Avatar billede sagdjb Nybegynder
10. oktober 2002 - 11:22 Der er 3 kommentarer

Specifikt namespace spørgsmål

Hejsa alle,

Jeg har et MEGET specifikt spørgsmål. Jeg er ved at transformere fra W3C-schema til andet format, og har løbet ind i problemer omkring namespaces:

Hvis et schema er "qualified", så skal elementerne i roden ref's til targetNamespace, men de har intet prefix (forvirret så se nedenstående eksempel):

<?xml version="1.0"?>
<xs:schema targetNamespace="ContactList" xmlns:cl="ContactList" xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" elementFormDefault="qualified">

  <xs:group name="nameDetails">
    <xs:sequence>
      <xs:element name="firstName" type="string"/>
    </xs:sequence>
  </xs:group>

  <xs:complexType name="nameType">
    <xs:sequence>
      <xs:group ref="cl:nameDetails"/>
    </xs:sequence>
  </xs:complexType>
  ...

Bemærk at gruppen har en attribut name som er "nameDetails", men når man peget på den senere hedder den "cl:nameDetails". Dette er et problem..!! Siden det er data og ikke elementer kan man ikke benytte local-name() og namespace-uri(), og man kan ikke hardkode det ind...!!

En mulighed som jeg ser, er ved at få fat i prefix navnet fra schema-tag'et, men stylesheet processoren kender ikke xmlns-attributten (den ser den ikke som en attribut).

Er der nogle der kender en snedig måde at få fat i namespace prefixet i schema-headeren eller en anden løsning på problemet???
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2002 - 14:28 #1
Transformerer du vha. XSLT ?

I så fald kan du måske benytte dig af elementet <namespace-alias /> (fra XSLT-namespacet)

/CS
Avatar billede sagdjb Nybegynder
10. oktober 2002 - 14:52 #2
Ups, jeg har glemt at sige at det er xslt, men jeg skriver under denne gruppe. Namespace-alias er desværre ganske statisk, hvilket betyder at man skal kende namespacet på forhånd.

Jeg arbejder lidt med brugen af namespace::*, som måske kan give effekten.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2002 - 20:48 #3
Okay - du ved altså hverken hvad prefix eller namespace er på forhånd, men skal alligevel linke dem?

/CS