Avatar billede krumel Nybegynder
02. august 2002 - 00:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hjælp med forståelse af script

Okey, jeg har endelig fået taget mig sammen til at læse den der ASP.NET quickstart, men eksempel #3 fatter jeg ikke.

Koden som helhed forstår jeg godt, men det jeg ikke fatter er at alle vaiabler hentes via en query-string.
  Request.QueryString("Name")
Og hvor kommer den fra ?

Hvis man bare kigger på htmlkoden sendes oplysningerne jo videre via en formular, og brude koden så ikke se ud noget i den her stil:
  Request.Formular_sjov("Name")
<%@ Page Language="VB" %>

<html>
  <head>
      <link rel="stylesheet"href="intro.css">
  </head>

  <body>

      <center>

      <form action="intro3.aspx">

          <h3> Name: <input name="Name" type=text value="<%=Request.QueryString("Name")%>">

          Category:  <select name="Category" size=1>

                        <%
                            Dim I As Integer
                            Dim Values(2) As String
                            Values(0) = "psychology"
                            Values(1) = "business"
                            Values(2) = "popular_comp"

                            For I = 0 To Values.Length - 1
                          %>

                                <% If (Request.QueryString("Category") = Values(i)) %>
                                  <option selected>
                                <% Else %>
                                  <option>
                                <% End If %>
                                  <%=Values(i)%>
                                </option>

                          <% Next %>

                      </select>
          </h3>

          <input type=submit name="Lookup" value="Lookup">

          <p>

          <% If (Not Request.QueryString("Lookup") = Nothing) %>

              Hi <%=Request.QueryString("Name") %>, you selected: <%=Request.QueryString("Category") %>

          <% End If %>

      </form>

      </center>

  </body>
</html>
Avatar billede krumel Nybegynder
02. august 2002 - 00:20 #1
hov for satan, der kom jeg til at poste forkert kode ....*ggrrr*
Vi skulle have haft den i C# og ikke i VB:

<%@ Page Language="C#" %>

<html>
  <head>
      <link rel="stylesheet"href="intro.css">
  </head>

  <body>

      <center>

      <form action="intro3.aspx">

          <h3> Name: <input name="Name" type=text value="<%=Request.QueryString["Name"]%>">

          Category:  <select name="Category" size=1>

                        <%
                            String [] values = { "psychology", "business", "popular_comp" };

                            for (int i=0; i<values.Length; i++) {
                          %>

                                <option <% if (Request.QueryString["Category"] == values[i]) { Response.Write("selected"); } %>>
                                  <%=values[i]%>
                                </option>

                          <% } %>

                      </select>

          </h3>

          <input type=submit name="Lookup" value="Lookup">

          <p>

          <% if (Request.QueryString["Lookup"] != null) { %>

              Hi <%=Request.QueryString["Name"] %>, you selected: <%=Request.QueryString["Category"] %>

          <% } %>

      </form>

      </center>

  </body>
</html>
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
02. august 2002 - 09:22 #2
Det gør den også, i bunden af siden bruges der jo Request.QueryString["Lookup"] og Request.QueryString["Name"]
Avatar billede krumel Nybegynder
02. august 2002 - 11:39 #3
okey, nu når jeg har kigget scriptet lidt igennem ser jeg også at der bliver sat nogle querystrings, men hvordan bliver de så sat ?
det er jo stadigvæk kun en normal html formular som bliver brugt.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
02. august 2002 - 12:07 #4
Der sker følgende på siden:

Der printes en formular med action til sig selv (Altså intro3.aspx)

Senere tjekkes der om feltet lookup er forskelligt fra null, hvis det er det udskrives der en tekst hvor der hentes nogle værdier fra querystringen
Avatar billede krumel Nybegynder
02. august 2002 - 15:37 #5
ja, det har jeg forstået, men hvornår bliver querystringen sat.
Den opstår vel ikke af sig selv så snart man submiter en formular.
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
02. august 2002 - 16:17 #6
Jo, som default er formularer sat til at bruge metoden "GET" og når denne metode bruges sendes indholdet i querystringen f.eks.

fil.aspx?var1=value1&var2=value2

Hvorimod hvis formularen sættes til at bruge post

<form method="post"> så sendes variablerne ikke i querystringen men istedet i HTTP-Requestets body.
Avatar billede krumel Nybegynder
02. august 2002 - 16:48 #7
åhh...det er jo også rigtigt :D
det havde jeg læst et eller andet sted, men aldrig tænkt på at man kunne bruge det på den måde :-/

nå, jeg takker