Avatar billede silverwolf Nybegynder
05. september 2000 - 15:05 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Linux og Worldonline

Hejsa, Jeg har dette lile problem.

Når jeg kalder op til World online på 104938833883 skriver den dette:

pppd[864]: pppd 2.3.11 started by root, uid 0
pppd[864]: Using interface ppp0
pppd[864]: Connect: ppp0 <--> /dev/ttyS0
pppd[864]: Unsupported protocol 0xc02b received
pppd[864]: Peer is not authorized to use remote address 213.237.4.144
pppd[864]: Connection terminated.
pppd[864]: Connect time 0.1 minutes.
pppd[864]: Sent 392 bytes, received 361 bytes.
pppd[864]: Exit.

og lukket selvfølgelig forbindelsen igen. Så har jeg ringet til Worldonline og spurt om det kunne være noget med dem. Men det var det ik :-( Men efter hvad jeg kan se har jeg en forkert protokol?.

Jeg bruger Eicon Diva modem ( og at det op at køre er i sig selv en videnskab ). Jeg kalder op under Linux Mandrake, Gnome. Hvor jeg starter KPPP for KDE der. ( Ændre ik noget vis jeg går til KDE og kalder op ). Nogle der kan hjælpe mig med dette problem, da det ville være utroligt dejligt at kunne komme på internettet med linux igen. Så man kunne komme væk med Windoze.

Mvh
SilverWolf
Avatar billede anchorpoint Nybegynder
05. september 2000 - 15:14 #1
Har du prøvet med WVDial? (www.freshmeat.net)
Avatar billede silverwolf Nybegynder
05. september 2000 - 17:11 #2
Vil lige prøve, vis jeg få Eicon diva Modemet til at virke under det ( Havde jeg lidt problemer med )
Avatar billede lbhansen Nybegynder
05. september 2000 - 19:56 #3
prøv følgende tutorial fra cybercity, og erstat så de passer WOL
http://www.cybercity.dk/support/opsaetning/os/linux/opkald/kde-kppp/
Avatar billede silverwolf Nybegynder
05. september 2000 - 22:13 #4
Intet af det virker :-(
Avatar billede victor44 Nybegynder
05. september 2000 - 22:34 #5
Der muligvis er to ting galt.
1. Du definerer selv en IP adresse.
2. Du har bruger chap i stedet for pap

Hvad står der i dine chat og pap scripts ? (Hvis du ikke kan finde dem ligger de nok i nærheden af etc/ppp/* )
Du behøver ikke at sende brugernavn og password med ;-)

Du kan evt. kigge lidt på de scripts jeg har lagt her http://www.prl.dk/linux
Avatar billede lbhansen Nybegynder
05. september 2000 - 22:51 #6
jeg har selv logget op på WOL i tidernes morgen med PAP
Avatar billede silverwolf Nybegynder
06. september 2000 - 22:43 #7
victor44 Det er sat rigtigt :-) Og de der script. Jeg har fået nogle.. Men ligeså snart den er kaldt op.. Så smider den bare på igen??? Vis du ved hvorfor. Ville det også være dejligt :-)
Avatar billede silverwolf Nybegynder
06. september 2000 - 22:48 #8
I Options står der dette

# skal ligge i /etc/ppp udskift brugernavn med dit brugernavn
name brugernavn
ipcp-accept-remote
ipcp-accept-local
noipdefault
asyncmap 0

I pap-secrets står der dette

# Secrets for authentication using PAP Skal ligge i /etc/ppp
# brugernavn og password skal naturligvis udskiftes med dit brugernavn/password
# client    server    secret            IP addresses
brugernavn    *     password
brugernavn    ppp0    password

i PPP-ON står der

#!/bin/sh
# ppp-on: ISDN
# jeg har det liggende i /usr/local/bin
INIT=ATZ0
PHONE=104938833883
/usr/sbin/pppd connect \"/usr/sbin/chat \'\' $INIT OK ATD$PHONE CONNECT \" /dev/modem 115200 defaultroute &

i ppp-off står der

# script til at kill\'e PPP ... ligger i /usr/local/bin
killall pppd
echo \"PPP-link terminated\"

Håber i kan se hvis der er noget som det ik skal være :-)
Avatar billede victor44 Nybegynder
06. september 2000 - 23:34 #9
prøv at tilføje flg. til options :

debug
crtscts
lock
modem
noauth

-----
Debug : skulle give dig en mere detalieret logning.
crtscts : hardware flow control.
lock : Sikrer pppd exclusive rettigheder over \'seriel devicen\'
noauth : Skulle være standard i nyeste versioner af pppd.
modem : Bruger modem kontrol linier.

