Avatar billede spiri Nybegynder
31. august 2000 - 15:41 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan f.... installere jeg gd lib?????

Jeg har php4.0.2 på apache 1.3.12 til at køre på win2000.

Jeg har prøvet et eksembel med at lave billeder herfra: http://www.phpbuilder.com/columns/rasmus19990124.php3

Det kan godt ske at ham Rasmus er phpgud, men for en begynder som mig, kunne han godt lige uddybe hvordan man sætter php op til at lave det skidt.

Er der nogen der kan give en (helst meget detaljeret) forklaring på hvordan man gør det?
Avatar billede lojmann Nybegynder
31. august 2000 - 15:49 #1
Gå ind i php3.ini i din Windows mappe, skriv \"extension=php3_gd.dll\" under \";Windows Extensions\" og så lig filen \"php3_gd.dll\" i den samme mappe som php.exe ligger i. Jeg ved ikke hvad den hedder i PHP4, men sikkert php3_gd.dll :) Skal jeg sende dig min 3\'er fil, eller har du en 4\'er???
Avatar billede spiri Nybegynder
31. august 2000 - 15:52 #2
Jeg har ikke nogen php3_gd.dll fil, så hvis du har en må du meget gerne sende den!
Avatar billede lojmann Nybegynder
31. august 2000 - 15:52 #3
hvad er din e-mail?
Avatar billede spiri Nybegynder
31. august 2000 - 15:54 #4
spiri@zafora.dk
Avatar billede lojmann Nybegynder
31. august 2000 - 15:57 #5
Sendt! Ved som sagt ikke om den kan bruges, men det skulle jeg da mene... Filen er på lidt over 200 kilo :)
Avatar billede lojmann Nybegynder
31. august 2000 - 15:59 #6
HUSK lige at genstarte Apache efter du har rettet i phpx.ini filen
Avatar billede spiri Nybegynder
31. august 2000 - 16:05 #7
Nu har jeg rettet i php.ini + lagt php3_gd.dll ind i php mappen, men det virker stadigvæk ikke. Den skriver \"Unable to load dynamic library ./php3_gd.dll.

Jeg har også genstartet apache.

Har du andre forslag?
Avatar billede lojmann Nybegynder
31. august 2000 - 16:05 #8
Hmmm.... du smed DLL\'en ind samme sted som php.exe ligger, ikke?
Avatar billede spiri Nybegynder
31. august 2000 - 16:07 #9
Jo. Jeg har ikke andre ext. Skal jeg definere stien til dem et aller andet sted?
Avatar billede lojmann Nybegynder
31. august 2000 - 16:08 #10
Jeg fandt lige dette her:

3. Installation
Putting it all together.

Follow the instructions for installing the unzip utility of your choosing.
Execute the Cygwin full.exe and follow the installation instructions. If you choose another path than C:\\Program Files\\Cygnus, let the build process know by setting the Cygwin environment variable. On Windows 95/98 setting an environment variable can be done by placing a line in your autoexec.bat. On Windows NT, go to My Computer => Control Panel => System and select the environment tab.
Important: make a temporary directory for Cygwin to use otherwise many commands (most notably bison) will fail. On Windows 95/98, mkdir C:\\TMP. For WindowsNT, mkdir %SystemDrive%\\tmp.
Make a directory and unzip the win32build.zip file into it.
Launch Microsoft Visual C++, and from the menu select Tools => Options. In the dialog, select the directories tab. Sequentially change the dropdown to Executables, Includes, and Library files, and ensure that the Cygwin\\bin, win32build\\include, and win32build\\lib files are in the list below respectively. (To add an entry, select a blank line at the end of the list and begin typing). Typical entries will look like this:
C:\\Program Files\\Cygnus\\cygwin-b20\\H-i586-cygwin32\\bin
C:\\php-win32build\\include
C:\\php-win32build\\lib

source: http://www.dk.php.net/version4/win32build.php

Kan det mon bruges?
Avatar billede lojmann Nybegynder
31. august 2000 - 16:11 #11
UPS... det var vidst ikke lige det.. Leder viddere...*LOL*
Avatar billede spiri Nybegynder
31. august 2000 - 16:11 #12
Det prøver jeg. Så vidt jeg har forstået skla man bruge alt muligt compiler-pjat for at få det til at virke.

Tak for hjælpen.
Avatar billede jm2 Nybegynder
01. september 2000 - 09:47 #14
spiri : fandt du ud af om der var andre indstillinger der skulle ændres fordi,  Nu har jeg også rettet i php.ini + lagt php3_gd.dll ind i php mappen, men det virker stadigvæk ikke .

når jeg skriver phpinfo(); ud er der ingen zlib eller gd.
Avatar billede jm2 Nybegynder
01. september 2000 - 09:48 #15
Nu har jeg rettet i php.ini + lagt php3_gd.dll ind i php mappen, men det virker stadigvæk ikke .

når jeg skriver phpinfo(); ud er der ingen zlib eller gd.

er der andet der skal gøres.

lojmann: kører du gd under win2000?
Avatar billede lojmann Nybegynder
01. september 2000 - 09:57 #16
jm2 -> Jeg vil da tro at GD kan køre under W2K, men jeg ved det ikke - bruger den ikke selv - endnu :
Avatar billede spiri Nybegynder
01. september 2000 - 11:29 #17
jm2 -> Jeg har ikke fået gd til at virke endnu. Men zlib virker fint nok!! Meget mystisk.
Jeg fandt noget her: http://www.php4win.de
der står at gd,php4 og apache ikke rykker helt vildt sammen!!!
Avatar billede lojmann Nybegynder
03. september 2000 - 10:04 #18
Jeg fandt lige dette her, det kunne måske hjælpe: http://uk.php.net/manual/config-apache-nt.html