Avatar billede ares Nybegynder
19. september 2000 - 19:52 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

har du et bud på hvordan det gøres ???

Hej

Jeg skal fremstille et mindre Kasse apparat - til ikke commacielbrug, den skal bruges i baren i et ungdomshus.

Der skal være mulighed for at udskrive dagsrapport og ugerapport (altså Z1 og Z2 afregning).
Den del har jeg styr på, men jeg har lidt problemmer med at registere de enkeltet salg - der skal være mulighed for at registere følgende i forbindelse med et salg:
dato/tid
beløb
sælger (udfra et aktiv session der er sat af et login)
kontonr (registering af de vare typer der solgt)
m.m.

Kommentar til ovenstående:
Der skal være mulighed for at sælge mere end en varetype af gangen. f.eks. 4xsodavand + 2xchips.

Det skal altsammen registeres i en DB og kunne bruges med den nyeste version af IE.

Der ligger et ekspemel på
http://www.emk.dk/test/menu.asp

Jeg har sat 500 point på højkant for jeg et mere eller mindre perfekt svar er der yderlig 500 point.

på forhånd tak

Ares - peter@emk.dk
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. september 2000 - 19:56 #1
Vil du havde at vi skal lave et script, til dig af denne karrakt, eller vil du blot havde at vide, hvordan dette gøres bedst??

Hvis du vil havde at vi skal lave selve scriptet... Så er det i hvertfald ikke mig... :o)

Men hvis du gerne vil havde hjælp til hvordan dette gøres bedst. Du skriver jo det hele selv det skal være i en Database, en access vil nok være fint, i dit tilfælde... Og så med asp som script sprog... Så skulle det være løst....
Avatar billede ahl Nybegynder
19. september 2000 - 19:56 #2
skal det være er website, kan det ikke være et program?
Avatar billede ares Nybegynder
19. september 2000 - 20:01 #3
Dalbjerg >> Jeg er klar over at det ikke er noget men ville gøre for godwill only - men der er ingen penge i det så må du jo træk det så langt du kan : )

Ahl >> Jeg har overvejet løsningen med at programmere det som et selvstændigt program men fundet at der burde kunne lade sig gøre i ASP - og at det er det billigste for os.

Ares - peter@emk.dk
Avatar billede keysersoze Guru
19. september 2000 - 20:04 #4
altså jeg tror måske godt at det er noget jeg kan lave... men det er svært for mig at se hvordan det ser ud det du HAR lavet... og det vil jeg evt gerne...

Avatar billede ahl Nybegynder
19. september 2000 - 20:05 #5
mmm, hvad er prosforskellen?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. september 2000 - 20:06 #6
Måske vil jeg hjælpe dig adligevel, da jeg er med i en netcafe, og de ønsker faktisk et ordentligt asp system som kan styrer deres pladser, samt butik... Måske kunne vi finde ud af noget i løbet af weekendten da de her har skrevet ned, hvad det er de præsis ønsker at få lavet...

Problemmet ligger så i betalign, her denne klub en hjemmeside? hvis ja, hvor mange hits er der om dagen.

Hvis ja, må der være et banner 256*60 eller 468*60

Hvor mange kommer til at bruge systemet?

Klubben tjener den penge, altså laver et overskud?

Dette er spørgsmål som jeg skal havde med i mine overvejelser, om jeg mener at jeg vil udvilke et gratis script, til jeres klub...
Avatar billede ares Nybegynder
19. september 2000 - 20:12 #7
Keysersoze >> der ikke så meget i selve menu.asp endnu - jeg har ikke lavet andet end det Javascript du kan se med vis kilde.

Mit problem er nemlig at jeg ikke kan se hvordan jeg skal kunne trykke på f. eks. \"2 x chips + 4 x sodavand\" også få det til at havne i en DB.

Ares
Avatar billede ares Nybegynder
19. september 2000 - 20:17 #8
Dalbjerg >> Det er ikke en Klub. Og der ikke andet i det en point. Jeg ønsker ikke betingelseløst et færdigt system jeg kan sagtens programmere det meste af det selv - jeg skal bare være sikker på at jeg har gennemtænkt det 100%

Huset der skal bruge det har ingen overskud tvært imod - vi er et hus der har alt lige fra netparty til lydstudie - altsammen lavet af unge for unge. Vores side køre ikke endnu - da vi skal have dette kasse system op at køre for vi går igang med den.

Ares
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. september 2000 - 20:22 #9
Oki... jeg har havde misforstået dit spørgsmål. og så at du vil give 500, for det, så tænkte, jeg endnu en som vil havde programmeret et script... :o)

Hvis det var mig som skulle står for denne opgave, ville jeg lave systemet via

Access Database
Programmerings sprog: asp

Samt sådan at man eks trykker på sodavand, så kommer der en ny lille browser vindue, hvor man skriver antal, hvorefter enten java eller asp regner ud hvad prisen vil være... Derefter indsætter den dette i databasen. Således at nå aften er slut, så kan man trække præsis alt det ud som er solgt...

