Avatar billede veronica Nybegynder
05. september 2000 - 13:45 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Pludselig opstået fejl: \"Project is Unviewable\"

Jeg er i gang med at kode en Visual Basic macro i en Word template. På et tidspunkt begynder Word at te sig dumt og siger konsekvent, at der ikke er mere harddisk-plads, når man prøver at gemme (der er dog ca. 900 Mb fri). Dette er sket for mig før (også på andre maskiner), og det hjælper som regel at reboote.

Denne gang hjalp dette dog ikke.. Resultatet er, at mine Visual Basic moduler nu er låst i Word templaten. Når jeg i Visual Basic editoren\'s Project Explorer dobbelt-klikker på templaten for at åbne den, får jeg følgende fejl:
\"Project is Unviewable.\" (titel: \"Project Locked\")
Og det gælder både for templaten og et hvilket som helst dokument oprettet med templaten !

Jeg har også tidligere på dagen \"leget\" lidt med digitale signaturer og har signeret projektet.. Derefter virkede det et stykke tid, før fejlen kom. Kan dette have noget at sige ???

Eller skal jeg virkelig starte forfra ???

Avatar billede driis Nybegynder
05. september 2000 - 14:39 #1
Det her er et skud i tågen, men:

Bruger du nogle OCX-kontroller eller DLL\'s i din macro? - Eller vises der en Form på noget tidspunkt? I så fald kan problemet måske være, at noget registreringsinformation, kontrollerne bruger, er blevet slettet eller ødelagt i registreringsdatabasen - Jeg kan dog ikke se, hvordan det skulle være sket for dig - og jeg har til dato også kun set problemet i rigtig VB og ikke i VBA. Men hvis det er dette, der er problemet, løses det med en fix fra Microsoft som kan hentes på nedenstående link.

http://www.geocities.com/wiper_at/vbcmpfix.zip
Avatar billede driis Nybegynder
05. september 2000 - 14:41 #2
... Højreklik på linket og vælg Gem Som, ellers åbnes der bare et nyt vindue med en fejlmeddelelse ...
Avatar billede veronica Nybegynder
05. september 2000 - 18:49 #3
Desværre .. det virkede ikke.

Jeg kalder ingen OCX-kontrollere eller DLL\'s, men jeg viser en UserForm til indtastning af information om dokumentet.

Det er udelukkende én skabelon, som er låst - og selvfølgelig de dokumenter, der åbnes med denne skabelon. Andre skabeloner kan godt åbnes.
Avatar billede tomasc Nybegynder
05. september 2000 - 21:37 #4
Lidt søgning hos Microsoft gav følgende:

Execute-Only Macros in a Custom Template
When any template other than Normal.dot is converted, all execute-only macros remain in the template, and the entire template or project is locked (you cannot edit code in it). This design means that custom solutions will still work and the code will still be protected. A disadvantage is that formerly accessible macros may no longer be accessible.

When you attempt to do any of the following:
Edit a converted execute-only macro.

-or-

View the project contents in the Visual Basic Editor Project Explorer.

-or-

View the project properties in the Visual Basic Editor Project Explorer.

the following alert is displayed:

Project is unviewable

To gain access to these macros, use either of the following methods:
Access the original template in the earlier version of Word.

-or-

In the earlier version of Word, remove all of the execute-only macros so Word will not protect the project during the conversion process.

Desuden kan det anbefales at læse følgende, som omhandler emnet:

Q162480 WD97: How Word Converts Execute-Only Macros
Q159748 WD97: How to Protect VB Code from Unauthorized Access
Q79024  Changing a Macro to Execute-Only Status

Findes på: http://search.support.microsoft.com/

Jeg kender ikke meget til VBA-programmering i Word, men UMIDDELBART ser det for mig ud som om, der er ikke er meget andet at gøre, end at starte forfra med skabelonen. Jeg synes nemlig ikke, at der står noget om, hvordan man \"unprotecter\" et projekt...
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
06. september 2000 - 07:27 #5
Jeg tror det enten er fordi du har placeret din skabelon i startmappen. Kan ændres ved at vælge:
Funktioner, indstillinger, filplacering og der ændre start, eller flytte skabelonen til dit almindelige skabelonbibliotek.
Og/eller du har skabelonen stående i den nederste liste under:
Funktioner, indstillinger, skabeloner og tilføjelsesprogrammer. I så fald flyt den fra listen eller fjern afkrydsningen
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
06. september 2000 - 08:01 #6
Det burde også være nok at åbne skabelonen, i stedet for at åbne et dokument baseret på skabelonen
Avatar billede veronica Nybegynder
06. september 2000 - 08:19 #7
desværre .. ingen af jer har ret :-(

tomasc: Der er ikke tale om en tidligere version af Word, som løsningen kræver. Macroen er udviklet og gemt i Word2000 (og ikke andre versioner).

perter.erikse: Jeg har ikke placeret skabelonen i startmappen, men i \"Templates\"-biblioteket. (anden del af svaret forstår jeg ikke)

Jeg har samme problem på en anden maskine med Word2000.

Avatar billede tomasc Nybegynder
06. september 2000 - 08:31 #8
Har du læst de andre Q-dokumenter?

Her står beskrevet hvordan du kan sikre dine makroer og VBA-projekter i Word 97 mod at blive blive redigeret af andre. Jeg tror det gøres på samme måde i Word 2000.

Men der står ikke hvordan man fjerner beskyttelsen (der står vist nærmest at MAN IKKE KAN)!
Avatar billede veronica Nybegynder
06. september 2000 - 13:49 #9
Hejsa
Avatar billede veronica Nybegynder
06. september 2000 - 13:49 #10
Jeg kan ikke se, det kan gøres anderledes, end at man starter forfra .. og det er vel også, hvad I anbefaler.
Jeg vil straks gå i gang :-)