Avatar billede faramir Nybegynder
05. oktober 2002 - 22:23 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Nybegynder

Hej Eksperter!

Kunne godt tænke mig at høre hvilke programmer I startede med inden i gik løs på C++?
Avatar billede monstermand Nybegynder
05. oktober 2002 - 22:28 #1
start med JAVA - begge er objekt orienteret  -  dog er JAVA mere brugervenligt :o)
Avatar billede faramir Nybegynder
05. oktober 2002 - 22:33 #2
Hvad med Visual Basic? Er det ikke noget værd?
Avatar billede blackie Nybegynder
05. oktober 2002 - 22:52 #3
Et lille program som hedder TC.
Avatar billede spoof Nybegynder
05. oktober 2002 - 22:58 #4
Turbo Pascal er hvad jeg fik serveret... Nu er det nok lidt gammeldaws, men hvis du får fat i Delphi er det det samme sprog.
Fordelen ved Pascal er at det er let at komme igang med, så man kan koncentrere sig om at lære de basale programmerings principper. Overgangen til C++ senere er ikke så svær, da sprogene minder meget om hinanden.

God vind!
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2002 - 01:22 #5
Efter min mening, bør du hoppe ud i C++ med det samme. Hvad skulle argumentet for at lære et andet sprog inden være?

Du kan lige så let lave simple programmer i C++, som du kan det i et andet sprog. Og så er du garanteret et sprog, du kan vokse med :)

Mht. til Java vs. C++ som nybegynder-sprog, så synes jeg faktisk, at C++ i sig selv er mere tilgængeligt, end Java er det.
Avatar billede jpk Nybegynder
07. oktober 2002 - 09:03 #6
Hvis det er C++ du vil lære, mener jeg, at du også skal starte der...

Som mercur8 er inde på, kan du sagtens begynde med simple eksempler for at lære syntaksen.
Mit bedste råd er at finde en begynderbog eller to og følge den (dem) fra start til slut. Bagefter kan du så vælge et område der interesserer dig og finde nogle mere avancerede bøger om dette.

Prøv at søge, her på eksperten, efter lignende spørgsmål og du vil finde mange titler på begynderbøger!
Dette er nemlig et af de spørgsmål der har været stillet flest gange...
Avatar billede soepro Nybegynder
07. oktober 2002 - 10:12 #7
Jeg lavede det klassiske "hello world" i ren C, dernæst lavede jeg et simpelt othello-spil (også kendt som dag og nat). Der er masser af muligheder for simple programmer du kan begynde med at lave - det meste "kød" i udviklingen af programmer i almindelighed ligger i at finde på algoritmerne til de forskellige funktioner, ikke at kode dem. (Uanset i øvrigt hvilket sprog du så vælger.)

Undlad at lave Windows programmer til at starte med - og koncentrer dig om at forstå sproget først. Windows programmering har sådan set ikke noget med C-sproget at gøre, det handler mere om at bruge den funktionalitet som ligger indbygget i Windows operativsystemet. Her kan du så efterfølgende vælge om du vil arbejde i dybden med det (så skal du bruge MVC) eller gerne vil have det pakket lidt ind i nogle byggeklodser, hvor du ikke -til en start- behøver at vide så meget om hvad der egentlig sker. (Så skal du bruge C++ Builder)

Og så ellers følge ovenstående råd: der er masser af folk der har stillet dette spørgsmål her på eksperten: http://www.eksperten.dk/find.phtml?words=begynder&catid=4
Avatar billede dcgeek Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:17 #8
12 år: QBasic.
13-14: Turbo Pascal 7.0
15 år: Delphi, Java, C/C++, ASP og PHP.
16 år: C#

Hvad ang. hvad man skal starte med, vil jeg på det kraftigste fraråde dig at lære Basic som jeg gjorde. Det gør det kun meget sværrer når du skal til at lære andre programmeringssprog. Jeg vil anbefale dig at lægge ud med C, senere C++ og så Java, PHP, ASP eller whatever. Lige så snart du mestrer C++ vil du ikke længere have problemer med at lære nye sprog.
(jeg gik igennem den hårde vej, men det skyldtes dog kun at jeg ikke havde værktøjer til C++ på det tidspunkt). Lær aldrig, _aldrig_ "begynder-sprogene" først, heller ikke de mest avancerede først, men lær standard-sproget først (C++). Så vil du have meget nemmere ved resten.
Avatar billede dcgeek Nybegynder
07. oktober 2002 - 14:19 #9
Jeg glemte lige at fortælle dig at grunden til at du skal lære C++ først er fordi at næsten (faktisk alle) sprog ligner C++ meget, det eneste der afviger fra C++ er Basic og ASP. Alle andre sprog ligner C++ mere eller mindre (bortset fra Assembler, men det bruger man jo ikke så meget mere).
Avatar billede faramir Nybegynder
07. oktober 2002 - 19:20 #10
Ok dcgeek! Hvad vil du så anbefale? Borland C++ Builder 6.0 eller Microsoft Visual C++ 6.0?
Avatar billede soepro Nybegynder
08. oktober 2002 - 10:26 #11
C++ Builder 6.0 hvis du vil have noget der er nemt at gå til - MVC 6.0 hvis du regner med at skulle bruge det professionelt senere. (MVC er de-facto standarden hos de fleste virksomheder - desværre !)
Avatar billede dcgeek Nybegynder
08. oktober 2002 - 11:54 #12
Jeg vil personligt anbefale Visual C++ 6.0 (ikke tidligere versioner) eftersom den faktisk er næsten lige så nem at gå til som Borland C++ Builder, og så kan du også bruge alle C++ koder i Microsoft Visual C++. Der medfølger nemlig en meget god Dialog Editor som man kan bruge ligesom i C++ Builder. Hvis du derimod er til de gratis standarder (som også må bruges kommercielt) kan du downloade Dev-C++ fra www.bloodshed.net
Når denne er installeret kan jeg kun anbefale dig at søge på google efter "Dialog Editor" eller "resource editor" og du vil få links til sider hvor du kan downloade dialog/resource-editore som kan næsten det samme som den dialog editor som medfølger til Visual C++ 6.0

Men har du penge vil jeg klart anbefale Visual C++ 6.0 at købe en tidligere version kan jeg ikke anbefale, eftersom moderne programmers GUI skal udvikles efter WYSIWYG (What You See Is What You Get) ellers vil det tage dig en evighed at få bare et lille program op at køre!
Avatar billede faramir Nybegynder
08. oktober 2002 - 14:21 #13
Ok. Tusind tak skal I have. Det var en stor hjælp.