Avatar billede eradicator Nybegynder
02. oktober 2002 - 16:02 Der er 10 kommentarer

xml på klienten

Er det muligt at søge i et xml-dokument på en klient?

Jeg har et xml-dokument som ligger på en klient (der er altså ingen webserver). Er det muligt at lave et tekstfelt hvor brugeren kan indtaste en streng som man så kan finde i xml-dokumentet. Umiddelbart kan jeg ikke helt set hvordan man kan gøre så jeg håber nogle af jer kan.
Avatar billede medions Nybegynder
02. oktober 2002 - 22:55 #1
Avatar billede eradicator Nybegynder
03. oktober 2002 - 11:33 #2
tja måske kan den første løsning bruges selvom der nok kommer til at være meget data i xml-filen.

Men jeg ved ikke helt hvordan man skulle gøre det rent praktisk.
Jeg har en data.xml og så har jeg en startside.htm.

Fra startsiden skal der fx være et tekstfelt hvor man skal kunne indtaste navnet på en person og så skal personens oplysninger findes. Men hvordan gør man det hvis det er startsiden der indeholder javascriptet og xml-filen kun indeholder data?
Er det muligt at sige noget med getElementbyID fra startsiden og så få fat i det relevante element fra xml-filen og så vise det (det hele skulle gerne foregå på klienten jo)? Og hvis man kan bruge getelementbyid skal man så have <div></div> tags om alle sine <person>-elementer for at kunne tilgå dem?

xml-filen kunne fx se sådan ud:

<oversig>
<person>
  <navn>Jens</navn>
</person>
<person>
  <navn>Peter</navn>
</person>
</oversigt>
Avatar billede medions Nybegynder
05. oktober 2002 - 17:45 #3
Jeg har brugt denne:

                <script language="JavaScript" type="text/javascript">
                          var conn = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM");
                          conn.async = false;
                          conn.load("xml/profil.xml");

                          var rs1 = conn.getElementsByTagName("beskrivelse");
                          var n_rs = rs1.length
                          for (i = 0; i < n_rs; i++)
                          {
                          strIndex = rs1.item(i).text;
                          strIndex = strIndex.replace(/\¤/g,"<p>");
                          document.write("" + strIndex + "");
                          }
                </script>
Se det evt. i min source kode på www.medions.dk

//>Rune
Avatar billede eradicator Nybegynder
09. oktober 2002 - 11:03 #4
Det ser udemærket ud men problemet er at jeg gerne skulle have det til at køre på en PDA. Umiddelbart ved jeg ikke om man kan lave et ActiveXObject på en PDA (men jeg går da ud fra det :). Men en del af de PDA'er siden skal køre på har Opera som browser, og dit eksempel virker ikke i Opera 6.03 som jeg har installeret på min computer. Er der nogen mulighed for lave en lignende løsning til Opera eller er det en tabt sag.
Avatar billede medions Nybegynder
09. oktober 2002 - 15:29 #5
eradicator> Der tager du fejl min ven, for PDA'er kan overhovedet ikke køre JavaScript. -Det er lidt nederen, ved det godt, but that's how it is!

//>Rune
Avatar billede eradicator Nybegynder
09. oktober 2002 - 20:45 #6
Mja jeg er ikke sikker på om IE på en PDA kan fortolke javascript men opera på en Psion Revo+ kan. Den understøtter faktisk JavaScript 1.3
http://www.opera.com/embedded/products/cases/pda/psion/revoplus.html
http://www.opera.com/embedded/docs/specs/
Avatar billede medions Nybegynder
09. oktober 2002 - 22:09 #7
Jeg har en HP Jornada 525C, med WinCE, og der virker Scripting ikke... Og jeg ved det heller ikke gør på mange andre...

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
24. oktober 2002 - 23:36 #8
Hmm har du ikke fået svar nok siden spm'et stadig er åbent?

//>Rune
Avatar billede eradicator Nybegynder
25. oktober 2002 - 02:57 #9
Hvilken version af WinCE er det du har? 3.0?
Avatar billede medions Nybegynder
25. oktober 2002 - 07:41 #10
Ja 3.0

//>Rune