Avatar billede kongsteddk Nybegynder
30. september 2002 - 16:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Meld tilbage hvis datoen har været der...

Hej!

Jeg sidder og er ved at lave en kalender, hvor man skal kunne gå ind og forespørge på en dato. Hvis brugeren vælger en dato der ligger før end dags dato, skal den melde det tilbage til brugeren at det er før end dags dato, og stoppe med at køre igennem en bestillingsformularen.

Hvordan gør man det. Jeg har lavet en der hedder IF visdato < sysdato THEN .....
Men det virkede ikke helt efter hensigten. Den tog også nogle datoer der var ude i fremtiden og afviste dem.
visdato er et sammensat dato ud fra det brugeren spørger om. fx. 30-09-2002 vil den udskrive.
sysdato er systemets dato fx. 30-09-2002.

Håber at er er nogen der kan hjælpe mig.
Avatar billede no_doubt Nybegynder
30. september 2002 - 16:40 #1
<%
objConn.Execute("DELETE FROM events WHERE dato < date()")
'Response.Write("De skulle nu være slettet, hvis det altså virker!")
%>

Denne sletter dem der er for gamle
Avatar billede happycow- Nybegynder
30. september 2002 - 16:41 #2
Du skal sikre dig det datoformat der vælges er det korrekte!

Pr. standard er ASPs normalt: MM/DD/YYYY medmindre man specifikt har ændret det eller datoen ikke er til at tage fejl af:

Så hvis du skriver 02/01/2001 tror den det er 1. Februar 2001. Men hvis du skriver: 31/12/2001 VED den at det er 31. December 2001 fordi den anden mulighed ikke kan lade sig gøre.

Jeg formorder du kan bruge funktionen: FormatDateTime() .. men hæng mig venligst ikke op på det :)
Avatar billede no_doubt Nybegynder
30. september 2002 - 16:42 #3
happy ville du se nærmere på det med åben stort billede ?
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
30. september 2002 - 17:14 #4
Jeg har angivet at den skal benytte dk standard. (Session.LCID = 1030).
Den skal ikke ind og slette nogen oplysninger.
Først skal man indtaste oplysninger om hvilken dato det drejer sig om. Derefter melder den tilbage om datoen er ledig eller optaget.
Avatar billede coltau Juniormester
30. september 2002 - 21:54 #5
Hvis du er sikker på at datoformatet er korrekt så kan jeg forestille mig at scriptet sammenligner datoerne som tekster og ikke som datoer. Det kan du sikre dig ved at ændre IF-sætningen til:

IF CDate(visdato) < CDate(sysdato) THEN
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
01. oktober 2002 - 08:17 #6
Tak for svarene. Svaret fra coltau virkede!