Avatar billede mhoffmann Nybegynder
26. juli 2002 - 18:58 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

XML Prissammenligning

Hej.

1. Er der nogen der ved hvordan edbpriser.dk samler alle de priser som de har på deres side. Det må jo foregår automatisk via noget script/XML eller ligende.

Grunden til at jeg spørger er fordi jeg driver shopping portalen www.i-butikker.dk, hvor vi på et tidspunkt gerne vil have noget prissammenligning.

så derfor...

2. hvordan gør vi nemmest det?? Har ladet mig fortælle at det kan gøres med XML, men ikke præcis hvordan jeg gør.

3. Nogen der ved mere specefikt hvordan det kan lade sig gøre med XML

4. Nogen der har andre ideer til hvordan det kan lade sig gøre?

Jeg skal ikke til at lave det nu, og søger derfor ikke en udførlig vejledning, bare noget information som kan lede mig i den rigtige retning.

Jeg ser gerne at kun personer der er 110% sikre på deres svar, kommer med svar.

Mvh. Martin
Avatar billede limemedia Nybegynder
26. juli 2002 - 19:20 #1
3: XML er et dataopbevarings- / udveklsingsformat ikke et programmeringssprog. Om du vil sammenligne priser er mediet underordnet, dog vil jeg stærkt anbefale dig en database løsning og sql udtræk. Om jeres leverandører (forretningerne) indgiver priser og info i XML, SGML eller et propriært format er underordnet.

4: Der er reelt to løsninger - enten koder i 250 (var det ikke jeres antal kunder - ref. CW idag) forskellige "snabler" ned i kundedatabasene (får i nok ikke lov til) eller så stiller i et interface til rådighed hvordan jeres kunder kan eksportere data til jeres system - her kommer fx XML ind i billedet.
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
31. juli 2002 - 09:05 #2
Vi har også tænkt os at køre det via en database. Som det er nu kører vi med en Access database, hvor vi bruger SQL og ASP til at trække de rigtige data ud.

Det problem der giver mig grå hår i hovedt er hvordan vi får butikkernes priser ind i vores database, i præcis de felter de skal ind i. Det skal jo være en rimelig automateriseret process, da den sikkert skal udføres flere gange om ugen for hver enkelt butik. Ville det kunne lade sig gøre via XML, eller skal vi have fat i noget helt andet??
Avatar billede limemedia Nybegynder
31. juli 2002 - 09:14 #3
er spørgsmålet ikke mere hvorledes jeres kunder kan tilbyde jer deres data - evt. gennem et proprietært system (ikke at anbefale) eller måske XML. Spørgsmålet er så, kender jeres leverandører XML og mere specielt, kan de levere data i formatet ?
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
31. juli 2002 - 09:32 #4
Jo, men det er sådan set også det jeg mener...

Problemet er jo at vi ikke kan bede butikkerne om at få lavet for flere tusinde kr. om i deres økonomi systemer bare for at kunne eksportere data til os. Vi skal finde en standardiseret måde så langt de fleste butikker kan være med, uden at de skal lave ændringer. Det var derfor jeg tænkte på XML, da jeg har hørt at en del økonomisystemer kan skrive ud til det format, og jeg ved at Access kan importere fra det...
Avatar billede limemedia Nybegynder
31. juli 2002 - 09:39 #5
importen er nem, ellers laver du et lille perl script til det - det er den mindste hurdle.
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
31. juli 2002 - 09:43 #6
Ok, men hvad gør vi så i den anden ende... Hvordan skal butikkerne få eksporteret præcis det data som jeg skal bruge, i præcis det format, og i præcis den rækkefølge som jeg skal bruge??
Avatar billede limemedia Nybegynder
31. juli 2002 - 09:54 #7
du bliver jo nødt til at lave det xml skema du skal bruge. Det skal du så kommunikere ud til dine kunder, at de enten kan vælge at opdatere med xml i det format eller manuelt (de fleste vil indse at de 2 timer med at konfigurere output fra økonomisystemet er bedre end manuelt at indtaste)
Avatar billede roe Nybegynder
02. august 2002 - 07:50 #8
Hej Martin!

