Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2002 - 20:31 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Lave backup automatisk.

Jeg søger et program til at lave backup af nogle filer i en mappe. Jeg vil gerne have det sådan, at der ligger en eksakt kopi af mappen på et andet drev, men jeg vil helst undgå at have et program til at køre hele tiden.
Altså, jeg søger et program der kan lave en slags raid på en mappe.
Eventuelt kunne det være et program der blev startet og så kopierede de filer der var ændret over på det andet drev. Programmet kunne jo så startes med taskmanager eller lign.
Kender du et program jeg kan bruge?
Avatar billede double-g Juniormester
01. oktober 2002 - 20:52 #1
Det kan du gøre med en batch fil

xcopy *.* /y /m  sti/*.*
Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2002 - 20:56 #2
det har jeg slet ikke tænkt på, jeg ser lige om der kommer andre gode forslag.
Avatar billede anuseren Nybegynder
01. oktober 2002 - 21:22 #3
i windows2000/xp under tilbehør-system værktøjer er der er program som hedder backup... det kan klare jobbet for dig.
Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2002 - 21:26 #4
double-g > jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg skal have /m kommandoen med, kan du forklare mig det?
Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2002 - 21:29 #5
anuseren > men den kører jo ikke automatisk, desuden vil jeg foretrække at have det som seperate filer frem for i en *.bkf
Avatar billede double-g Juniormester
01. oktober 2002 - 21:42 #6
/m er for den kun skal kopiere de filer som er tilføjet eller ændret siden sidste kørsel
/y er for den ikke skal spørge om den skal overskrive gamle versioner af en fil, men bare overskrive den
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
01. oktober 2002 - 21:46 #7
startmenu -> programmer -> tilbehør -> Systemværktøjer -> sikkerhedskopiering

Den burde du kunne bruge
Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2002 - 21:56 #8
jakobclausen > foreslår du ikke det samme som anus?

Jeg kan ikke få det til at virke ordentligt med /m. F.eks ændrer den ikke min inbox, den ændrer i hvert fald ikke datoen for sidste opdatering af filen. Jeg tror bare jeg kopierer det hele hver gang. Desuden skal parametren /s tilføjes for at få kopieret alle underkatologer med, men det havde jeg selvfølgelig ikke nævnt at der var.
Tak for hjælpen, jeg brugte double-g's metode.
Avatar billede danes_dk Nybegynder
01. oktober 2002 - 21:56 #9
Jeg synes du skal prøve et program som "Genie Backup Manager". Men dette program, kan du lave backup af dine mail, filer eller mapper og du kan selv vælge, hvor du vil ha' den fil som programmet har lave gemt. Programmet kan sættes til at starte på et tidspunkt, hver dag/uge osv.. Total godt program.
Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2002 - 21:59 #10
danes > jeg kigger lige på det.
Avatar billede double-g Juniormester
01. oktober 2002 - 22:02 #11
Hmm.... /m virker fint hos mig

du kan evt. tilføje "cmd" nederst i din batchfil (mens du tester) så bliver DOS vinduet stående åbent, og du kan se hvilket filer der er blevet kopieret
Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2002 - 22:08 #12
får du taget backup af din inbox?
Avatar billede danes_dk Nybegynder
01. oktober 2002 - 22:11 #13
Med "Genie Backup Manager" bliver der taget backup af hele Outlook incl. adressebogen.
Avatar billede danes_dk Nybegynder
01. oktober 2002 - 22:12 #14
Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2002 - 22:12 #15
danes_dk > bat-filen virker lige så godt.
Hvis man har sine vigtige filer liggende det samme sted kan man sagtens lave backup af det hele på en gang.
Avatar billede danes_dk Nybegynder
01. oktober 2002 - 22:15 #16
det er fint... det er jo op til en selv, hvad man synes er lettes og hurtigst.
Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2002 - 22:18 #17
Jeg har nu testet lidt frem og tilbage. Jeg har fundet ud af, at for mit vedkommende er det meget fint med en bat-fil og task-manager. Men det er ikke hver gang den laver backup af inbox og andre OE-ting når jeg bruger /m.
Avatar billede double-g Juniormester
01. oktober 2002 - 22:38 #18
hæ, du har ret. Det er kun hvis der puttes mail i inboxen, den laver backup. Hvis man sletter mails derfra, så gør den ikke
Avatar billede Peter Praktikant
01. oktober 2002 - 22:40 #19
jeg har også prøvet med mails i inboxen, der er det heller ikke hver gang den laver backup.
Avatar billede double-g Juniormester
01. oktober 2002 - 22:59 #20
underligt. /m funktionen bygger på attrib'en "a" Når en fil bliver oprettet, så er attrib'en "a" altid aktiveret. Så når du kører xcopy /m, kopiere den alle filerne hvor "a" er aktiveret og fjerner så a'et. Næste gang du kører xcopy /m så burde den finde alle filer som er oprettet siden og dem som er ændret, da attrib'en "a" også tilføjes igen ved filændringer.
Prøv f.eks. at køre en xcopy /m i en mappe, og bagefter i et dos vindue køre
attrib *.* +a
Så vil den kopiere alle filerne igen, næste gang du kører xcopy /m

Det er et mega gammelt DOS tricks, men dengang var der heller ingen som havde hørt om Outlook. :-)
Nej jeg aner sgu ikke hvorfor Outlook er underlig på det punkt, men du kan evt. bruge attrib +a i batchfilen på de OE ting som snyder.
Det kommer selvfølgelig også an på hvor mange MB/GB det er du kopierer ved hver backup, om det er ulejligheden værd.
Avatar billede Peter Praktikant
02. oktober 2002 - 00:05 #21
det drejer sig kun om 220 mb sådan ca. Jeg gider næsten ikke rode med en helt masse for at spare 5 sekunder en gang om dagen. Jeg lader den bare kopiere det hele hver gang, så er jeg sikker. Jeg kunne selvfølgelig også rydde op i min mailbox så den ikke fylder 100 MB.
Tak for hjælpen.
Avatar billede double-g Juniormester
02. oktober 2002 - 08:07 #22
NP. Takker for points :-)