Avatar billede eerikk Nybegynder
19. september 2002 - 10:16 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Vertikal komposit og jeg ska' gi' dig

Vi har et problem som fuldstændig bremser vores projekt. Vi vil lave en hjemmeside hvor administrator selv skal kunne lave sider ud fra skabeloner, som han også selv skal kunne lave ud af skabelon-elementer. Skabelon-elementer kan være et billede, noget tekst eller en bestemt kombination af disse. På http://www.hgart.dk.test.levonline.com/ kan vores domænemodel ses. Vores problem er også beskrevet der.
Kort sagt kan vi ikke se hvordan databasen kan stykkes sammen på en pæn måde. Vi håber at der er nogen der kan hjælpe os med det.

-Erik & Morten
Avatar billede cyb Nybegynder
20. september 2002 - 00:58 #1
Wau.. Det var ellers noget af en opgave til 50 point.
Jeg skal prøve at komme med lidt ideer, men en helt færdig løsning kan jeg ikke tilbyde.
Jeg ville personeligt hælde til en meget direkte oversætning til en relationel database - næsten som om det var et ER-diagram der var tegnet istedet for et object diagram, efter som meget af analysen der ligger tilgrund er den samme, men nogle hælder til andre tilgange til informationsanalysen.
Ummildbart ville jeg modelere det med en tabel for hvert objekt samt nogle tabeller til relationer TBLSkabelon, TBLSektion, TBLSkabelonElement, TBLOverskrift, TBLBilled, TBLNormalTekst, TBLGruppe.
Jeg vil altid tilråde at give alle tabellerne et ID som er integer, primary key og eventuelt automatisk genereret. Disse ID'er behøver ikke at mappe til objektdiagrammet men skal benyttes til at kæde tingne sammen i databasen (relationerne), ID'er giver (somregæ) bedre preformance end bare at udvælge et unikt identifikations felt som eks. navn til primary key.
Dernæst skal der være nogle tabeller til at mappe relationerne - TBLSkabelonSektion (relation mellem TBLSkabelon og TBLSektion) er ikke nødvendig siden der er en en til mange relation, dvs. det er muligt at knytte TBLSkabelon til TBLSektion ved at tilføje Skabelon tabellens ID til TBLSektion. Relationen mellem Sektion og SektionElement kan jeg ikke lige læse hvad er siden det ikke er beskrevet på diagrammet - men ummildbart tror jeg det er en en til mange relation, som kan mappes ved at sætte Sektion tabellens ID på TBLSektionElement. Knytningen mellem Gruppe og SektionElement tror jeg skal angives ved at hæfte GruppeID på TBLSektionElement, da det giver mulighed for et SektionElement kan være tilknytted en gruppe, med en gruppe kan have mange SektionElementer tilknytted. Jeg tror at rækkefølgen på sektions elementer skal modeleres i Gruppen ved at putte et GruppeRaekefoelgeNummer ind på TBLSektionElement, Dette felt skal være et nummer, og skal angive hvilken rækkefølge SektionElementet har i gruppen.
Sidste kommer vi til objekterne Overskrift, Billed og NormalTekxt. Her er løsningen at tilføje SkabelonElementID til hver af deres tabeller, siden at disse objekter alle er tilknytted et SkabelonElement.
Følgeligt vil mit tabelforslag se ud noget i denne stil:
TBLSkabelon (SkabelonID, SkabelonNavn)
TBLSektion (SektionID, MenuNavn, Dansk/Engelsk)
TBLSkabelonElement (SkabelonElementID, Linjenummer, GruppeID, GruppeRaekefoelgeNummer)
TBLGruppe (GruppeID)
TBLOverskrift (OverskriftID, Indhold, Linjeplacering, SkabelonElementID)
TBLBilled (BilledID, Filnavn, Linjeplacering, SkabelonElementID)
TBLNormalTekst (NormalTekstID, Indhold, Linjeplacering, SkabelonElementID)

Men så igen - det er bare et udkast, siden jeg ikke er helt sikker på at jeg har 100% styr på jeres diagrammering. Specielt ved gruppe begrebet er jeg lidt vag.

-Cyb
Avatar billede eerikk Nybegynder
21. september 2002 - 18:14 #2
Hej Cyb,

Mange af dine ideer er meget fornuftige og vi er enige i det meste. Kernen i problemet har vi dog selv klaret, men vi synes du skal have pointene alligevel, for din store arbejdsindsats - du skal have mange tak.
Avatar billede cyb Nybegynder
21. september 2002 - 22:30 #3
No prob. Blev lidt revet med ;-)