Avatar billede blaman Nybegynder
30. august 2002 - 14:40 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Forum

Jeg søger en der har et forum, samt en forklaring på hvordan det sættes op. Specielt i databasen/mysql .. for der har jeg ikke den store viden. Dog heller ikke mht php.

Vil gerne have et forum ala det der findes på www.thomaslunde.dk

Det ligger dog også til download på hans side, men kan ikke få det sat op så det virker.
Håber der er en der kan hjælpe mig!
Avatar billede -holberg- Nybegynder
30. august 2002 - 15:04 #1
Avatar billede blaman Nybegynder
30. august 2002 - 15:12 #2
Jeps, men kan du give en forklaring om hvordan jeg sætter det op?
Har forsøgt, men da jeg ikke har den vilde forstand på mysql/databaser .. kan jeg ikke få det til at virke :(
Avatar billede nielsgron Nybegynder
30. august 2002 - 15:40 #3
1. udpak filerne til den mappe, hvor det skal ligge.
2. Åbn config.php
3. Ændre $host, $brugernavn, $kodeord og $database så det passer dine instillinger
4. Hvis du bruger phpMyAdmin, så skal du trykke på din database, og derefter finde der, hvor der er en gennemse(browse)-knap. Tryk på knappen, og vælg filen 'forum_body.sql', og tryk udfør. Gør det samme med filen 'forum_msg.sql'. Hvis du ikke har phpMyAdmin, så lav følgende .php-fil i samme dir som config.php, og aktiver den:
<?
include("config.php");

mysql_query("CREATE TABLE forum_body (
  id int(11) NOT NULL auto_increment,
  overskrift tinytext NOT NULL,
  navn tinytext NOT NULL,
  email tinytext NOT NULL,
  dato tinytext NOT NULL,
  besked longtext NOT NULL,
  replies int(11) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (id)
) TYPE=MyISAM;");

mysql_query("CREATE TABLE forum_msg (
  id int(11) NOT NULL auto_increment,
  navn tinytext NOT NULL,
  email tinytext NOT NULL,
  dato tinytext,
  besked longtext NOT NULL,
  replyto tinyint(4) NOT NULL default '0',
  PRIMARY KEY  (id)
) TYPE=MyISAM;");
?>

SÅ åbner du bare index.php, og det kører...
Avatar billede blaman Nybegynder
30. august 2002 - 16:20 #4
Okay.. det virkede .. jeg får ikke en fejl mere :)
Men nu er det næste og nok sidste problem.
Når jeg opretter et indlæg. Vises det ikke i listen når man åbner index.php :(
Hvordan kan det være ?
Avatar billede nielsgron Nybegynder
30. august 2002 - 17:00 #5
huh...det lyder underligt...det gør det når jeg prøver.

Prøv at oprette et par indlæg mere. Vises de heller ikke?
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2002 - 17:02 #6
Det går vist ud over min forstand *S*
Men håber da det kommer til at virke :)
Avatar billede blaman Nybegynder
30. august 2002 - 17:04 #7
Den bliver ved :( ... kan det være fordi jeg skal chmod noget?
Har som sagt ikke meget forstand på dette her.
Jeg oprettede den via en .php fil jeg lavede med det indhold du gav mig før nielsgron ..
Avatar billede nielsgron Nybegynder
30. august 2002 - 17:06 #8
chmod er ik lige mit område...Men jeg mener ikke, at det har nogen indflydelse her.
Avatar billede blaman Nybegynder
30. august 2002 - 17:07 #9
Det burde det jo egentlig heller ikke have når det nu virker fint ved dig uden chmod.
Avatar billede nielsgron Nybegynder
30. august 2002 - 17:13 #10
jeg tester på min computer med apache 1.3.26, php 4.2.1 og MySQL 3.23.51, og jeg har ikke rørt ved chmod
Avatar billede nielsgron Nybegynder
30. august 2002 - 17:14 #11
sorry, men jeg bliver nød til at smutte nu. Jeg er tilbag imorgen, forhåbentlig med en løsning.
Avatar billede schaefner Juniormester
31. august 2002 - 00:38 #12
nielsgron >> Tak for linket til mit forum :)
Avatar billede schaefner Juniormester
31. august 2002 - 01:16 #13
Der er et sted i func.php hvor der står:
$query = mysql_query("INSERT INTO forum_body (overskrift, navn, email, besked, dato)" . "VALUES ('$overskrift','$navn','$email','$besked','$dato')");

