Avatar billede xero Nybegynder
25. august 2000 - 13:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Linux Som gateway.

Hej..
Jeg har en 100Mhz Linux maskine som jeg gerne skulle have til at fungere som en gateway...
Jeg har sat 2 netkort i maskinen..
1 10/100Mbit 3Com
1 10 Mbit Realtek..
De virker fint begge to med irq og dethele..
Jeg kan pinge serveren med de to andre maskiner.  Altså et netkort til hver maskine.. ( Altså den fungerer som en hub )
Men Hvordan får jeg så det sat op?
Software mæssigt...
Avatar billede kimsom Nybegynder
25. august 2000 - 13:49 #1
Hvis srv netkort hedder 10.10.10.1  & 10.10.11.1
skal du på serveren oprette routing så alt der spørger om noget på \"10\" siden
bliver routet til srv-kortet på \"10\" siden og samme med \"11\"
så det bliver noget i stil med
route add net 10.10.10.0 (evt noget med netmask) 10.10.10.1  1
route add net 10.10.11.0          -  | | -                10.10.11.1  1
Jeg kan ikke lige huske syntaksen i Linux
Avatar billede steffen Nybegynder
25. august 2000 - 15:13 #2
Hvis du mener som NAT-gateway til internettet, så led efter dokumentationen kig lidt på \"man ipchains\".
Avatar billede victor44 Nybegynder
25. august 2000 - 22:58 #3
Jeg formoder at du vil koble op til din ISP med et modem.

Så hedder komandoen : ipchains -A forward -i ppp0 -j MASQ

Ovenstående er en absolut minimal løsning og giver dig INGEN sikring mod det store \'onde\' internet.
Avatar billede steffen Nybegynder
25. august 2000 - 23:45 #4
Men husk at der er flere ting i det - du skal have slået routing til først osv, ellers kommer du ingen steder alligevel.
Avatar billede giversen Nybegynder
28. august 2000 - 17:55 #5
Sådan kan du sætte masquerading op så du kan bruge en Linux box som gateway til det store internet

# Initially load modules
/sbin/depmod -a

# Supports the proper masquerading of FTP file transfers using the PORT method
/sbin/modprobe ip_masq_ftp

# Supports the masquerading og ReadAudio over UDP
/sbin/modprobe ip_masq_raudio

# Supports the masquerading of IRC DCC file transfers
/sbin/modprobe ip_masq_irc ports=6667

# Supports the masquerading of the CuSeeme video conferencing software
/sbin/modprobe ip_masq_cuseeme

# Supports the masquerading of the VDO-live video conferencing software
/sbin/modprobe ip_masq_vdolive

# Supports the masquerading of Quake I/II
/sbin/modprobe ip_masq_quake

#
/sbin/modprobe ip_masq_user

# Enable IP forwarding since it is disabled by default
echo \"1\" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

# MASQ timeouts
ipchains -M -S 7200 10 60

# Default forward policy
ipchains -P forward DENY
# Enable IP forwarding and Masquerading for an entire TCP/IP network
ipchains -A forward -s 10.0.0.0/8 -j MASQ
Avatar billede xero Nybegynder
29. august 2000 - 09:43 #6
Det skulle lige nævnes at gatewayen skulle fungere som et hub som router den trafik fra den ene maskine til den på det andet netkort!

:-)
Shell scriptet til IpChains har jeg allerede...
Altså det til internet
Avatar billede victor44 Nybegynder
09. september 2000 - 23:40 #7
>> xero
Dit spørgsmål er meget uklart.
Hvis du vil have et specifikt svar må du stille et specifikt spørgsmål.