Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. oktober 2002 - 13:53 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor gik min strømforsyning død?

Ingen strøm på pc'en, men strøm var der til alle komponenter, der var selvforsynende - og derfor var der ikke strøm til usb komponenter.

Jeg afbrød HELT for strømmen på pc'en i 5 minutter og derefter startede jeg igen, og "lo and behold" dyret var tilbage i nogenlunde fin form, for da jeg kiggede ind i kassen, arbejdede den lille blæser oven på chipsettet ikke (men det gør den igen efter at jeg havde vrikket lidt på det lille fan-stik).

Her kommer spørgsmålet: har der været kortslutning eller andet galt med blæseren, der har fået strømforsyningen til at slukke og skal jeg fjerne blæseren?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
03. oktober 2002 - 13:56 #1
det lyder mere som en lille løs forbindelse hvis stikket ikke har siddet ordentligt fast i soklen fra starten
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. oktober 2002 - 13:58 #2
Ja, men jeg sov faktisk på det tidspunkt, da pc'en gik ud. Sådan et stik kan vel ikke hoppe lidt ud af soklen af sig selv?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
03. oktober 2002 - 13:58 #3
hvis der sidder meget støv/skidt på vingerne er det en god ide og fjerne det med evt trykluft det samme gælder strømforsyningem
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
03. oktober 2002 - 13:59 #4
der kan også være løs forbindelse i blæser
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:00 #5
Blæseren er jo ikke større end 2,5 x 2,5 cm (cirka), så støv kan jeg slet ikke se uden kikkert :-)
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:03 #6
Jeg er mest tilbøjelig til at fjerne blæseren fra chipsettet. Den er vel ikke strengt nødvendig. Motherboard Aopen AK 73(A), chipset KT133A, CPU og CPU-køler nylig opgraderet til Athlon +1900 (1600Mhz)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:07 #7
er det blæseren på skærmkortet eller på cpuen ?

http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=320176&kat=
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:08 #8
Nå, jeg kommer det vist ikke nærmere. Tak for dine kommentarer, du har vist ikke svaret, så sådan et udbedes :-), så du kan få dine point.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:09 #9
Ingen af delene. Det er blæseren oven på KT133A chipsettet, der har en "Super Aluminium Alloy Heatsink".
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:09 #10
hvis det er blæseren på dit grafik kort må du ikke ppille den af da du dermed risikerer og brænde chip settet af ,en ny koster 99 se link
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:13 #11
Jeg HAR slet ingen blæser på grafikkortet. Ikke nødvendigt siger min edb-pusher gennem mange år.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:15 #12
Jeg kvier mig lidt ved at give dig 30 point, da du tilsyneladende ikke har læst spm. Jeg skriver udtrykkeligt, at det er min blæser på chipsettet, der først var død, men nu er levende og spørger, om jeg hellere skal fjerne den.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:21 #13
det er en dårlig ide og fjerne den da der er en logisk grund til den er der .

Jeg HAR slet ingen blæser på grafikkortet. Ikke nødvendigt siger min edb-pusher gennem mange år.

hvorfor har du ikke kontaktet han  han lyder jo som om han har meget mere tjek på tingene
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:23 #14
når du skriver chip settet så kan det ligså godt være skæmkortet som bundkortet

blæseren er der pga den bus hastighed de forskellige komponenter på bundkortet kører med ,jo hurtigere det kører jo mere varme skal afledes
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:44 #15
"Hvorfor har du ikke kontaktet ham". Det har jeg da også, men han selv var ikke hjemme. Den unge mand, der ekspederer sagde, at blæseren ikke var nødvendig, men jeg tænker der er en grund til at "pusheren" har sat den på bundkortet, og mens jeg talte med Stratek, var blæseren så gået i gang igen.

Måske er der, som du foreslår en løs forbindelse. Sker det igen (man får altså et chock, når man ikke kan tænde sin pc), ryger den vel ud. Tak for din ihærdighed.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:46 #16
Jeg kvier mig lidt ved at give dig 30 point, da du tilsyneladende ikke har læst spm

du har fået en begrundelse på problemet ,en blæser holder ikke evigt når de svigter er det tid til udskiftning og ved løse forbindelser så er små vibrationer nok

der er vel en nærighed i en hver ?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
03. oktober 2002 - 14:49 #17
beklager så ikke der er afgivet får ikke mail

kik på www.shg.dk de har mange blæsere til dit formål