Avatar billede shjdsi Nybegynder
09. oktober 2002 - 09:51 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

recovery manager backupcheck

Hej!
Jeg har et par script der køre varm og kold backup til disk på vores database.

#  Copyright (c) Oracle Corporation 1995, 1996, 1997. All Rights Reserved.
All Rights Reserved.
#
#  NAME
#    warm_backup_prod.rcv
#
#  DESCRIPTION
#    Example of how to perform a warm whole database backup
#
#  NOTES
#
#  MODIFIED  (MM/DD/YY)
#
#  The following example will shows how to make a warm backup
#  using Recovery Manager.
#
#  Note:  The database must be in ARCHIVELOG mode
#
#  The scenario assumes:
#    o you are backing your database up to disk
#    o you use password file to your database
#
#  Run this script by:
#  rman  cmdfile warm_backup_prod.rcv
#
connect target sys/oracle@orcl
connect rcvcat rman/rman@rcat
run {
set maxcorrupt for datafile 6,7,8 to 20;
    allocate channel t1 type disk;
    backup
    full
    format '/dev2/backup/orcl_%t_%s_%p'
    (database);
sql 'alter system archive log current';
    backup
    filesperset 40
    format "/dev2/backup/orcl_arch_%d_%u"
        (archivelog all)
  archivelog until time 'sysdate-2' like '/dbs/admin/orcl/arch/%' channel t1 delete input;
release channel t1;
  }

Og her kold backup af rcat databasen

#  NAME
#    cold_backup.rcv
#
#  DESCRIPTION
#    Example of how to perform a consistent whole database backup
#
#  NOTES
#
#  MODIFIED  (MM/DD/YY)
#
#  The following example will shows how to make a consistent backup
#  (i.e. database closed cleanly) using Recovery Manager.
#
#  Note:  Oracle recommends you shutdown your database cleanly
#        before performing a closed backup, that way the
#        backup is consistent.
#
#  The scenario assumes:
#    o you are backing your database up to disk
#    o you wish to include offline datafiles, and read-only tablespaces,
#      in the backup
#    o you want the backup to terminate if any files are not
#      accessible
#    o you want to open the database after the backup completes
#
#  Recovery Manager requires the database to be shutdown clean, then
#  started and mounted before you start a closed backup.
#
#  Start up Server Manager, and:
#
#  SVRMGR> connect internal
#  SVRMGR> shutdown immediate
#  SVRMGR> startup mount
#
#  Run this script by:
#  rman nocatalog cmdfile cold_backup.rcv
#
connect target
  run {
    allocate channel t1 type disk;
    backup
    incremental level 0
    format '/dev2/backup/df_%t_%s_%p'
    (database);
    sql 'alter database open';
  }

Som det er nu har jeg sat det op til at alt hvad der kører i oracle brugerens cron bliver mailet.
Jeg kunne godt tænke mig hvis man kunne lave et check i disse script der meldte tilbage hvis operationen er gået godt eller skidt.

Jeg er ikke en haj til dette her, men er der nogle der har et bud.

Takker
Avatar billede asger.jensen Nybegynder
09. oktober 2002 - 10:52 #1
For lang tid siden gav rman altid en return code på 0 uanset om den afsluttede med en fejl. I nyere versioner returnere rman kun 0, hvis operationen forløb vel. Et simpelt script, der blevt afviklet i cron kunne så kalde rman, gemme outputtet og hvis rman ikke returnerede 0, så sende en mail eller lignende med outputtet for at informere operatøren om at der var problemer.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
09. oktober 2002 - 11:05 #2
Du skal sørge for at spoole output ud i en fil - enten i en nohup.out - eller i din egen spoolfil.
Husk at skrive fuld sti til "test.txt"

rman  cmdfile warm_backup_prod.rcv
spool test.txt

grep ORA- `cat /tmp/test.txt`  >/dev/null 2>&1

if [ $? = 0 ] ; then
(
echo "From: noreply@mailme.com"
echo "To:pawn@mailme.com"
echo "Subject:ERROR: An Oracle Error occurreda when running RMAN batch"
cat /tmp/test.txt
) | /usr/lib/sendmail -t pawn@mailme.com
        exit 1
fi

Nu kan jeg ikke lige huske præcis hvordan RMAN fejlene ser ud, men du skal
se'fø'li greppe efter en fejltekst. Dette lille script bruger jeg i en sqlplus - vor jeg kigger efter ORA- fejl.

Håber det kan bruges
Avatar billede shjdsi Nybegynder
09. oktober 2002 - 11:08 #3
hej pnielsen
Jeg vil lige prøve lidt senere idag, er lige optaget af branslukning !!