Avatar billede hlj Nybegynder
29. august 2000 - 16:17 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Database problem

Jeg har en database som jeg kalder fra et ASP script, men det giver mig følgende problem:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error \'80004005\'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access 97 Driver] Couldn\'t lock file.

Så mit spørgsmål er så: Er det rettighederne på filen det er galt med eller hvad kan der ellers være galt?

Det har virket før, men efter en omstrukturering/opdatering af hjemmesiden er problemet dukket op.

Min webserver er en IIS4 på en NT4 maskine.
Avatar billede briankl Nybegynder
29. august 2000 - 16:27 #1
Der er en god chance for, at der ikke er skrive rettigheder i det bibliotek du har din database liggende i.
Prøv at give Full Control til alle på hele biblioteket. Ikke kun filen, idet der oprettes en låse fil i bilioteket, når man tilgår DB\'en.
Avatar billede styrmand Nybegynder
29. august 2000 - 16:28 #2
Mon ikke den er låst i forvejen. Hvis du f.eks. har åbnet databasen, direkte i Access, kan det give problemer.
Avatar billede styrmand Nybegynder
29. august 2000 - 16:31 #3
Du kan evt. lede efter en fil med ekstension .ldb. Filen har samme navn som din database. Hvis denne fil findes sammen med mdb filen, betyder det, at databasen er åben.
Avatar billede sjensen Nybegynder
29. august 2000 - 16:59 #4
Jeg tvivler påa t det med om db\'en er åben eller ej er problemet. Hvem ind i hel.... har hørt om en db der ikke tillader flere at bruge den på samme tid ?

Næh.. Det er formentligt fordi den ikke kan lave den .ldb fil styrmand omtaler, alternativt skrive i den, hvis db\'en allerede er åben.

Som briankl siger skal du søge årsagen til problemet i skriverettigheder i det dir hvor du har din db.

Du har vel ikke haft den fjernet og senere kopieret tilbage igen, således at selve .mdb filen i virkeligheden er skrivebeskyttet ?
Avatar billede styrmand Nybegynder
29. august 2000 - 17:40 #5
Hvis man åbner En Access-database (97 versionen), er den som standard åbnet eksklusivt. Det betyder, at andre brugere kun har begrænset adgang og de vil blive informeret herom, når de åbner den. Dette kan medføre den slags problemer.
Men mulighederne er mange.
Avatar billede hlj Nybegynder
30. august 2000 - 09:22 #6
Databasen er garanteret ikke åbnet af et andet program, på samme tid.

Jeg kan uden problemer åbne databasen fra Access97.

Hvem skal have rettigheder til at tilgå databasen? Er det SYSTEM kontoen der skal have rettigheden eller hvilken bruger konto bruger ASP systemet?

Jeg har ikke selv lavet det oprindelige kode, men DB setup\'et bliver kaldt på følgende måde:

DSN = \"DBQ=C:/www/Adoption/dMailSms.mdb;Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DriverId=25;FIL=MS Access;ImplicitCommitSync=Yes;MaxBufferSize=512;MaxScanRows=8;PageTimeout=5;SafeTransactions=0;Threads=3;UserCommitSync=Yes;\"

Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
Conn.Open DSN

Jeg håber at det kan hjælpe videre til en løsning.
Avatar billede hlj Nybegynder
30. august 2000 - 09:28 #7
Hov, Briankl(og sjensen) har jo ret.

Nu gav jeg rettighed til everyone til at modificere og skrive i det bibliotek som indeholder databasen og nu virker det sgu.

Jeg må have været træt igår, efter en lang tur til Stockholm, så jeg havde helt overset det.