Avatar billede park Nybegynder
29. september 2002 - 13:51 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Kabel, hvor mange meter?

Min genbo og jeg overvejer at lave netværk, vi bor ca 120 meter fra hinanden. Kan man trække et netværkskabel 120 m uden problemer?
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 13:52 #1
et RJ45 kabel kan trækkes 100 meter.

ellers kan fiber varmt anbefales.
Avatar billede hottehans Nybegynder
29. september 2002 - 13:53 #2
ja sagtens, men det er nok mere et problem at købe det, da de kun findes i længder a 100 m. så skal det forlænges og så får i en udendørs samling som i skal sørge for ikke får fugt på nogen måde, træk eft kablet i en vandslange.
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 13:56 #3
hottehans...

har du et link til en side hvor de anbefaler man trækker et RJ45 kabel mere end 100 meter?

Måske der er en grund til de kun findes i 100 meter?
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 13:58 #4
Taget fra cisco.com

Parameter  RJ-45
Cable specification
Category 3 or Category 5 UTP1, 22 to 24 AWG2

Maximum segment length
328 ft (100 m) for 10BaseT
Avatar billede spectual Nybegynder
29. september 2002 - 14:12 #5
i flg. de erfaringer jeg har med lange netværkskabler er det længden ikke det mindste problem.

Dengang havde vi kabler på op til 30 meter, og vores store problem var pakketab i kablerne - vi fandt aldrig årsagen før det skulle pilles ned igen, men det gjorde at 100 mbit netværk kørte som et 10 mbit eller mindre når det kørte bedst.
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 14:19 #6
spectual...

Brugte i UTP eller STP kabler?
Avatar billede spectual Nybegynder
29. september 2002 - 14:20 #7
aner det ikke. hvad er forskellen?
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 14:21 #8
UTP... Unshielded Twisted Pair.

Kablet er ikke beskyttet mod forstyrrelser der kan komme fra andre kabler, neon rør o.s.v.

STP... Shielded Twisted Pair.

ER beskyttet mod det ovenstående.
Avatar billede spectual Nybegynder
29. september 2002 - 14:23 #9
UTP vil jeg tro. Det var vist noget med at den anden type var for dyr... :P
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 14:24 #10
spectual...

så har i jo også selv været ude om det ik.
Avatar billede spectual Nybegynder
29. september 2002 - 14:27 #11
grunden til vi valgte den billige var, at de skulle ligge i kabelbakker og at der tilsyneladende ikke var noget til at forstyrre i nærheden.

Men vi havde et 220V kabel liggende sammen med dem i kabelbakken.. er det nok til at ødelægge det hele?
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 14:31 #12
hvis i har mange kabler liggende i samme kabelbakke... tror du så ikke kablerne leger med hinanden...?

og JO et 220V kabel kan lave pænt meget ravage i de finde signaler der kører i et netkabel.
Avatar billede spectual Nybegynder
29. september 2002 - 14:34 #13
tror du så ikke kablerne leger med hinanden...? >> :D
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 14:42 #14
hehe
Avatar billede park Nybegynder
29. september 2002 - 20:15 #15
Hvad med trådløs, der er ca. 70 m i fugleflugt, kan det mon lade sig gøre. Og hvad skal man så købe?
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
29. september 2002 - 21:21 #16
du skal have kabel forstærker på kablet for at få hul igennem med den længde
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. september 2002 - 21:22 #17
clausmeyer...

og hvad koster en kabelforstærker? *LOL*

ikke bare liiige noget man køber..... plus man skal have strøm og alt muligt pis gravet ned i haven til det.