Avatar billede speder2 Nybegynder
04. august 2002 - 23:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Actionscript XML og danske bogstaver

Hej

Jeg har et xml-dok som dette:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" standalone="yes" ?>
<dataSet>
<data>
<tid>49</tid>
<name><![CDATA[nyhed]]></name>
<dataRow><![CDATA[æøå]]></dataRow>
</data>
</dataSet>

Det læser jeg så ind i Actionscript via:

dataXML = new XML();
dataXML.onLoad = convertXML;
dataXML.load(xml-doc);

Og så læser jeg ellers gennem dokumentet med:

function convertXML () {
    mainTag = new XML();
    elementTag = new XML();
    dataList = new Array();
    elementList = new Array();
    mainTag = this.firstChild;
    if (dataXML.loaded) {
        if (mainTag.nodeName == "dataSet") {
            dataList = mainTag.childNodes;
            for (i=0; i<=dataList.length; i++) {
                if (dataList[i].nodeName == "data") {
                    elementList = dataList[i].childNodes;
                    for (j=0; j<=elementList.length; j++) {
                        elementTag = elementList[j];
                        elementType = elementTag.nodeName;
                        if (elementType == "name") {
                            Name = elementTag.firstChild.nodeValue;
                        }
                        if (elementType == "dataRow") {
                            Info = elementTag.firstChild.nodeValue;
                        }

Mit problem opstår så, når jeg læser resultatet ind i et tekstfelt. Her kan jeg simpelthen ikke få den til at vise danske karakterer korrekt. Den viser bare en firkant.

Håber i kan hjælpe.

M.v.h.

Søren
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. august 2002 - 23:49 #1
indsæt :

System.useCodepage = true;

I din første frame.

Og gem så helst din XML fil som UFT-8 format. Hvis du har Windows XP kan du gøre dette i notepad ved at vælge det under "kodning", når du vælger gem som.

/Nikolaj
Avatar billede speder2 Nybegynder
05. august 2002 - 07:48 #2
Tusind tak. Hvad er det helt nøjagtigt, som System.useCodepage = true; gør?

Jeg genererer mit XML-dokument via JSP. Hvordan sørger jeg så for at det gemmes i UFT-8-format?

Endnu engang tak.
Avatar billede barklund Nybegynder
05. august 2002 - 08:08 #3
Prøv at lade dit JSP-dokument generere header'erne:

Content-Type: text/plain
charset="utf-8"

Ved ikke lige, hvordan den skulle gøre det, men PHP og ASP kan nemt, så det er sikkert det samme...

Men den encoding du har nævnt i dit dokument "encoding="iso-8859-1" er UNICODE, prøv også her at skrive "utf-8".... måske virker det...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. august 2002 - 08:10 #4
Hvordan man får det gemt som UFT-8 via JSP aner jeg ikke, men ASP og PHP har funktioner der kan gemme filer i det format, så mon ikke JSP også har :)

http://www.macromedia.com/support/flash/languages/unicode_in_flmx/unicode_in_flmx11.html
http://www.macromedia.com/support/flash/languages/unicode_in_flmx/unicode_in_flmx07.html

/Nikolaj