Avatar billede tgsc Nybegynder
12. oktober 2002 - 10:05 Der er 1 løsning

PC-router+WebSpeed; erfaringer?

Hej,
er der nogen her der har erfaringer med OnCable WebSpeed og hjemmelavet PC-router/firewall ?

Jeg skal have WebSpeed (OnCable), med 3-5 computere på. Derfor skal jeg have en slags router. Jeg har en 8-ports 10/100Mb switch. Jeg har ikke brug for fast IP udadtil.
TDC sælger en Zyxel Prestige 304 routerswitch ( http://www.oncable.dk/?UniversID=619
) med 4 porte til 1300kr - ifølge OnCable support har der været bøvl med flere forskellige routere, selv Cisco, og OnCable har arbejdet med Zyxel i længere tid for at lave P304, som kører godt.

Jeg vil gerne spare de 1300kr, og selv bikse en router/firewall sammen af gamle PC-dele. I starten bare Win2000 eller XP, senere SmoothWall, Tiny eller Callisto.
Jeg har ingen erfaringer med routere, Linux eller firewalls.

Spørgsmålet, kan jeg uden større bøvl bruge en PC-router/firewall med WebSpeed ?
Avatar billede jeobald Nybegynder
15. oktober 2002 - 22:19 #1
Det kræver to ting.
1. at du kan få pc'en til at koble op på webspeed
2. at du kan køre router/firewall software på pc'en.

Ingen af delene er noget problem hver for sig, og der er ingen grund til at kombinationen skulle volde problemer.
Webspeed uddeler en IP via en ganske alm. DHCP server, du kan sågar få en fast ip hvis routersoftwaren kræver det.

Jeg har ikke personlige erfaringer med kombinationen, webspeed/hardwarefirewall men kan ikke forestille mig en forbindelse hvor det -ikke- kan fungere.