22. juli 2002 - 02:25Der er
9 kommentarer og 1 løsning
Ang. puppetsounds og baggrundslyd
Godaften jer derude.
Jeg er i fuld sving med at lave en mindre CD-Rom produktion og er stødt på et (forhåbentlig) lille problem. På mine menupunkter vil jeg lave en lille "mouseEnter lyd" samt. en til mouseUp. Samtidig med det ville jeg gerne have at der skulle køre lidt baggrundsmusik. Jeg har læst en smule om puppetsounds her på Eksperten og prøvet mig lidt frem med det, det virker umiddelbart helt fint til mine mouseEnter og mouseUp punkter i menuen. Men mit problem er, at min baggrundsmusik stopper ved disse mouseEnter lyde(puppetsounds). Og starter forfra ved "mouseLeave". Så ville jeg lige høre jer kloge hoveder derude, hvordan og hvorledes det kan komme til at hænge sammen. Det skal lige siges at jeg aldrig rigtig har prøvet at bruge lyd i Director før og skal nok desværre have "skovlet det ind" ;))
det er et typisk problem fordi at director har svært ved at styre flere lyde samtidig. principielt burde det da kunne lade sig gøre.
det første du skal sikre dig er at du ikke kalder den soundkanal din bg lyd ligger i når du bruger puppetsound. det dur altså ikke at du kalder puppetsound(2) hvis din baggrundslyd også er sat til at køre i kanal 2.
for det andet kan det tit være en fordel at kigge på hirakiet af handlers og placering af scripts. altså med placering.
Hejsa crunch! Tak for svaret, men jeg er sådan blevet i tvivl om et par ting i det du skriver der. Øhmm, mine puppetsounds har jeg ikke smidt i nogle af lydkanalerne, det virker ellers fint nok(uden baggrundsmusik), men har det noget at sige at de ikke ligger der?..
Og on mouseWithin statement end
har jeg aldrig rigtig brugt før hehe, er det noget du har lyst til at uddybe en lille smule?..
ehh. det er snart 2 år siden jeg har lavet noget i director, så det kan godt være det er en lidt gammeldags måde jeg syntaktisk skriver på, men altså.
on mouseWithin if not soundbusy(2) then puppetsound(2) "minlyd" end
- hvis du laver denne som et behavior scriot over et grafisk member, så skulle den gerne afspille lyden "minlyd" (<navngiv i din cast) når curseren er henover objektet.
soundbusy(2) betyder at lydkanal 2 bruges til at afspille lyden (selvom den ikke ligger dér synligt). Derfor skal din bg lyd altså ikke ligge i kanal 2, men f.eks. i kanal 1 istedet.
Det virkede ikke lige crunch :( den gør det samme med at afbryde baggrundsmusikken og når jeg så flytter markøren fra menupunktet starter musikken forfra..
sjovt, jeg har en director 7 film liggende hvor jeg på et member har flg. liggende.
on mouseenter cursor -1 if soundbusy(1) then return if soundbusy(5) then return if soundbusy(8) then return set the member of sprite 13 = "talebob-lys3" puppetsound(3) "startforfra" end on mouseleave cursor 2 set the member of sprite 13 = "talebobler" end
- og lydeffekten kører fint med baggrundslyden der ligger i kanal 2. Måske er det fordi dine lydfiler er for tunge, eller din computer for langsom...
Ahh!! fuck .. det var bare mig der var en svans og havde mistet overblikket .. kom til at skrive de der ifsoundbusy bla bla de forkerte steder! .. nu fungere det og MANGE gange tak for hjælpen! .. smider lige dine points til dig! :))
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.