-------
Den måde du sætter din pppd op er meget anderledes end min. Da jeg overhovedet ikke bruger grafiske brugerflader og mine LINUX maskiner automatisk laver dial on demand.
Det script jeg har liggende på mit site er til SuSE 6.2---> og kaldes ved flg. kommando :
pppd call isp
Jeg erkender at der er vredet lidt i den måde som de fleste distributioner laver det på, men jeg synes at min måde er mere overskueligt.

pap-secrets
Prøv at skifte ppp0 ud med en *
Jeg kan ikke se hvad der står ppp0 for.

Jeg bruger som du kan se et chat script til at initiere mit modem med og efter at jeg fjernede reset af min diva koblede den op meget hurtigere.
Det kan du i dit script gøre ved at fjerne $INIT OK fra din init linie i ppp-on.

!! Gør det ikke før alt det andet virker !!

Som du måske kan se er den afgørende forskel mellem den måde du gør det på og den måde jeg gør det på at alle mine scripts til at styre pppd ligger under etc/ppp/
Jeg vil næsten vædde på at mine scripts kører uden problemer for dig.
Hvis du er interesseret i at lave dial on demand har jeg også et par scripts til det. Så det kan lade sig gøre at lave diald on demand UDEN diald. (Heldigvis).
Avatar billede silverwolf Nybegynder
07. september 2000 - 09:57 #10
Dem vil jeg da gerne have :-) ( fedt ). Vis du kan ligge dem op på en server ? eller sende dem til Silverdj@worldonline.dk. så er du min gud :-) *Smiler*
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. september 2000 - 10:27 #11
Jeg har allerede i et tidligere indlæg lagt en URL til dem.
Avatar billede silverwolf Nybegynder
07. september 2000 - 10:40 #12
oki

Nu har jeg indsat det i linjerne :-). og den der noauth gjorde i hvertfald at den ikke disconnectede igen. Men et andet problem er, jeg skal have 2 DNS servere som den skal bruge. Da jeg ikke kan bruge WOL i linux, vis linux ik ved at den skal bruge dem.

ps, Når jeg kalder op når jeg ind i /usr/local/bin/ og der skriver jeg ./ppp-on for at køre filen. Så kalder modemet op... Er det helt forkert eller :-)?

Avatar billede victor44 Nybegynder
07. september 2000 - 10:55 #13
Jeg kender overhovedet ikke Mandrake distributionen, men der må være et \'setup\' program hvor du kan indsætte ip adresserne på de DNS\'er du vil bruge.
Får du en ip adresse tildelt nu ? Det kan du se ved at skrive ifconfig. Så får du en liste over interfaces og deres ip adresser.
Du kan evt. prøve at pinge www.dr.dk v.h.a deres ip adresse (129.142.20.35) så vil du få svar uanset om dine DNS\'er er konfigureret eller ej når din internet forbindelse virker.
Når du kalder op bruger du scripts der \'injecter\' data pppd. Det er det jeg gør bare på en anden måde ved at fortælle pppd hvor det er det den skal bruge.
Så der er ikke noget i vejen med at skrive ppp-on eller lign. bare der er nogle scrips der starter pppd ;-) Hvis du vælger at gøre det på den måde jeg benytter skal du bare starte med at skrive pppd call isp
Det starter pppd med de parametre der er defineret i alle chat, pap og optons filerne.
Det eneste du skal huske er at placere filen isp i /etc/ppp/peers