Prøv at ændre det til

$query = mysql_query("INSERT INTO forum_body (overskrift, navn, email, besked, dato)" . "VALUES ('$overskrift','$navn','$email','$besked','$dato')") or die(mysql_error());

og fortæl hvad den skriver.
Avatar billede schaefner Juniormester
31. august 2002 - 01:17 #14
sorry det var -holberg- der skrev linket.
Avatar billede blaman Nybegynder
31. august 2002 - 10:28 #15
schaefner .. den skriver ikke noget når jeg har byttet de linjer ud :(
Stadig bare det samme.
Det er rimelig skummelt.
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2002 - 12:04 #16
Det er faktisk det samme problem jeg har. Kig engang hvad der sker her
http://cypermann.homeip.net/forum/index.php
Den opretter intet når man indtaster en besked :/
Avatar billede blaman Nybegynder
31. august 2002 - 19:57 #17
Hmm... det lader ikke til at nogen kan hjælpe :(
Nogen der kender et andet forum jeg kan benytte?
Som er tilsvarende det schaefner har på www.thomaslunde.dk ?
Håber på lidt hjælp her ...
Avatar billede nielsgron Nybegynder
31. august 2002 - 20:36 #18
prøv at kigge på på disse link:
www.script.dk
www.phpcenter.dk
www.phpuniverset.dk
www.udvikleren.dk

- Der skulle gerne være nogle...
Avatar billede nielsgron Nybegynder
31. august 2002 - 20:43 #19
fx:
http://www.script.dk/sourcecode.asp?category=1,19&resourceId=905 (tryk på download oppe i højre hjørne)
http://www.script.dk/sourcecode.asp?category=1,19&resourceId=899
Avatar billede nielsgron Nybegynder
31. august 2002 - 20:45 #20
Avatar billede blaman Nybegynder
31. august 2002 - 21:09 #21
ja okay, takker for disse links :)
Jeg prøvede denne her
http://www.script.dk/sourcecode.asp?category=1,19&resourceId=905
da der var en guide med. Men når jeg har uploadet filerne til serveren.
Og køre filen Forum_opret_base.php og indtaster oplysningerne omkring mysql. sker der ingenting. Går jeg tilbage og køre index.php står der "no database selectet".
Og opretter jeg en database i mysql med et navn og skriver det som database i Forum_opret_base.php sker der heller ingenting :(

Håber en kan hjælpe. Burde nærmest give flere points, eller begynde at lære php noget bedre *G* .. men skal blot bruge et forum. Og så ikke mere :)
Avatar billede nielsgron Nybegynder
31. august 2002 - 21:37 #22
Er du 100% sikker på, at du indtaster de rigtige oplysninger?
Avatar billede nielsgron Nybegynder
31. august 2002 - 21:38 #23
prøv at åbne filen 'mysql_kk.inc' der er blevet oprettet i mappen. passer disse oplysninger med dit brugernavn, password osv?
Avatar billede blaman Nybegynder
31. august 2002 - 21:42 #24
Jeps. har indtastet korrekte oplysninger.
Men en underlig ting er at, når jeg har udfyldt oplysningerne.
Sker der ingenting når jeg trykker send. Andet end at adresse linjen ændres til  blabla/forum_opret_base.php?send=send
Og den fil mysql_kk.inc bliver ikke oprettet. Der ligger ingen fil bagefter med det navn
Avatar billede nielsgron Nybegynder
31. august 2002 - 21:47 #25
prøv at gøre det manuelt. opret selv en fil ved navn 'mysql_kk.inc' med indholdet:
<?
//Af Morten Fischer-Nielsen
//Auto-oprettet fil til ThorsNet Forum.
$sql_host = "HOST";
$sql_user = "USERNAVME";
$sql_passwd = "PASSWORD";
$db = "DATABASE";
?>

-du skal selvfølgelig ændre det der står med stort, så det passer dig.

Derefter skal du aktivere denne .php-fil:
<?
include ("mysql_kk.inc");
mysql_connect($sql_host,$sql_user,$sql_passwd)or die (mysql_error());
mysql_select_db($db)or die (mysql_error());

