Avatar billede tejs Nybegynder
20. september 2002 - 11:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skriv til DB når session udløber

Hej

Jeg har et website hvor man skal logge ind for overhovedet se forsiden.

Jeg vil gerne vise hvem der er online, hvilket jeg har prøvet at gøre vha. div. scripts, men det er endnu ikke lykkedes mig, så nu vil jeg prøv med noget nyt..

Jeg vil lave det sådan at jeg skriver til db'en, når en bruger logger ind, at vedkommende er online. Det er i sig selv ret let, men problemet opstår når brugeren lukker for sin browser uden at logge af.

Jeg har derfor brug for at skrive til db'en når deres login session udløber - er det muligt og hvordan gør jeg..?
Avatar billede henrikbay Nybegynder
20. september 2002 - 11:27 #1
Der findes en kommando i asp som angiver nogle handlinger der skal foretages når en session afsluttes (f.eks. fordi en time-out udløber). Jeg kan ikke huske syntaxen, men jeg checker det når jeg kommer hjem (Sams Teach yourself ASP in 21 days)

vh
Henrik Bay
Avatar billede keysersoze Guru
20. september 2002 - 11:33 #2
Avatar billede tejs Nybegynder
20. september 2002 - 11:50 #3
OK - jeg kan forstå på det hele at jeg bare skal sætte en SQL-streng i Session_OnEnd, men er der nogle syntax-faldgrupper..? måske kunne du komme med et eksempel på en SQL-streng i global.asa

Eksekveres Session_OnEnd hver gang en af de sessions, brugeren har oprettet under sit besøg, afsluttes..?
Avatar billede keysersoze Guru
20. september 2002 - 11:56 #4
umiddelbart burde der ikke være nogle faldgrupper - du kan gøre hvad som helst der hvor du end har lyst... dog findes alligevel en faldgruppe, og det er, at man _kan_ risikere at sql'en ikke udføres (ved ikke hvorfor)
Avatar billede excession Nybegynder
20. september 2002 - 13:57 #5
det er vel fordi brugeren ikke har cookies slået til?
Avatar billede keysersoze Guru
04. oktober 2002 - 18:50 #6
har du fået løst dit problem?
Avatar billede tejs Nybegynder
19. januar 2003 - 16:17 #7
Jeg lukker sprg
Avatar billede keysersoze Guru
20. januar 2003 - 10:22 #8
hvorfor beholder du pointene selv når der er kommet gode svar? hvis ikke du kunne finde ud af at bruge vores svar er det da tilladt at spørge ydeligere...

hvis ikke du kommer med en forklaring til hvorfor du beholder pointene må jeg se mig nødsaget til at bruge "misbrug" funktionen...
Avatar billede tejs Nybegynder
20. januar 2003 - 18:25 #9
Behøver jeg at skrive at dine svar ikke fungerede..?
Desuden var de ikke svar på mit spørgsmål, men alternative løsningsforslag. Derfor mener jeg ikke der er noget galt i at afvise dit svar. Desuden har interessen for spørgsmål på denne side det med at gå døde efter et vist tidsrum, derfor regner jeg ikke med at få flere svar.

Så brug dog endelig "misbrug" funktionen og bed dem i sammme ombæring om at lave en "dårlige og upræcise svar" funktion, så man ikke tvinges til at få en eller anden pointsyg programmør på halsen, hvis man ikke lige synes om deres svar.. hvor mange point skal du ha' for at slappe lidt af..?

Point for relevante og gode svar! du kan evt. holde lidt øje med JakobA, hvis du vil se hvordan man gør..
Avatar billede keysersoze Guru
20. januar 2003 - 20:48 #10
alternatiive løsningsforslag? du beder om hjælp til hvordan du kan skrive til en database når en session udløber, og det kan du ud fra mine links - jeg regner dog ikke med at du også skal have hjælp til sql'en... det spørger du i hvert fald ikke om!

korrekt at interessen daler i spm efter et vist tidsrum - men både excession og jeg selv har prøvet at komme i kontakt med dig efterfølgende ved bl.a. at spørge hvordan det gik. Det har du ikke reageret på, og intet nyt er somregel godt nyt... du spurgte i hvert fald ikke om ydeligere hjælp og derfor er det lig'som lidt svært at komme med flere svar

hvis du mener svarende er upræcise så sig det dog i stedet for at lade som om du har bare lidt styr på det... hvis du kom med lidt mere input selv ville vi have en chance for at svare

jeg er såmen ligeglad med hvor mange eller få point jeg har - jeg finder det bare irriterende at blive misbrugt ved at man bruger tid på at komme med input der ikke bliver taget seriøst. Hvis du så mener mit input er forkert eller utilstrækkeligt så har man da lov til at sige det undervejs når man behøver hjælpen og ikke flere måneder efter

men ok - hvis du mener at en admin skal spilde tid på at se om jeg bare er en pointsyg programmør eller du måske selv kunne have gjort lidt mere for det så er det da i orden...