Avatar billede barbarbo Nybegynder
08. oktober 2002 - 12:20 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hvad betyder non-repudiation i forbindelse med IT sikkerhed

I forbindelse med et foredrag om IT sikkerhed brugte forefragsholderen nedenstående vending i sin præsentation

protect and defend information and information systems by ensuring their availability, integrity, authentication, confidentiality and non-repudiation.

Hvad betyder non-repudiation i den sammenhæng, opslag i ordbøger giver ikke en ordentlig forklaring
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. oktober 2002 - 12:31 #1
Vi har her fat i et merkantilt låneord.

To repudiate betyder at afstå fra noget eller at springe fra. Hvis du har indgået en handelsaftale og køberen springer fra, så foretager han en repudiation. Non-repudiation er således de foranstaltninger du foretager for at sikre at køberen ikke kan springe fra.

I it sammenhæng er non-repudiation de foranstaltninger du foretager for at sikkre at dine brugere ikke kan nægte handlinger. Dette betyder dels at alle konti skal være personhenførbare, d.v.s. ingen gruppe konti hvor en gruppe mennesker deles om et password, og dels at alt skal logges.

Alt i alt fornuftige foranstaltninger
Avatar billede barbarbo Nybegynder
08. oktober 2002 - 15:33 #2
Lyder fornuftigt og rigtigt, takker

Bo