Avatar billede klausjensen Nybegynder
08. juli 1999 - 11:01 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Redirect via en dropdows - with a twist...

Hej!

Man ser mange steder en drop-down tingest, som stiller videre til en eller anden side.

Det er let at lave, og ikke problemet.

Jeg vil gerne kombinere det med, at den åbner en specificeret adresse i et nyt vindue (eller det samme vindue igen, hvis man vælger fra dropdown-boxen igen).

Her er min eksisterende kode, som altså skal udvides:

<form action="/default.asp" method="POST">
<select name="go" onChange="java script:var i = this.selectedIndex;top.location.href=this.options[i].value;" size=1>
<option value="http://www.jubii.dk">Jubii</option>
<option value="http://www.yahoo.dk">Yahoo</option>
</select>
Avatar billede klausjensen Nybegynder
08. juli 1999 - 11:04 #1
Det hedder naturligvis dropdown.. :)
Avatar billede cmel Nybegynder
08. juli 1999 - 11:47 #2
hvad med :
var mitvindue = open(this.options[i].value,vinduetsnavn)

isteddet for :
top.location.href=this.options[i].value

Syntax for open :
variabel=open(url,navn,[options])

Avatar billede cmel Nybegynder
08. juli 1999 - 11:58 #3
Men det laver et nyt vindue hver gang ;-(

Avatar billede cmel Nybegynder
08. juli 1999 - 12:06 #4
hvis du har oprettet et vindue før
så skal du lave noget i retning af
if mitvindue
    mitvindue.redirect(this.options    [i].value)
else var mitvindue = open(this.options[i].value,vinduetsnavn)

Avatar billede klausjensen Nybegynder
08. juli 1999 - 12:55 #5
Jeg har ikke så meget styr på javascript, og det kan godt ske jeg overser noget, men jeg kan ikke få den til at åbne et nyt vindue... Den redirecter slet ikke, hvis jeg udskifter koden du anviste...

Her er den kode, som jeg ikkk kan få til at virke:

<form action="/default.asp" method="POST">
<select name="go" onChange="java script:var i = this.selectedIndex;var mitvindue = open(this.options[i].value,'vindue');" size=1 style="font-face:arial;font-size:10px;">
<option value="http://www.jubii.dk">Jubii.dk</option>
<option value="http://www.yahoo.dk">Yahoo.dk</option>
</select>

Avatar billede klausjensen Nybegynder
08. juli 1999 - 13:01 #6
Prøver jeg i Netscape, laver den en fejl og prøver at downloade mit asp-dokiment, som det her ligger i! Ikke så heldigt... (hvordan det så end kan lade sig gøre)...
Avatar billede cmel Nybegynder
08. juli 1999 - 13:57 #7
Prøv at skrive
open('this.options[i].value','vindue')

isteddet for
open(this.options[i].value,'vindue')
Avatar billede klausjensen Nybegynder
08. juli 1999 - 14:51 #8
Kan du få det til at virke hos dig? Det virker ikke hos mig, i alt fald...
Avatar billede test43 Nybegynder
03. august 1999 - 01:34 #9
window.open('this.options[this.selectedIndex].value', '_blank');
sværere er det ikke...
Avatar billede klausjensen Nybegynder
03. august 1999 - 09:16 #10
Æhm, nu er mine javascript-evner hurtige at overskue - kunne du prøve at bruge det i en sammenhæng med:

<select name="dyr">
<option selected value="bla">Vælg her...</option>
<option value="gnu">Salamander</option>
<option value="gnu">Gnu</option>
</select>

Er det noget med onChange til min <select>?

Lav det lige som et svar, så jeg kan kreditere dig pointene, hvis det virker.
Avatar billede test43 Nybegynder
03. august 1999 - 10:24 #11
<form name="blah" method="post" action="#">
<select name="dyr" onChange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value, '_blank');">
<option selected>Vælg et site</option>
<option selected value = "http://www.eksperten.dk">Gå til Eksperten</option>
<option value = "http://www.digiweb.dk">Gå til Digiweb</option></select></form>
Avatar billede test43 Nybegynder
03. august 1999 - 10:25 #12
ehe...jeg kom vist til at lave "selected" to steder. dette gør dog ikke noget ved scriptet, men det fylder lidt, så det sidste af de to "option selected" skl bare være "option"
Avatar billede klausjensen Nybegynder
03. august 1999 - 10:47 #13
Ka-tjing!

Glimrende, tak for hjælpen!