mysql_query("CREATE TABLE forum (
  id tinyint(4) NOT NULL auto_increment,
  bruger tinytext,
  dato tinytext,
  spr text,
  svar longtext,
  ny tinyint(4) DEFAULT '0',
  nr int(11) DEFAULT '0',
  ip tinytext,
  KEY id (id))
  ") or die (mysql_error());
?>
Avatar billede nielsgron Nybegynder
31. august 2002 - 21:47 #26
.php-filen skal selvfølgelig ligge i samme mappe som mysql_kk.inc
Avatar billede blaman Nybegynder
31. august 2002 - 22:05 #27
oke .. burde måske bare opgive *GG*
Det virkede som du sagde med at gøre det manuelt. Nu har jeg adgang.
Men endnu engang ligesom det forrige forum. Når jeg skriver i det. Gemmer den ingenting :(
Avatar billede blaman Nybegynder
31. august 2002 - 22:08 #28
Kan det være noget med min opsætning af serveren?
Har blot fulgt de guide der er på www.webcafe.dk til opsætning af apache,  Php og mysql
Avatar billede nielsgron Nybegynder
31. august 2002 - 22:14 #29
Ja, det er nok der problemet ligger.
Har du husket at tænde for MySQL?
Avatar billede blaman Nybegynder
31. august 2002 - 22:18 #30
Ja jeg har startet MySQL ..
Avatar billede nielsgron Nybegynder
31. august 2002 - 22:19 #31
Det må næsten være et sted i installationen, at det er gået galt. Du kan evt. prøve at geninstallere MySQL, og se om det har nogen effekt.
Avatar billede nielsgron Nybegynder
31. august 2002 - 22:21 #32
hvilke versioner af Apache, PHP og MySQL kører du med?
Avatar billede blaman Nybegynder
31. august 2002 - 22:23 #33
jeg prøver at geninstallere MySQL

Jeg køre med apache 1.3.2 php 4.2.1 mysql-3.23.51
Avatar billede nielsgron Nybegynder
31. august 2002 - 22:25 #34
ja prøv det. jeg kører med de samme versioner på min comp, og jeg har ingen problemer...underligt...
Avatar billede blaman Nybegynder
31. august 2002 - 23:46 #35
Den gør det samme efter jeg har geninstalleret MySQL. Så det er ikke der fejlen ligger. Når jeg manuelt køre oprettelsen af databasen virker det helt fint. Ingen problemer. I mysql kan jeg også se at den er oprettet.
Men prøver jeg at oprettet en tråd i forumet sker der bare dette:
Den ændre urlén fra
http://minserver/forum/forum.php
til http://minserver/forum/forum.php?aa=0
Avatar billede nielsgron Nybegynder
01. september 2002 - 00:33 #36
Det med at siden ændre url er ok, det gør den også ved mig. Problemet opstår åbenbart, i forum.php ved sætningen 'mysql_query("insert into forum...'.
Prøv at tilføje sætningen:

print"tester";

i linie 34 i forum.php.
Når du prøver at oprette et indlæg, står der så 'tester' oppe i venstre hjørne?
Avatar billede blaman Nybegynder
01. september 2002 - 00:40 #37
Nej det gør den ikke ... det er lidt underligt egentlig
Avatar billede nielsgron Nybegynder
01. september 2002 - 00:44 #38
okay...det betyder, at den har et problem med if-sætningen.
Avatar billede blaman Nybegynder
01. september 2002 - 00:45 #39
Hmm... okay, og hvordan løser jeg det?
Avatar billede nielsgron Nybegynder
01. september 2002 - 00:51 #40
det her er bare et skud i tågen: Det kunne være et problem med register_globals. Prøv at åbne filen php.ini i windows-mappen, og søg efter 'register_globals'. Står den til on eller off?
Avatar billede nielsgron Nybegynder
01. september 2002 - 00:54 #41
Hvis den står til off, så tror jeg sgu, at det er der fejlen ligger. den skal sættes til on.
Avatar billede blaman Nybegynder
01. september 2002 - 00:55 #42
Jeps. Men den står allerede til on
Avatar billede nielsgron Nybegynder
01. september 2002 - 00:56 #43
ÆV. jeg troede ellers lige, at fejlen var fundet.
Avatar billede nielsgron Nybegynder
01. september 2002 - 00:57 #44
hvis jeg slår den fra på min egen comp, så får jeg nemlig samme reaktion som du gør.
Avatar billede blaman Nybegynder
01. september 2002 - 01:02 #45
lol .. jeg søgte første gang i php.ini og der stod noget med on.
prøvede lige igen, hvor jeg søgte videre, og fandt et sted hvor den stod til off. rettede det og vupti så virkede det :)

Du er jo et geni *S*

Du har fuldt fortjent de points :) Og tak for hjælpen
Avatar billede blaman Nybegynder
01. september 2002 - 01:03 #46
tror bare det er pga af søvn mangel jeg overså det i første omgang :D
Avatar billede nielsgron Nybegynder
01. september 2002 - 01:06 #47
hehe...jeg takker mange gange...nu trænger jeg vist også til lidt søvn...GAAB!!!