Sådan ville jeg nok lave dette... :o)
Avatar billede ares Nybegynder
19. september 2000 - 20:25 #10
Hvad jeg måske glemte at fortælle i mit Sp. hvar at jeg havde forstillet mig at det skulle kunne betjenes fra en trykfølsom skærm eller udelukkende med en mus - så vi undgår at spilde Øl, sodavand, m.m. i tastaturet.

Ares
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. september 2000 - 20:28 #11
En trykfølsom skræm, jamen så skal du jo havde asp scriptet til at fungere med denne, det skal du i hvetfald ikke spørg mig omkring, jamen så åbner du der blot en ny browser vindue, hvor der er tal 1-9...

Jeg fatter ingenting hernu, nu har jeg skrevet 2 gange hvordan jeg vil gøre, men i ligevel afviser du... Og du vil ikke havde et færdigt script, hvad fanden vil du havde?
Avatar billede ares Nybegynder
19. september 2000 - 20:34 #12
Ikke for noget Dalbjerg men kalder du:

\" Vil du havde at vi skal lave et script, til dig af denne karrakt, eller vil du blot havde at vide, hvordan dette gøres bedst??

Hvis du vil havde at vi skal lave selve scriptet... Så er det i hvertfald ikke mig... :o)

Men hvis du gerne vil havde hjælp til hvordan dette gøres bedst. Du skriver jo det hele selv det skal være i en Database, en access vil nok være fint, i dit tilfælde... Og så med asp som script sprog... Så skulle det være løst....
\"

For et svar ???

Du skulle vænne dig til at bruge kommentar. Hvis du kiggede på http://www.emk.dk/test/menu.asp
og havde almindeligt omløb i hovdet at jeg havde valgt ASP - og at muligheden med det ekstra vindue ikke var nødvendigt, da jeg allerede havde lavet et numerisk tastatur på menu.asp - jeg kræver sgu lidt mere en sprog - ASP DB - Access for 500 point : ) no offens.

Jeg glæder mig til et ordentlig bud på hvordan dette kan løses - evt. en bid kode, og jeg ved at de seriøse mennesker på Eksperten allerede tænker så det knager : )

Ares
Avatar billede ares Nybegynder
19. september 2000 - 20:36 #13
Dalbjerg >> det var vist kun i gamle dage man havde behov for at implemtere en trykfølsom skærm i programkoden i dag fungere de som en mus ville i windows

Ares
Avatar billede keysersoze Guru
19. september 2000 - 21:25 #14
jeg ville nok foretrække at lave det med indtastninger i nogle forms... fx
Antal:
Type:
m.m.

det kunne så evt laves med nogle dropdown boxes i stedet for indtastninger....
Avatar billede ares Nybegynder
19. september 2000 - 21:36 #15
Kan man ikke knytte en funktion eller lign. til hver knap ??? på samme måde som lommeregneren funger - evt. med en knap der sender hele salget ned i databasen. Det ville virke 100 gange mere pro.

Ares
Avatar billede keysersoze Guru
19. september 2000 - 21:40 #16
det kan godt laves.... men hvis jeg skal lave det vil det kræve en del tid... jeg går i skole og arbejder, så det kræver lidt tid...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. september 2000 - 21:59 #17
Jeg gider ikke mere hjælpe dig angående dette... Du afviser min svar, selvom dit spørgsmål hvad bud på hvordan dette gøres bedst, og nu har jeg sku svaret et par gange, men i ligevel afviser du mig...

Hvad vil du havde vi skal skrive???
Avatar billede ares Nybegynder
19. september 2000 - 22:04 #18
Keysersoze >> det lyder fedt men jeg har en smule travlt hvad det her angår, men har du ikke ide til hvordan det skal formuleres ??

Dalbjerg >> Fedt, vi ses en anden gang !

Ares
Avatar billede keysersoze Guru
19. september 2000 - 22:20 #19
hvis du skal lave det med knapperne, så nok noget a la dette:

du har jo det der felt foroven - del det op i nogle flere (antal, vare m.m.) - derefter kan du lave det sådan, at når man klikker på en knap indsættes den trykte værdi i det tilhørende felt (fx chips bliver indsat i vare feltet hvis man klikker på den)... derefter, når man så klikker på \"afslut\" (eller hvad den så end hedder) så henter den de værdier og sætter dem ind i db\'en...
Avatar billede zaknafein Praktikant
19. september 2000 - 22:31 #20
Nogle ideér:

Da du skal kontakte serveren en gang imellem for at opdatere DA\'en, ville jeg foreslå at det der laves en <href< enten i en hidden frame, eller i en popup som ikke kan ses.
Derved får du opdateret serveren uden at man skal loade siden igen, hvilket må være vigtigt i sådan et kasseapparatsystem.

