Avatar billede thda Nybegynder
09. september 2002 - 18:14 Der er 9 kommentarer

Driver... Hvordan installeres den?

Jeg skal lave et program der kan styre parallelporten, men for at få det til at virke under Win2K/XP, skal der installeres en driver (DLPortIO).
Men hvordan er det nu liiige man installerer en driver automatisk?
Altså... hvordan installerer man driveren og programmet samtidig?

DLPortIO består af to filer:
DLPortIO.dll og DLPortIO.sys

Jeg programerer i VB.NET, og bruger VisualStudio .NET.

Enhver løsning der installerer driveren uden at brugeren skal trykke på noget kan bruges...
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
09. september 2002 - 18:16 #1
Det må da kunne lade sig gøre at styre parallelporten uden en speciel driver?
Avatar billede odegaard Nybegynder
09. september 2002 - 18:51 #2
Der skulle da være nok at ligge dem i samme mappe som programmet. Du skal iøvrigt også huske InterOp-DLL'erne, hvis DLPortIO ikke er lavet til .NET.
Avatar billede odegaard Nybegynder
09. september 2002 - 18:52 #3
simon-> Jeg havde præcis samme problem med Seriel-porten. MSCOMM32.OCX følger ikke med VB7, som den gjorde i VB6, så man er lidt på den hvis det skal være nemt...
Avatar billede thda Nybegynder
09. september 2002 - 22:00 #4
DLPortIO består kun af de to nævnte filer (og den er ikke lavet til .NET).
Og nej, det er ikke nok at lægge dem i samme mappe som programmet...
DLPortIO.sys er en driver, og den skal registreres på en eller anden måde.

Skal lige siges at der ikke skal sendes/modtages nogen data via porten... den skal bare styre nogle relæer.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
09. september 2002 - 22:06 #5
Har du prøvet at smide dll'en i:

%windir%\system32\

og sys'en i:

%windir%\system32\Drivers
Avatar billede thda Nybegynder
09. september 2002 - 22:34 #6
nej, for så vidt jeg kan læse mig til, skal den registreres som en driver (så den kommer til at køre som en service)... den skal jo starte hver gang Windows starter...
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
09. september 2002 - 22:42 #7
Ja, men du skal jo blot selv indlæse den når du skal bruge den. Den skal vel ikke køre konstant men blot når du starter programmet?
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
09. september 2002 - 22:50 #8
Hvis din komponent har DLLRegisterService interfacet skal du bruge regsrv32 til at registrere den med, men ellers burde det altså være nok at smide den i systemmappen.

Prøv det!, Prøv det!
Avatar billede odegaard Nybegynder
10. september 2002 - 00:05 #9
Hvad med at finde en anden ActiveX som kan styre din parallel-port ? Jeg mener at huske at jeg faldt over flere ActiveX'ere der kunne dette (også nogle skrevet til .NET). Fordelen ved disse, er at de jo ikke behøver at blive registreret.
Uuuh... det var sgu de gode gamle DOS-dage, hvor man blot kunne kopiere og flytte en applikation rundt som man lystede. Det er desværre de færreste programmer der kan dette i dag.