Avatar billede fujitsu Nybegynder
23. august 2000 - 12:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Søk i database med SQL

Min database er som følger:
Jeg har opprettet en taball som heter rettigheter.
I denne tabellen ligger en kolonne som heter rettigheter. Her er datatypen er satt til tekst. Innholdet i denne tabellen er f.eks

Problemet er som følger:
Jeg vil hente ut kun tallet 10.

Hvordan løser jeg dette i en SQL spørring?

Lasse
Avatar billede retep Nybegynder
23. august 2000 - 12:07 #1
Hvis jeg forstår dig ret, er det dette du søger:

Select * from rettigheder where rettigheder.rettigheder = \'10\';

Mvh
retep
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. august 2000 - 12:09 #2
HVis du er sikker på der står kommaer rundt om tallene, som du antyder, vil du nok kunne lave det sådan:

  Select * from rettigheder where rettigheder.rettigheder like \'%,10,%\'

Prøv!
Avatar billede borge Nybegynder
23. august 2000 - 12:17 #3

Det går ikke.
Problemet er at jeg skiller alle tall med , tegnet.
Som jeg sa tidligere inneholder denne kolonnen teksten ,1,10,13,23,

Denne teksten er knyttet opp imot brukerid, slik at de brukerne som har har f.eks brukerid 10 får opp denne teksten i en dropdown meny.

Lasse
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. august 2000 - 12:27 #4
Tak tak - du må hellere forklare hvorfor du både hedder fujitsu og borge - men du behøver ikke forklare
hvorfor du hedder Lasse ;-)  Der er noget om at man kun må have et brugernavn på eksperten.dk - det
gælder vist også for dem der kommer fra Norge *g*
Avatar billede fujitsu Nybegynder
23. august 2000 - 12:57 #5
Det er flere av oss som tenkte å bruke den samme brukerkontoen. (Slik at vi får alle spørsmål og svar samlet under ett brukernavn) Derfor er underskriften \"Lasse\" på dette spørsmålet som er en av brukerne av denne kontoen.

Jeg skal slett brukernavnet \"fujitsu\" nå, og så kan de andre oppretteseg som bruker.

Er det god nok forklaring eller?

Borge
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. august 2000 - 13:05 #6
Forklaringen er god nok, men løsningen er:  1 mand 1 konto!  Jeg ved såmænd ikke om du kan
slette en konto.
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
23. august 2000 - 14:54 #7
fujitsu>> Dette brugernavn slettes, og husk venligst reglen til en anden gang !
Avatar billede nomiz Nybegynder
23. december 2000 - 20:12 #8
Han kager rundt i disse brugere man!