Avatar billede xirb Nybegynder
16. september 2002 - 07:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Brug af AspImage i PHP (til thumbnail-generering)!?

Hej Eksperter!

Da GD lib jo ikke vil resize mine gif-billeder, og jeg har brug for *både* at lave thumbnails af gif- og jpg-billeder fra den samme funktion har jeg brug for hjælp:

Mit webhotel har AspImage (fra www.serverobjects.com) installeret, og jeg fik fortalt, at den også skulle kunne bruges fra PHP.

Jeg er rimelig ny indenfor PHP, men er fuldstændig blank mht. ASP - så en lille overordnet forklaring hjælper mig desværre ikke så langt..
Hvis man skal bruge et egentligt ASP-script ville det derfor være perfekt, hvis du gider skrive/linke til et, der er komplet og funktionsdygtigt (da jeg ikke har tid til også at sætte mig ind i ASP).
Hvis man blot kan bruge AspImage direkte i PHP-sproget vil jeg fordærdelig gerne se *komplette* eksempler på, hvordan det kan lade sig gøre (da jeg som sagt er ny indenfor feltet)! ;)

På forhånd mange tak for Jeres sædvanligvis store hjælpsomhed!
:)
Avatar billede thez Nybegynder
16. september 2002 - 08:02 #1
Hvorfor vil GD lib ikke resize dine billeder??
PHP har en funktion som hedder imagecopyresized http://www.php.net/manual/en/function.imagecopyresized.php
Der er endda et eksempel på hvordan man laver et thumbnail fra en gif fil i user contributions.

Det er ikke svært at lave et script som ser foreskel på om det er .gif eller .jpg og resizer dem, enten procentvis eller til en fixed width eller height

mvh Simon
Avatar billede xirb Nybegynder
16. september 2002 - 08:10 #2
I flg. flere kilder (*vist nok* inkl. http://www.boutell.com/gd/ og http://www.eksperten.dk/spm/256992) vil de opdaterede versioner af GD (som vist bruges af de indbyggede PHP-funktioner også) ikke arbejde med gif (pga. noget licens/copyright på gif-algoritmen).. Nu understøttes kun png/jpg - med mindre jeg har misforstået noget? :)
(Og både gif og jpg skal kunne håndteres i det projekt jeg arbejder på!)
Avatar billede thez Nybegynder
16. september 2002 - 08:26 #3
Hm det gør det jo lidt svært...
Kunne du evt. omgå det ved at have alle dine thumbnails i .png format?

Hvis du _skal_ beholde formatet, er det jo ikke nemt i forb. med gifferne! Jeg ka ihvertfald ikke hjælpe :o(
Avatar billede lauer Nybegynder
16. september 2002 - 08:38 #4
jeg kan anbefale ImageMagick
Den er noget bedre og hurtigere end GD, og sikkert også hurtigere end AspImage...(som jo er noget til ASP :o)

læs mere på http://www.imagemagick.org/

lauer
Avatar billede xirb Nybegynder
16. september 2002 - 12:23 #5
machomann> Du skal ha' tak for rådet - jeg havde dog allerede set på ImageMagick, og HAR forsøgt at overtale mit webhotel (har ikke gen server p.t.) - men de er tilsyneladende ikke interessede i at installerede det (på trods af, at det faktisk er helt gratis)..
Avatar billede xirb Nybegynder
16. september 2002 - 12:37 #6
thez> Jeg aner ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre at "tage fat i" et gif-billede med de nye GD-lib's - men hvis det kan lade sig gøre vil det være helt fint, hvis thumbnails af gif blot belv gemt som png (og jpg ka' jo lige så godt fortsat gemmes som jpg)! :)
Så hvis du gider skrive (eller har/kan finde) en Php-funktion, der tager sig af det, så vil jeg da være taknemmelig!
Avatar billede lauer Nybegynder
16. september 2002 - 13:01 #7
Det var da synd for din host, der går de virkelig glip af noget :)
hvem er det?

