Avatar billede taskmgr Nybegynder
10. september 2002 - 22:26 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Jeg vil prøve noget nyt... hosting af subdomæner

Hejsa.

Jeg har en lille doven linux server stående på min private adsl linie.

- og jeg har tænkt lidt over at tilbyde gratis subdomæner der kan pege på ip'er og url's.

Mit domæne har jeg hos gratisdns.dk

Kræver det en større forbindelse?
Hvordan skal jeg bære mig ad?
...og er der andet jeg skal vide i denne sammenhæng?
Avatar billede sjh Nybegynder
10. september 2002 - 22:46 #1
lytter også med ;-)
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2002 - 22:47 #2
.
Avatar billede -mathias- Nybegynder
10. september 2002 - 22:47 #3
Hvilken forbindelse har du?
Avatar billede taskmgr Nybegynder
10. september 2002 - 22:51 #4
1024/256 kbps (op/ned)
Avatar billede djeclemen Nybegynder
10. september 2002 - 22:55 #5
når i lytter med så lad være med at skrive noget men klik kun på udfør, så får i mail når der sker noget nyt, men i spammer ikke spmet med unødig tekst, og vi andre der lytter med får ikke en mail om at i lytter med..

Taskmgr -> mener du ikke (ned/op)
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2002 - 22:57 #6
djeclemen > det virker ikke mere .. eller ihverftald ikke her .. jeg ved det gjorde engang
Avatar billede djeclemen Nybegynder
10. september 2002 - 23:01 #7
loadet, hmm jo det gør da så - jeg klikkede bare udfør og jeg fik både mail om peterpan10´s kommentar og de efterfølgenes...

sååååå det virker altså
Avatar billede taskmgr Nybegynder
10. september 2002 - 23:05 #8
Se'følig mente jeg ned/op :)

Opret venligst et nyt spm. hvis i vil diskutere yderligere...
Avatar billede djeclemen Nybegynder
10. september 2002 - 23:08 #9
tror ikke din upload er nok -
Avatar billede taskmgr Nybegynder
10. september 2002 - 23:10 #10
Forklar venligst...

'tror' er bestemt ikke godt nok ;)
Avatar billede r*nger Nybegynder
10. september 2002 - 23:10 #11
Du kan bruge en alm. Apache web server med f.eks. PHP.

Du opretter i httpd.conf to virtual servers:
<VirtualHost *>
    DocumentRoot /www/redir/
    ServerName *.domæne.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    DocumentRoot /www/home/
    ServerName www.domæne.dk
</VirtualHost>

Den øverste fanger alle henvendelser til div. subdomæner, den øverste fanger www.domæne.dk..

I /www/redir/ laver du en .htaccess fil med linjen
ErrorDocument 404 /redir.php

Redir fanger alle requests på alle subdomæner.

Til redir.php skriver du et lille php-script, noget i stil med
$aHost = explode(".", $HTTP_HOST);
$domain = $aHost[count($aHost)-3];
$fil = $REQUEST_URI;

Så har du subdomænet i $domain, og evt. folks request i $fil

Det slår du op i en database og får en adresse eller et domæner eller en ip, f.eks. $redirserver = "home.tele.dk/hej", "myuglydomain.tv" eller "10.20.30.40" og bruger det og $fil til at lave en redirect:

header("Location: ".$redirserver.$fil);

Bingo. 100% transparent subdomain redirect..

Vh Martin Seebach, Udvilker
Biplane Consulting
www.biplane.dk
Avatar billede r*nger Nybegynder
10. september 2002 - 23:11 #12
Det er ikke teste etc, men ideen er der..
Avatar billede taskmgr Nybegynder
10. september 2002 - 23:14 #13
Det var præcis hvad jeg skulle bruge...

Vender tilbage når jeg har afprøvet.