Angående et salg:

Du kunne opstille alle regler gældende for et salg, og derefter lave en slags \"statemachine\" i stil med en lommeregner. (eller en kaffemaskine, eller video).
En statemachine skal tage højde for alle kombinationer man kan udføre, og vil derfor \"aldrig\" gå kold, til forskel fra et program til en computer!!!

ex regler:
Et salg skal bestå af mindst 1 vare.
Hvis der klikkes på X, skal der være et ciffer før.
Hvis man klikker på en vare og der er et ciffer indtastet, SKAL der også være et X,  osv.

Så mangler der bare en funktion som sender et salg til serveren med en querystring.
:)
Avatar billede zaknafein Praktikant
19. september 2000 - 22:42 #21
Med hensyn til flere salg ad gangen:

4xsodavand,2xchips - er et ok format at skille ad igen på serveren, når det skal i DB.

Du skal i dit javascript appende et salg til en streng, som så til sidst bliver sendt med som querystring.

På serveren ved du at et salg altid skal indeholde et tal- et x- og en vare.
4xsodavand,2xchips,170xvodka
Støder funktionen på et komma er det ene salg slut, men du ved at der er flere!

På den måde kan du adskille salgende og smide dem i DB.
Avatar billede zenith_ Nybegynder
20. september 2000 - 16:39 #22
Jeg ville nok foretrække at lave dette i VB, dette vil jeg gerne lave for dig gratis, MEN, vær forberedt på at jeg ligeledes går i skole og det er derfor begrænset hvad jeg har af tid til at programmere det i, men hvis det er nget der har din interesse, så bare sig til.....
Du kan evt se et andet ASP-indkøbssystem jeg har lavet på: http://zenith.direchost.co.uk
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
20. september 2000 - 16:40 #23
Tralala, gider ikke havde flere emails... :o)
Avatar billede janmanden Nybegynder
20. september 2000 - 23:47 #24
Siden er hammergrim, men den fungerer sgu da udmærket som den er.

Hvis du fortsætter i samme dur og tilføjer de varepunkter du har på samme måde som tallene til input feltet. Feks.

2xChips+4xSodavand+5xToast

så er det jo ikke brug for andet en reset og submit.

Ideen med at anvende samme side hele tiden er dybt godnat, for enhver bruger vil sgu da have at vide om man har købt og registreret noget eller ej - og i et ungdomshus, hvor man efter en halv kasse bajer let kan komme i tvivl ville det nok være smart med en svar side i en anden farve, hvor du kan tilføje endnu en \"ok - gemt\" knap eller trykfølsomt område, der returner brugeren til bestillingsiden.

På serverside kan du så parse inputstrengen,  som

ex.:
<%
Dim Items
items = split(Request(\"streng\"),\"+\")
%>

og hvis du kalder varerne i db det samme som på bestillingsiden (eller omvendt) eller laver en lookup til kontonr udfra varenavn ville det jo være en del nemmere.

ex.:
<%
Dim RS1, RS2, Conn

Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
Set RS1 = Server.CreateObject(\"ADODB.Recordset\")
Set RS2 = Server.CreateObject(\"ADODB.Recordset\")

Conn.Open DinDSN

for i = 0 to UBound(items)

  \' for hvert element i salg opdel i par
  \' første element = antal, andet element = varenavn.

  datapar = split(item(i),\"x\")

  \' Sikring at ovenstående faktisk stemmer.
  if ubound(datapar) = 0 then
    datapar = Array(1,item(i))
  else if isnumeric(datapar(1)) then
    datapar = Array(datapar(1),datapar(0))
  end if

  kontoSQL = \"SELECT kontonr, pris FROM varer WHERE \" _
  & \" varenavn=\'\" & datapar(1) & \"\'\"

  Set RS1 = Conn.Execute(kontoSQL,1,1)

  salgSQL = \"INSERT INTO Salg (dato,beloeb,saelger,kontonr) \"_
  & \"#\" & now() & \"#,\" & RS1(\"pris\") * datapar(0) & \",\" & login & \",\" _
  & RS1(\"kontonr\") & \")\"
  Conn.Execute(salgSQL)

Next

\' et eller respons vindue
Response.Write \"<html><head><title>Salg Opdateret</title></head><body bgcolor = Orange>\"
Response.Write \"<a href=\'menu.asp\'><font color=green size=10>Got It...I think</font></a>\"
Response.Write \"</body></html>\"
%>

eller noget i den dur, men det forudsætter jo da at man ikke kan rette i inputfeltet eller skrive 4+5+6+ men det kan løses ved at skrive fejl på siden og lave respons siden som en java script:history.back i stedet for href.

Avatar billede ares Nybegynder
20. november 2000 - 00:40 #25
Tjaaa,,, jeg er sgu ked af det men jeg kan ikke rigtig bruge det til så meget, men tak for hjælpen

Ares
Avatar billede ares Nybegynder
21. november 2000 - 21:31 #26
.