Jeg mener altså at du fint kan loade et gif billed ind, problemet er mere at gemme som gif-format. Men som du selv skriver er der jo ingen problemer i at bare gemme det som png eller jpg.
Du skal nok bare være opmærksom på at det måske fylder lidt mere.

lauer
Avatar billede xirb Nybegynder
16. september 2002 - 13:12 #8
machomann> Min host er Jepponet - se evt. www.jepponet.dk
Ud over stivheden skal de skal de dog have lidt ros for, at det kører vældigt stabilt! :)

Ang. størrelsen - ja, så er det måske nok egentlig en god idé, at gemme ALT som jpg i stedet - det ser ud til at det fylder mindrer en png i de fleste tilfælde (se evt. nederst på http://www.html.dk/artikler/00029/).

Men jeg er som antydet ny i PHP - så jeg kan ikke se skrive en funktion, der tager gif ind og smider ud.. (jpg både ind og ud kunne jeg *måske* idet der findesså mange eksempler på det..)
Håber derfor du eller andre gider grifle en funktionsdygtig funktion ned! :)
Avatar billede xirb Nybegynder
16. september 2002 - 13:13 #9
(tager gif ind og smider ud = tager gif ind og smider jpg ud)
Avatar billede lauer Nybegynder
16. september 2002 - 13:47 #10
se http://dk.php.net/manual/en/function.imagecreatefromgif.php

og når du så skal have det ud bruger du som du plejer
http://dk.php.net/manual/en/function.imagejpeg.php
så du får den ud i jpg.

det skulle ikke være så svært. Manualen er en god ting, du kan finde ud af alt der, og der er tilmed små eksempler.

lauer
Avatar billede xirb Nybegynder
16. september 2002 - 14:28 #11
machomann>Desværre er vi vist tilbage til det jeg skrev for 9 indlæg siden (at GD lib ikke vil arbejde med Gif) - det her skrives i hvert fald i manualen:
"Note: Since all GIF support was removed from the GD library in version 1.6, this function is not available if you are using that version of the GD library." :-(
Men hvis du har alternativer/smutveje er jeg da interesseret! :)
Avatar billede lauer Nybegynder
16. september 2002 - 15:46 #12
hmm, du burde godt kunne loade dem?
eller kommer der fejl når du prøver?
jeg ved godt at det står i manualen, men har du selv prøvet?
Avatar billede xirb Nybegynder
16. september 2002 - 16:03 #13
Nej, jeg har ikke prøvet.
Det skyldes, at jeg til dels tror på hvad de skriver(?!?) (da jeg ved, at webhotellets GD-lib er OVER v1.6), at kommentarerne i forb.m. manualen alle handler om tricks for at få det til at virke (=det ser ikke ud til at fungere pr. default) og tils dels fordi jeg er begynder, så det vil tage laaang tid at lave en lille test-funktion, der udnersøger om det fungerer - og hvis ikke det gør ville jeg ikke ane (afhængig af fejlmeddelelsen) om det skyldes GD-lib eller blot en anden fejl jeg har lavet! :-)
Avatar billede lauer Nybegynder
16. september 2002 - 18:27 #14
hmm, men du kunne jo altid prøve. Det tager jo få sek at lave... du kan jo tage et eks. direkte fra php-manualen
Avatar billede lauer Nybegynder
17. september 2002 - 22:01 #15
hvordan går det?
Avatar billede xirb Nybegynder
11. december 2002 - 16:50 #16
Hej
SORRY for ikke at følge op på et spørgsmål jeg selv har stillet!
Jeg har ikke haft tid til at se nærmere på det - og har heller ikke tid lige foreløbigt, da jeg har meget travlt med andre projekter..

Jeg kan vist ikke rigtig tillade mig bare at lade dette spørgsmål stå åbent indtil jeg får tid til at se på det igen, så jeg lukker det hermed uden at have fundet en løsning..
(Da jeg ikke har testet om din er rigtig machomann smider jeg lige 1/2 af pointene som symbol - håber du er klar igen når jeg engang får tid til at arbejde videre med det og derfor stiller spørgsmålet på ny :-)
Avatar billede xirb Nybegynder
11. december 2002 - 16:51 #17
(- hvert fald hvis du lige smider et svar machoman..)
Avatar billede xirb Nybegynder
15. januar 2003 - 08:09 #18
(Nå, der læses nok ikke med :-) OK, nu må jeg hellere lukke spørgsmålet, så det ikke står åbent for evigt..
Men du skal i hvert ha' tak for forsøget machoman!