Men nu er det go'nat tid...
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. september 2002 - 23:17 #14
nå på den måde .. før i tiden lavede den en blank thread ..
Avatar billede sjh Nybegynder
10. september 2002 - 23:55 #15
r*nger >>Hvad hvis det er i PWS (ASP)
Avatar billede r*nger Nybegynder
11. september 2002 - 00:02 #16
sjh >> ja, så er ideen (næsten) den samme.. PHP'en skulle være nem nok at oversætte til ASP.. Et par detaljer:
1) Du kan i PWS kun have en (1) 'VirtualHost' (hedder noget andet), dvs du kan ikke køre redirector og webside på samme maskine.
2) Du kan kun have 10 samtidige forbindelser på PWS. Det er meget lidt i praksis.
.. men det kan du løse ved at installere Apache på din winbox. Det virker fint, men er ikke ASP.
Avatar billede r*nger Nybegynder
11. september 2002 - 00:08 #17
peterpan10 >> Det står der jo ikke, jeg må ikke reklamere, men jeg lever af at sælge mig selv freelance, så jeg må heller ikke skrive mit navn? Pjat.. Og slap så i øvrigt lige af. Jeg gav taskmgr et fuldt tilfredsstillende svar, 40 min efter han havde stillet sit spørgsmål. Må jeg ikke høste lidt publicity på det? Det er det netop fuldstændigt i Ekspertens ånd, hvis taskmgr ringer til mig hvis han engang skal have lavet noget for penge -- i modsætning til din attitude, der er ødelæggende for lysten til at hjælpe andre gratis og uopfordret.
Avatar billede radiohead Nybegynder
11. september 2002 - 00:15 #18
peterpan har faktisk ret, men der er jo ingen grund til at gå fuldstændig i brædderne pga. et link. Hvis du skulle gøre det hver gang, ville du hurtigt få hovedpine.

"Regler"
Det er ikke tilladt at....
...gøre reklame for andre sider, med mindre det foregår som relevant svar i et spørgsmål.
Avatar billede r*nger Nybegynder
11. september 2002 - 00:23 #19
Nej, og her er den evige diskussion -- har jeg gjort reklame for en /anden/ side (det er jo faktisk min) eller har jeg indsat en reference til mig selv? Det er det jeg mener med om brugen af mit navn, anden form for adresse, f.eks. email, telefon-nummer eller postadresse, eller et firmanavn, hvis givet uopfordret er reklame og derfor forbudt på Eksperten.

Derudover -- det er netop et relevant svar. "Og hvis du vil have mig til at gøre det her i praksis ringer du bare og så sender jeg en faktura."
Avatar billede radiohead Nybegynder
11. september 2002 - 00:26 #20
Jeg var ikke ude på at fornærme nogen...

-Radiohead
-Out
Avatar billede r*nger Nybegynder
11. september 2002 - 00:32 #21
Radiohead >> Jamen, "no insult taken".. Jeg bliver bare bitter når folk bruger tid på at fluekneppe regler på den måde, i stedet for at gøre det vi er her for - hjælpe hinanden.
Avatar billede sjh Nybegynder
11. september 2002 - 00:34 #22
r*nger >>Kan ud hjælpe mig med at (oversætte/få det til at virke) i ASP, så for du 60 point
Avatar billede r*nger Nybegynder
11. september 2002 - 00:37 #23
sjh >> det jeg prøvede at sige til dig ovenfor -- du skal have Apache. Ellers kan du ikke bruge det her i praksis.

Men ellers, ja, det kan jeg da godt. Men først i morgen.
Avatar billede sjh Nybegynder
11. september 2002 - 00:39 #24
Nej tak, så behøver du ikke at hjælpe.

men ellers tak for hjælpen. :-)
Avatar billede asdl Praktikant
11. september 2002 - 08:18 #25
Husk lige for at gør det nemmer for dig selv, at skriv
*.ditdomain.dk ditdomain.dk under CNAME hos gratisdns.dk
så er du fri for at oprette det subdomain hos dem hvergang
der der bliver oprette et subdomain på din server.
Avatar billede taskmgr Nybegynder
13. september 2002 - 17:01 #26
Det virker helt efter hensigten :)

Takker mange gange.