Opgaven kan løses på forskellige måder, men en idé ville være, at lægge en "oversætter" imellem, således at dine kunders XML transformeres til din XML. Dvs. du skal bruge XSL/XSLT. Det du skal sikre dig er, at din XML er så tilpas generel, at dine kunders xml vil indeholde de informationer, du ønsker. Jeg vil gerne være dig behjælpelig med opgaven (selvfølgelig mod betaling)og komme med andre forslag til hvordan dit behov kan tilgodeses. I så fald må du lige smide mig en mail!

Mvh. Anders
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
03. august 2002 - 15:26 #9
Hej Anders

XSL/XSLT Hvad er det? En slags programmeringssprog?

Du skriver at opgaven kan løses på mange måder, har du andre ideer der er bedre/nemmere end XML. Grunden til at jeg har skrevet XML er fordi jeg fik det af vide. Jeg har absolut ingen kendskab til XML.
Avatar billede limemedia Nybegynder
03. august 2002 - 15:56 #10
XSL/XSLT er for XML hvad CSS er for HTML, altså præsentering af data. Det er mere kompliceret end som så dog, da XSL i sig selv er et lille programmeringssprog, man kan lave kraftfulde omformninger fra XML til XML eller andet dataformat gennem netop XSL
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
03. august 2002 - 16:06 #11
Ok...dvs. at jeg ikke kun skal til at give mig i kast med XML, men jeg skal også bruge XSL/XSLT?
Avatar billede limemedia Nybegynder
03. august 2002 - 16:32 #12
hvis de leverer et XML format der ikke helt er dit format ja - aka deres format skal "transformeres" over i dit format - så er XSL din ven
Avatar billede roe Nybegynder
05. august 2002 - 07:27 #13
Hej Martin!

XSL/XSLT er et spørgsmål om transformering af data og noget man ikke kommer udenom, når man arbejder med XML. Det er ikke så kompliceret som det antydes af "ljweb". Faktisk kan man med ikke så mange anstrengelser lave et eller flere xsl-dokumenter til transformering. Jeg vil foreslå dig at slå et smut forbi www.w3schools.com, hvor der er nogle gode små tutorials, der kan give dig en lille forsmag på hvor simpelt det egentligt er. For at kunne give et reelt bud på den "bedste" løsning, er det nødvendigt at kende lidt mere til jeres og kundernes system. Hvad kan kunderne levere af data (format osv.), hvordan har I tænkt jer at skulle modtage data (via en servic eller mail elle ??) osv. Som nævnt sidst tror jeg det er nemmere hvis du smider mig en mail!

/Anders
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
11. august 2002 - 15:06 #14
Hej igen, undskyld ventetiden.

roe: Ok, men det er lidt svært at sende dig en mail, når jeg ik har din mail adr..... :-)
Avatar billede roe Nybegynder
12. august 2002 - 07:26 #15
Beklager, jeg troede man kunne se det ved at vis oplysninger for bruger....men den er anders@evikali.dk
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
24. april 2003 - 18:32 #16
Hej ljweb og roe.

Undskyld stilstanden i spørgsmålet, men jeg har haft meget travlt det sidste stykke tide. Hvis i begge smidder et svar, så deler jeg pointene ud for jeres besvær.

Tak for hjælpen.

PS: Jeg har endnu ikke fået lave systeme, det er blevet lagt standby indtil videre. Jeg vil dog meget gerne have lov til at kontakte jer, hvis de bliver akuelt igen.

Mvh. Martin
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
29. november 2003 - 22:04 #17
er stadig ikke kommet videre med det, men det kunne være at jeg skulle få lukket spørgsmålet.

Hvis lige i smidder et svar kan jeg fordele pointene for jeres hjælp indtil videre, eller lukker jeg bare spørgsmålet selv inden alt for længe...
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
04. august 2004 - 14:20 #18
lukketid