Avatar billede hiro Nybegynder
21. juli 2002 - 01:12 Der er 5 kommentarer

document.writeln

nu kommer jeg fra PHP, og jeg ved ikke om det er derfor men jeg har altså lidt svärt ved at se hvad dette skal göre godt for ?

\n

det har jeg kun tidligere brugt til at holde orden i html-koden, men hvad skal man dog bruge det til i Java-Scrip ?

Det eneste tilfälde hvor jeg kan se man skulle få brug for det er inde i en <pre> kode, men det kan da ikke kun väre derfor man har lavet writeln ?
Avatar billede =maddog= Nybegynder
21. juli 2002 - 01:18 #1
document.writeln sætter streng + linjeskift ind i det agivne document.
brugen virker lidt åndsvag, men du kan faktisk skrive i andre documenter end du står i. fx, en anden frame. Hvis du gerne vil bevare et vist overblik ved view source kan det være en fordel at have et linjeskift.
Avatar billede hells Nybegynder
21. juli 2002 - 01:18 #2
man kan også bruge det i alerts og confirms, men ellers kan jeg ikke finde andre steder hvor der kn være brug for den
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. juli 2002 - 01:20 #3
det er forsåvidt ligegyldigt, men giver (ligesom i php) en kønnere udskrift ny og da.
fx i en confirm boks:

<a href="ensode.html" onclick="return confirm( 'dette link fører dig til\nen side med billeder af bare\ndamer der gør ting man sjældent\nser i Illums cafeteria.\n\nVil du fortsætte?');">klikketekst</a>

prøv den også uden \n linieskift.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
21. juli 2002 - 01:25 #4
nu snakker han specifikt om document.writeln, men det er rigtigt at det er vigtigt at man kan sætte linjeskfit i textarea, alert og confirms
jeg har bikset et eksempel sammen der viser hvorledes writeln bruges. prøv at trykke view source i de to frames og du kan se hvad jeg mener.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Frameset//EN">
<html>
<script>
function insert() {
if (document.frames.length < 2) window.setTimeout(insert,10);
else {
f1.document.writeln("<html>");
f1.document.writeln("<body> Besked </body>");
f1.document.writeln("</html>");
f2.document.writeln("<html>");
f2.document.writeln("<body> Besked2 </body>");
f2.document.writeln("</html>");
}
insert();
</script>
<frameset rows="50,50">
<frame name="f1" src="about:blank">
<frame name="f2" src="about:blank">
</frameset>
</html>
Avatar billede =maddog= Nybegynder
21. juli 2002 - 01:29 #5
tsk tsk. linjeskfit. ak ja mine skolepenge er spildt.