Avatar billede rexjr20 Nybegynder
13. august 2002 - 09:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder ID i et javascript?

jeg sidder med et script hvor jeg rydder lidt op og prøver at forstå det bedre. nu er jeg stødt på noget der hedder ID som bliver hentet fra en anden JS-fil. Er der ikke nogen der ved hvad det betyder (ID) ???
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. august 2002 - 09:21 #1
som regel vil det være en id-attribut der er defineret i en html kommando.
fx:  <div id='menu1'>...</div>
når sådan en id attrubut er blevet defineret i htmlkoden kan javascript bagefter referere til netop den <div kommando ved at bruge navnet 'menu1'.

Det er det mest sandsynlige; men absolut ikke den eneste mulighed. I javascript kan man give sine variable noget nær de navne man vil, så måske i dit script de bruger 'id' som variabelnavn for noget andet.

mvh JakobA
Avatar billede mik789 Nybegynder
13. august 2002 - 09:21 #2
ID kan ingå i flere forskellige sammenhænge og betegner normalt en identifikator, ligesom i "ID-kort". JavaScript finder elementer i kraft af den ID de har fået tildelt i html koden. F.eks. kan et lag betegnes med en ID sådan her: <div id="mitLag">, og denne ID kan så indgå i javascript på en sådan måde at scriptet kan operere direkte på netop dette element. Dette gælder specielt for W3 DOM (Document Object Model) hvor JavaScript finder elementer gennem koden document.getElementById('mitLag') i ovennævnte tilfælde. Men "ID" kan ogås bare være en vilkårlig variabel der tildeles en særlig værdi i scriptet.
Avatar billede rexjr20 Nybegynder
13. august 2002 - 09:27 #3
Ja, men ID er ikke en variabel her is scriptet
Avatar billede mik789 Nybegynder
13. august 2002 - 09:29 #4
så må du da forklare dig nærmere eller lægge noget kode, så vi kan se hvad det drejer sig om
Avatar billede rexjr20 Nybegynder
13. august 2002 - 09:34 #5
Som sagt fylder det et par filer men her er lidt af det

+ID+ er en variabel og bliver hentet far en anden fil værdi er en text string efter eget valg

document.write("<div class='info_bar' id='"+id+"' style='width:"+vprop[0]+";height:"+vprop[8]+";border:"+vprop[9]+"px "+vprop[10]+" "+vprop[11]+";color:"+vprop[12]+";background-color:"+vprop[13]+"';>")
document.write(vprop[14]+"</div>")
document.write("</div>");
Avatar billede mik789 Nybegynder
13. august 2002 - 09:41 #6
Scriptet uskriver html koden til en <div> (et lag), men ser ud til at være lavet fleksibelt så "id" kan skifte værdi efter behov. For at forstå det helt er man nødt til også at se den kode hvor "id" først defineres.
Avatar billede mik789 Nybegynder
13. august 2002 - 09:44 #7
men det er tydeligt at id står for netop det som jakoba og jeg nævner ovenfor: navnet for id-attributten i <div> tag'et
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. august 2002 - 09:44 #8
Det script du har der er 2-delt. lige koden du skrever ovenfor høre til i den første del og skriver noget htmlkode i siden. i den kode der skrives laves der netop sådan en id-attribut som mik789 og jeg snakkede om. og den anden del af javascriptet vil så bruge id til at styre hvordan den <div skal opføre sig, det kan fx ændre baggrundsparve på den og lignende.

Det du har der er et stort og kompliceret script. Til rigtig at forstå javascript vil jeg anbefale at du begynder med langt mindre scripts end det der.
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. august 2002 - 11:17 #9