Avatar billede petertorp Nybegynder
10. oktober 2002 - 15:55 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Flyt celler i excel vha VB

Hej,

Hvordan får jeg visual basic til at flytte 2 celler ned ad gangen i excel?
Jeg kan godt flytte markøren horisontalt ved bare at lægge 2 til cellekoordinatet hver gang. Men hvordan lægger man 2 til bogstavet i cellekoordinatet?

mvh

Peter Torp
10. oktober 2002 - 16:02 #1
Range("E14").Select
dette angiver hvor dein curser er. nu erstatter du E14 med 2 variabler

range(bogstav&tal).select

herefter kan du blot tillægge til din variabel
Avatar billede petertorp Nybegynder
10. oktober 2002 - 16:18 #2
Hmm jeg forstår ikke helt...

Jeg definerer 2 variable (tal og bogstav):
b = 2
t = 0

og derefter:

Range("a3").Select
Range(b & t).Select
Selection.Copy

Skulle den så rykke til "C3" og kopiere cellen, eller misser jeg noget? Den melder i hvertfald fejl.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2002 - 18:47 #3
Hvis t=0 vil du få en fejl, da der ikke eksisterer
en celle med referencen 'B0'.
Avatar billede bak Seniormester
11. oktober 2002 - 12:42 #4
Range("a3).offset(2,0).select
11. oktober 2002 - 17:20 #5
der var den !! jeg ku ikke huske ordet - tak til bak

Worksheets("Sheet1").Activate
ActiveCell.Offset(rowOffset:=3, columnOffset:=3).Activate

prøv denne kode
nu kan du sætte en variabel ind i stedet for "3" i hhv row og column
Avatar billede bak Seniormester
12. oktober 2002 - 01:45 #6
Faktisk kan du nøjes med
ActiveCell(1, 3).Select
Activecell.copy

Første linie flytter markøren 2 kolonner til højre, bliver i samme række. Denne celle bliver så ny activcell
Hvis du holder fast i dine variabler
Activecell (1+t,1+b).select
Activecell.copy
Avatar billede petertorp Nybegynder
12. oktober 2002 - 14:47 #7
Begge jeres forslag virker - så nu er jeg glad. Så jeg har delt pointene mellem jer - cool?
12. oktober 2002 - 15:04 #8
Tak for det. jeg synes nu bak sku ha haft flest - det var ham der ku huske .offset kommandoen. :-}
Avatar billede petertorp Nybegynder
12. oktober 2002 - 15:19 #9
Ja, det tænkte jeg også på. I tilfælde af at bak er for beskeden til at bede om ekstra, har jeg oprettet "point til bak" under denne kategori.

Rart at være den glade giver en gang i mellem

Peter