Avatar billede silverwolf Nybegynder
07. september 2000 - 11:07 #14
Jeg har lige lagt alle de er filer ind fra prl/linux og smutter lige over i Linux og prøver at få det til at fungere :-) ... Men når jeg pirnger, f.eks jubii.dk.. Så siger den unknown host... Men nu ser jeg lige hvad den siger nu :-)
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. september 2000 - 11:24 #15
Hvis du ikke har defineret dine DNS\'er kan du ikke pinge et navn, men kun pinge et ip nummer.
Avatar billede silverwolf Nybegynder
07. september 2000 - 11:24 #16
Ok, Nu er den kommet så langt at den skriver en masse når jeg skriver pppd call isp og siger at den har udført scripted :-) Nu vil jeg lige smide det der ipconfig ind.. fordi, jeg tror sku ikke mandrake havde det inde (ellers heder det noget andet i mandrake )
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. september 2000 - 11:27 #17
ifconfig

Det er ikke noget du skal \'smide\' ind men et program der kan manipulere dine net interfaces. Hvis du kun skriver ifconfig får du en liste over interfaces med tilhørende ip adresser. Hvis du samtidig er koblet op til din ISP kan du se den ip adresse der er blvet dig tildelt.
Avatar billede silverwolf Nybegynder
07. september 2000 - 12:11 #18
Jepz, Ser jeg nu.. Jeg er ved at være lidt frusteret! :-) Så jeg så de som ipconfig.

Den skriver at den har kaldt op og at jeg har fået ip og alt køre perfekt. :-) Men jeg kan stadig ikke \"kommer ud\" af maskinen... Den når stadig bare stille når jeg ping\'er  :-(. Det er det der er det mærkeelige :-)

I den der options fil har jeg indsat
ms-dns = ip 1
og ms-dns = ip 2 ( Dem på Wol DNs servere. Kan ik lige huske dem  i hoved )

Men det skal måske gøre på en anden måde :-)?

Mvh
Silverwolf
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. september 2000 - 12:52 #19
Kan du pinge ipadresser ?
Hvis du kan det kan du komme \'ud\' og din DNS er ikke konfigureret.
WOL\'s DNS\'er hedder 212.54.64.171 212.54.64.170
Glem at sætte DNS op i options.
Det er dit OS der skal kende dem og ikke pppd.
Hvis du ikke kan finde ud af hvordan du konfigurerer DNS må du læse i din manual.
DNS er normalt defineret i /etc/resolve.conf men er normalt noget man definerer i et konfigurations program og der må være sådan et i din distribution.
Jeg tror at det er en god ide at du læser lidt om TCP/IP og i din mandrake manual der vil du finde alle svarene på hvordan du specifikt klarer skærene med opsæt. af DNS. Læs også lige lidt om hvad DNS laver. Kig evt. på den sektion her på eksperten der omhandler DNS der er der en rimelig god forklaring på hvad DNS laver.
Det vi er igang med er at \'vride\' din installation ved at gå uden om alle konfig. programmerne. Det er ikke hensigtsmæssigt medmindre at du er ligeglad med at bruge de konfig. værktøjer der medfølger din distribution.
LINUX er ikke et tryk på knapper i nogen vinduer styresystem. LINUX kræver at du ved hvad du laver. Så hvis du ikke vil være afhængig af at der er andre der kan levere færdige løsninger for dig må du i gang med at læse.
Der findes et hav af \'howtos\' på nettet. Der kan du finde eksempler, forklaringer og løsninger på næsten alle problemer du kan støde ind i med LINUX.
Prøv at se på http://www.linuxberg.com
Jeg kan se ud af den måde som du har kæmpet med tingene at du skal læse mere om TCP/IP det vil hjælpe dig rigtigt meget til en systematisk fejlretnings metodik.

