Avatar billede haunted Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:02 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Dokumentation

Hej...

Jeg har et lille problem...(doh)

Jeg har lavet et lille system med nogle servlet og ejb'ere der kommunikerer på tværs af hinanden og også sammen med en database.

Hvordan kan man bedst dokumentere dette??

Det skal ikke være for omfattende såsom med sekvens diagrammer. Men man skal bare kunne få et generelt overblik over hvordan mine servlets og ejb'er kommunikerer.

Nogle forslag.

På forhånd tak!
Avatar billede hbhansen Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:04 #1
Hvad med en UML tegning over klasserne ?
Eller også kunne du lave JavaDocs, det er temmelig beskrivende hvis de laves ordentligt !
Avatar billede haunted Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:06 #2
Jeg anvender allerede JavaDocs men der skal også være noget visuelt...
Avatar billede soreno Praktikant
07. oktober 2002 - 14:08 #3
burde du ikke have lavet dokumentationen inden du gik igang med at lave dit system ?
Avatar billede haunted Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:12 #4
hmm. Nåh jo, men jeg er lidt hurtig på aftrækkeren når det gælder om at kode... Jeg går bare i gang og så ser jeg hvor det bringer mig hen!

Men tak for det, jeg skal prøve at huske det til næste gang ;-)

Iøvrigt så lavede jeg lidt foranalyse over hvad systemet skulle kunne.(Næææ hvor er jeg stolt!)
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
07. oktober 2002 - 17:45 #5
Hvad med nogle kollaborations diagrammer med lidt tekst i bunden, der forklarer ting, som ikke umiddelbart er klart ud fra diagrammet alene?
Avatar billede skovgaard3 Nybegynder
08. oktober 2002 - 02:31 #6
I stedet for et kæmpe sekvensdiagram (som du også selv fravælger) kan du jo lave nogle små system-sekvens diagrammer (som tegnes som sekvens diagrammer, men tager udgangspunkt i de enkelte use-cases, og er en dialog mellem system og bruger) og en domænemodel (UML's svar på et diagram svarende til et eer diagram for en database) for dit system. De to ting tilsammen giver et godt overblik og er nemme at lave.
Domænemodellen tager kun udgangspunkt i de "rigtige" objeker, hvor et klassediagram er lidt mere omfattende, og har alle software-klasser med.
Avatar billede haunted Nybegynder
09. oktober 2002 - 13:59 #7
Har I nogle ekspempler på kollaborations diagrammer og domænemodeller, da jeg ikke umiddelbart kender dem!
Avatar billede skovgaard3 Nybegynder
09. oktober 2002 - 16:36 #8
Avatar billede skovgaard3 Nybegynder
09. oktober 2002 - 16:43 #9
Avatar billede haunted Nybegynder
10. oktober 2002 - 09:48 #10
De dersens Kollaborationsdiagram virker noget forvirrende, men jeg tager et kig på det...

Tak for hjælpen!