Avatar billede code0.dk Nybegynder
26. september 2002 - 11:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

løb igennem tekst

Jeg skal bruge en function der tager et stykke tekst med som input. f.eks. teksten fra Ekspertens top

Tillykke til snowman som har vundet en mp3 afspiller fra Amitech. http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=snowman Dermed er undersøgelsen slut og vi vil bruge resultaterne til at profilere os be... læs mere

funktionen skal så løbe hele denne tekst streng igennem ord for ord, og inde i funktionen skal jeg efter hvert gennemløbet ord have lov til at sige
if($ord=="som"){
$ord = "der";
}
dvs. at jeg skrifter "som" ud med "der".
og funktionen skal til sidst returnere hele den ændrede tekst.
Ja det var alt :) let ikke
Avatar billede dmcn Praktikant
26. september 2002 - 11:46 #1
$tekst = "Tillykke til snowman som har vundet en mp3 afspiller fra Amitech. http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=snowman Dermed er undersøgelsen slut og vi vil bruge resultaterne til at profilere os be... læs mere"
$tekst = str_replace("som","der",$tekst);

;)
Avatar billede dmcn Praktikant
26. september 2002 - 11:47 #2
Der mangler så lige et ;, men det kan du nok selv finde. ;)
Avatar billede code0.dk Nybegynder
26. september 2002 - 11:53 #3
ok cool det var jo ret let, men hvis jeg nu også vi have gjort dette
1: fjern alle mellemrum i tekststrengen
2: hvis der er et "som" så sæt det næste ord til f.eks. "cykel"

og de skal IKKE være i samme funktion
Avatar billede code0.dk Nybegynder
26. september 2002 - 11:55 #4
1'eren er det så bare
str_replace(" ", "", $tekst);

og 2'eren ?
Avatar billede dmcn Praktikant
26. september 2002 - 11:57 #5
$tekst = str_replace(" som "," som cykel ",$tekst);
Avatar billede Noone Nybegynder
26. september 2002 - 12:00 #6
Og hvis der skal laves flere på en gang er strtr() et oplagt valg http://dk.php.net/strtr
Avatar billede code0.dk Nybegynder
26. september 2002 - 12:07 #7
ja ok, og sidste spørgsmål så skal du nok få dine point,
kan man på en eller anden måde sige
hvis jeg har denne tekststreng = "sommerferie, sommerhus osv. osv."
kan jeg så for at tage et af eksemplerne sige hvis det enkelte ord starter med som, dvs. både sommerhus og sommerferie starter med som, så replace det der står efter som med en ny tekst streng
f.eks. sommerferie --> somnoget ???
Avatar billede dmcn Praktikant
26. september 2002 - 12:10 #8
Så skal du kigge på ereg_replace og regular expressions - som jeg fatter hat af. ;)
Avatar billede code0.dk Nybegynder
26. september 2002 - 14:39 #9
ok jeg lader lige dette spørgsmål stå åben lidt, hvis der nu er nogen der kan hjælpe.
For jeg skal ha gjort det dådan at hvis der i mit input står
$noget, så skal det skiftes ud med $nogetandet og det kan jeg ikke lige umiddelbart få til at virke, når der SKAL være "$" foran
Avatar billede code0.dk Nybegynder
26. september 2002 - 15:51 #10
har fundet ud af det nu, såå takker