Avatar billede janegil Nybegynder
27. september 2002 - 01:49 Der er 1 kommentar og
1 løsning

DTD: blande tekstnoder med elementer

Hvordan skriver man en DTD som tillater å blande elementer og tekstnoder, som fx

<line>Å være <stagedir>hodeskalle</stagedir> eller ikke være</line>

Jeg har funnet en DTD som prøver med

<!ELEMENT line (#PCDATA | stagedir)+>

men Near&Far designer sier “#PCDATA in model group that does not have rep occurrence indicator”, og XML Spy virker ikke særlig fornøyd den heller.

DTD’en for XHTML tillater jo elementer blandet inn i teksten, så dette skal være mulig?

(Original DTD er http://www.turingmachine.org/~dmg/dsssl/tutorial/play.dtd, men den har flere problemer, N&F vil ikke godta bindestrekene som er brukt, så de måtte jeg fjerne. Det er vel heller ikke noen vits å deklarere &amp; i en XML-dtd.)
Avatar billede janegil Nybegynder
27. september 2002 - 10:20 #1
XHTMLs DTD lyder bl.a.:

<!ELEMENT p %Inline;>
<!ENTITY % Inline "(#PCDATA | %inline; | %misc.inline;)*">

så kanskje jeg skal prøve med '"':

<!ELEMENT line "(#PCDATA | stagedir)+">
Avatar billede janegil Nybegynder
27. september 2002 - 17:20 #2
Løsningen ligger i å åg omveien om en entitet, så blir både N&F og XMLSpy glade:

<!ENTITY % linecontent "#PCDATA | stagedir">
<!ELEMENT line (%linecontent;)* >