Avatar billede rbl Praktikant
19. august 2002 - 11:38 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Sikkerhed i Access databaser

Hej

Er der nogen sikkerheds-elementer i Access, der sikrer konsistens og sikrer, at tabellerne bliver låst ved read/write - og låst op igen ?

Vi skal lave en web applikation for et lille firma, og vi skal vælge mellem Access database eller MySQL. Hvad ville være det bedste valg, når man vægter sikkerhed højt ?

Jeg vil gerne have en begrundelse eller links til, hvor der stå noget om det.
19. august 2002 - 14:17 #1
Den sikkerhed, som du snakker om er nogenlunde lige god på begge databaseplatforme. Begge databaser benytter transaktioner til at styre opdateringer m.m.
Access er dog kendt for at få .mdb-filen beskadiget i tide og - mest i utide, således at databasen skal repareres igen. Jeg kender ikke til samme problem med MySQL.
Jeg vil dog nok anbefale MySQL af andre grunde: nemlig kapaciteten! MySQL er en database-server og kan håndtere langt flere samtidige brugere end Access (som har en teoretisk begrænsning på 255 samtidige brugere).
Selvom I måske ikke forventer 255 brugere på samme tid (i starten i hvert fald) så kan man godt mærke en performance-forskel allerede ved 50 eller 100 brugere.

/Thomas
Avatar billede rbl Praktikant
19. august 2002 - 14:34 #2
Ja, det duer i hvert fald ikke, at databasen bliver beskadiget, da virksomheden selv skal stå for vedligeholdelsen efter projektet er afsluttet (det er et eksamensprojekt).

De 255 brugere samtidig, er det både ved læsning og skrivning ?  Almindelige internetbrugere kommer også til at skrive i databasen.
19. august 2002 - 14:37 #3
255 er det totale antal connections til databasen.

Det skal lige siges at problemet med beskadigelse af databasen er sjældent ved web-løsninger og forekommer oftest ved LAN-løsninger med mange brugere (som af og til går ned, hvorved systemet kan crashe)
Avatar billede rbl Praktikant
19. august 2002 - 14:45 #4
hvor har du det der med de 255 brugere fra ?  Har du et link til en side, hvor jeg kan se det ?
19. august 2002 - 14:52 #5
du kan selv se det i online-hjælpen til Access, hvis du slår op under "limit" eller "specification"

Ellers kan du finde det på http://msdn.microsoft.com/default.asp

Det er desuden nævnt et utal af gange her på sitet.
Avatar billede duffe1 Nybegynder
21. august 2002 - 20:42 #6
MySQL er efter min overbevisning mere sikker at bruge end Access. Desuden har den også flere faciliteter.

Hvis du vil vide noget om MySQL, så gå ind på www.mysql.com. Der er der tonsvis af materiale om det. Jeg tror hurtigt, du finder ud af, at MySQL er bedre. Desuden er der jo også de ting, som thomasjepsen pointerer. Der er begrænsninger for, hvad Access kan klare af belastning
Avatar billede terry Ekspert
22. august 2002 - 12:13 #7
Although 255 is the max total connections I VERY MUCH doubt that this will be a problem IF you design your application correctly!

If you close the connection after use then it will only be open a VERY short period of time and therefore it will be unlikely that you will have problems with this.  There are many WEB applications using Access databases also with many users, so if you dont anticipate thousand of users then Access is a good choice.

NOTE> At the moment there are 148 online users in Eksperten, even so only a few will be actually accessing the database(READ/WRITE)
Avatar billede rbl Praktikant
22. august 2002 - 21:12 #8
Jeg har valgt MySQL. Der er for mange "måske"'er ved Access.

Nå, men tak for svarene. Jeg fordeler pointene efter hvem der har givet mig bedst information
22. august 2002 - 23:08 #9
thnx :)