 2002 - 08:47 #15
hej martin dk
du kan forhindre at en EXE fil lukker når den er ferdig med at udføre opgaverne du har givet.
nederst på siden før }
skriver du while(1){}
det betyder at når maskinen når til den kode skal maskinen udføre det der står mellem {} der står jo ikke noget så nu vil dit program køre indtil du lukker oppe på Xét i hjørnet af boxen.
håber at du kan bruge det.
Avatar billede jpk Nybegynder
14. oktober 2002 - 08:59 #16
asselberghs >> Dette er en MEGET dårlig måde at håndtere det på!
Det kaldes "busy wait" og bør absolut ikke bruges...

Det vil betyde at processen vil bruge hele sin time slice på CPU'en til at lave ingenting! Det medfører at andre programmer der kører på maskinen og som egentlig kunne bruge CPU-tiden, ikke får lov!

Brug fx den metode jeg har beskrevet tidligere, der er ingen grund til at lære folk dårlige vaner fra starten...
Avatar billede asselberghs Nybegynder
14. oktober 2002 - 18:16 #17
jpk>> okay det vidste jeg ikke tak for rådet.