Avatar billede henrywood Nybegynder
16. september 2002 - 23:48 Der er 2 kommentarer

Filrettigheder og PHP (CHMOD)

Hejsa !

Jeg har følgende kode:

if ($form->submitted && $form->valid) {

    $templateName = $form->getSubmitValue('name');

    $templateFile = realpath(INCLUDE_PATH.'/templates').'/'.$templateName.'.php';
    if (file_exists($templateFile)) {
    $new = false;
    if (!is_writeable($templateFile))
        {chmod ($templateFile,0777); error('Der kunne ikke skrives til filen: <pre>'.$templateFile.'</pre><br><br>Tryk Opdater for at prøve at gemme igen,'); }
    } else
    $new = true;

    $fd = fopen($templateFile, "w");
    $body = str_replace("\r", '', $form->getSubmitValue('body'));
    $body = templateTagsToIncludes($body);
    fputs($fd, $body);
    fclose ($fd);
    if ($new && !chmod($templateFile, 0664))
    error('Kunne ikke sætte rettigheder på filen '.$templateFile);

    if (queryFetch(buildSQLSelect('pages', 'COUNT(name)', array('name' => $templateName)))) {
    // There is a page for this template
    info('Skabelonen blev gemt <br><a HREF="?page='.$templateName.'">Klik her for at se siden</a>');
    } else {
    info('Skabelonen blev gemt');
    }

} elseif (isset($template) && file_exists($templateFile = realpath(INCLUDE_PATH.'/templates/'.$template.'.php'))) {
    // Prefil form

    $form->elements['body']->value = '';
    $fd = fopen($templateFile, "r");
    while (!feof ($fd))
    $form->elements['body']->value .= fgets($fd, 4096);
    fclose ($fd);
    $form->elements['body']->value = templateIncludesToTags($form->elements['body']->value);
} else {
    $form->elements['body']->value = "\nIndtast noget indhold til siden";
}

og templates biblioteket er CHMOD 0777
Koden bruges til at gemme en fil eller rette i en på en formular. Problemet er dog, at jeg kun kan gemme/rette (dvs. køre ovenstående kode een gang) før jeg får en 'Kunne ikke skrive til filen)

Med andre ord, hvad skal jeg CHmode templates biblioteket til (som indeholder php filer - således at dette ikke sker

Samt hvordan sætter jeg den korrekte CHMOD kode via et FTP program (dvs. hvad skal være klikket af i Other, Group og Owner)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
17. september 2002 - 08:56 #1
Det er jo ikke kun din mappe, men også de dertil hørende filer der skal cdmoddes...
Se evt.: http://www.php.net/manual/en/function.chmod.php
Avatar billede henrywood Nybegynder
17. september 2002 - 10:01 #2
$templateFile er også filnavnet, f.eks /home/sites/site1/include/templates/template.php så den chmod 0664 arbejder vel på filen ?