!!!! Prøv så at se om du kan pinge ip adresser på internettet, hvis du kan så er det din DNS konf der ikke er i orden !!!!
Vi kommer nok ikke videre før det er testet.
Avatar billede silverwolf Nybegynder
07. september 2000 - 12:58 #20
Jeg ved en hel del om det :-), Men man skal lige begynde forfra når man skal lære Linux, Så jeg er ikke så handy med konfigurations filerne og hvad programmerne skal kaldes op med. Jeg har arbejdet med pc i snart 7 år :-). Så jeg burde da vide lidt...hehehe. Jeg ved godt hvad man bruge DNS til. Men jeg ved ikke så meget om hvordan de konfigureres i Linux :-) Men jeg kan lige prøve at kigge mig omkring og se om jeg kan finde nogle howto\'s :-)

Jeg har prøvet at ping til den der dr.dk og jubii.dk og et par andre også. Det hjælpe ikke :-(... Jeg prøver lige at indsætte de de WOLs DNS addresser ind den der resolv.conf og se om det hjælper :-)

Avatar billede silverwolf Nybegynder
07. september 2000 - 15:08 #21
Nu har jeg tilføjet DNs addresserne i resolv.conf Hjælp ikke noget.  Men når jeg connecter til internettet skriver den også at den ik kan bruge default router. Da netkortet bruger den. Eller rettere, den kan ikke omstille netkortet til routeren. Det fatter jeg ikke så meget af :-(... Der er snart ikke så mange muligheder tilbage, og jeg kan bare ikke se hvorfor den ikke vil surfe :-)
Mvh SilverWolf
Avatar billede silverwolf Nybegynder
07. september 2000 - 15:08 #22
Nu har jeg tilføjet DNs addresserne i resolv.conf Hjælp ikke noget.  Men når jeg connecter til internettet skriver den også at den ik kan bruge default router. Da netkortet bruger den. Eller rettere, den kan ikke omstille netkortet til routeren. Det fatter jeg ikke så meget af :-(... Der er snart ikke så mange muligheder tilbage, og jeg kan bare ikke se hvorfor den ikke vil surfe :-)
Mvh SilverWolf
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. september 2000 - 19:55 #23
Hvordan ser din route tabel da ud ?
Det er muligvis fordi du har sat dit ETHnet if op til at være default gateway (gw).
Det er ikke nødvendigt at have gw når du kobler op til din ISP får du en ip på ppp0 og den bruges automatisk til at sparke de data ud på som maskinen ellers ikke ved hvor den skal gøre af.
Avatar billede silverwolf Nybegynder
07. september 2000 - 21:16 #24
Hehe, Hvordan ser jeg det :-) *Smiler*
Avatar billede silverwolf Nybegynder
07. september 2000 - 21:44 #25
YEEES!... For ved du hva han sagde!!!!. Hun sagde!, INTERNETTET VIRKER!!!!!!!:.. JEG SMILEDE SKÆVT, OG TÆÆÆNKTE DEN CHANCE DEN MÅÅ JEG TAG!!!... :-) DET VIRKER!!!..

Jeg slog netkortet fra!!!. og vubti !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!... Du er for cool.. Nu kan skal jeg bare fine ud af dele min internet forbindelse :-)

Du har famdme fortjent mere end de 150 point... for alt den tid du tog dig for at hjælpe mig.

Tak!
Avatar billede victor44 Nybegynder
07. september 2000 - 23:58 #26
route
Avatar billede victor44 Nybegynder
08. september 2000 - 00:14 #27
Du behøver ikke at slå interfaces fra. Du skal bare fjerne gw i din netkonfig.
For at dele en forbindelse skal din maskine forwarde ip pakker. Dette gøres ved at enable ipforwarding. For at dine ip pakker fra dit private net kan komme hjem igen skal du NAT\'e alle dine pakker ud af nettet : ipchains -A forward -i ppp0 -j MASQ
Læs også en ipchains howto.
Hvis du vil bruge din LINUX maskine som gw til internettet kan det jo være smart at den selv opretter forbindelse når det er nødvendigt.

options filen kan så ligne dette :

# /etc/ppp/options

ipcp-accept-local
ipcp-accept-remote
defaultroute
# aktiver deflate hvis du vil have compression. Ikke alle udbydere supporter det.
#  nodeflate
deflate 15,15
demand
idle 300
lock

# ---<End of File>---

Husk at når du eksponerer din Linux maskine på internettet skal du gøre den \'sikker\'. En god begyndelse er at disable alt unødvendigt. Se i /etc/inetd.conf der kan du fjerne de fleste unoder.

God fornøjelse.