Avatar billede barcoda Nybegynder
18. september 2002 - 09:48 Der er 4 kommentarer

Hvad er til hvad ?

Hej Eksperter

Jeg har det spørgsmål som er følgende:

Hvad bruger man de forskellige styr systemer her under til og hvad er de bedst til?

FreeBSD
NetBSD
OpenBSD
Linux ( Redhat, Mandrake osv. )

Hvad er bedst til f.eks. mail server eller web server eller hvad de nu er gode til.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. september 2002 - 09:59 #1
De er alle unix kloner, de er lige gode til det hele, det kommer nemlig an på hvad brugeren kan få dem til! FreeBSD skulle dog være meget sikkert, men jeg ved ikke om det er bedre end de andre BSD'er.
Avatar billede limemedia Nybegynder
18. september 2002 - 09:59 #2
FreeBSD / NetBSD / OpenBSD kan grupperes som du gør RedHat / Mandrake osv...

BSD anser jeg som værende det bedste Server system. Ergo skal du opsætte en maskine med sikkerhed, hastighed osv i højsædet, kig på BSD

Linux læner sig op af BSD men er en anden smagsvariant af den samme ting - jeg anser det som et alternativt workstationsystem til windows (min overbevisning og erfaring siger mig windows *ikke* egner sig til server). Linux har flere af de gode egenskaber som BSD og kan anvendes som server ligeså.

Til en mail/web/fil/database osv server, har jeg ingen tvivl i mit sind om at operativsystemet hedder FreeBSD. Det er nok den mest udbredte BSD variant .
Avatar billede barcoda Nybegynder
18. september 2002 - 10:29 #3
Findes der nogle danske sider eller engelske sider for nybegynder til f.eks. freebsd ? udover freebsd.org self.

-BarCoda
Avatar billede limemedia Nybegynder
18. september 2002 - 10:56 #4
ikke nogen jeg kender... jeg har købt et par bøger samt taget Datanom faget Operativ Systemer 1 : Linux for at kickstarte min viden på området