Avatar billede dr.blaster Nybegynder
17. juli 2002 - 20:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Savetofile

er rimlig ny i delphi men her jeget med en kode

SavePictureDialog1.execute;
Image1.Picture.savetofil(savepicturedialog.filename);

men det vil ikke virke why
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. juli 2002 - 20:29 #1
Hvad får du af fejl?

Prøv i første omgang:

if SavePictureDialog1.Execute then
  Image1.Picture.savetofil(savepicturedialog.filename);
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. juli 2002 - 20:31 #2
Sorry, sådan her... Jeg tror du har en stavefejl eller to! ;)

if SavePictureDialog1.Execute then
  Image1.Picture.SaveToFile(SavePictureDialog1.Filename);
Avatar billede dr.blaster Nybegynder
17. juli 2002 - 20:38 #3
jeg har lagt nogle labler oven på billed hvordan får jeg dem med på billed når jeg gemmer
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. juli 2002 - 20:42 #4
Så skal du skrive dem ud på canvas i stedet...

begin
  Canvas.Brush.Style := bsClear;
  Canvas.Font.Color := clGreen;
  Canvas.Font.Name := Tahoma;
  Canvas.Font.Size := 20;
  Canvas.TextOut(10, 10, 'Daaaaaavs... Her har vi en tekst');
end;
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. juli 2002 - 20:42 #5
Du får da ellers også stilt nogle spørgsmål, her på din anden dag! :)
Avatar billede dr.blaster Nybegynder
17. juli 2002 - 20:46 #6
hermandsen> hvordan skal jeg bruge den kode? du skal nok få flere point
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. juli 2002 - 20:51 #7
Puuuuha... Hvis jeg var dig ville jeg nok låne Delphi 4 programmering af Per Amdal Steffensen... :)

Nå, men here goes...

Lav en ny knap på din form. Dobbeltklik på den, så får du følgende:

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin

end;

Her i kan du så skrive den kode der skal køre når du trykker på knap et.

I dit tilfælde skal du ha' indsat en tekst på billedet...

Du skriver så følgende mellem begin og end;

  Canvas.Brush.Style := bsClear; //Gør baggrundsfarven når du skriver gennemsigtig
  Canvas.Font.Color := clGreen; //Sætter skriftfarven til grøn
  Canvas.Font.Name := Tahoma; //Sætter skrifttypen til Tahoma
  Canvas.Font.Size := 20; //Sætter skriftstørelsen til 20
  Canvas.TextOut(10, 10, 'Daaaaaavs... Her har vi en tekst'); //Skriver teksten "Daaaaaavs... Her har vi en tekst" på positionen 10, 10...

Når du så skal gemme den så bruger du bare den kode du har i forvejen...
Avatar billede dr.blaster Nybegynder
17. juli 2002 - 20:54 #8
Canvas.Font.Name := Tahoma; //Sætter skrifttypen til Tahoma <-- kommer en fejl (linien bliver rød)
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. juli 2002 - 20:56 #9
Sorry... Det er mig der sover...

Det skal selvfølgelig være:
  Canvas.Font.Name := 'Tahoma'; //Det her er en kommentar, så den kan fjernes.
Avatar billede hermandsen Juniormester
17. juli 2002 - 21:17 #10
Hvis jeg kan hjælpe dig så kan du eventuelt kontakte mig på ICQ... Bare se min bruger-konto, der står det hele... ;)