Avatar billede blmmer Nybegynder
14. juli 2002 - 04:44 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder man og deler et ukendt filnavn

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man finder en fil der består af flere dele og derefter ad skiller filnavnet og brugere det igen på samme linie.
For at starte fra begyndelsen:
Der skal søges i en mappe og op sættes i alfabetisk orden på siden.
filnavnet skal ad skilles "filnavn_nr1_ok.doc" (.doc skal ikke med på siden)
Så det ser ud som så
Filer:      Nr:      Tilstand: (dette er kun et eks.)
Avatar billede coltau Juniormester
14. juli 2002 - 09:32 #1
Man anvender funktionerne.
InStr - Finder et bestemt tegn i en string
Left - Returnere en string indtil et bestemt tegn fra venstre
Right - Returnere en string indtil et bestemt tegn fra højre
Mid - Returnere en del af en string

String-funktionerne er beskrevet i nedenstående PDF-fil

http://asp.id-data.dk/upload/ch08-vbscript.pdf

Der er også en beskrivelse (og små eksempler) af de funktioner som skal til for at søge filerne frem i mapper.
Avatar billede coltau Juniormester
14. juli 2002 - 09:35 #2
Kan også downloades som ZIP-fil

http://asp.id-data.dk/upload/ch08-vbscript.zip
Avatar billede medions Nybegynder
14. juli 2002 - 12:13 #3
Så skal du først køre det ind i et Array, ved funktion Split()

strFileName = "filnavn_nr1_ok.doc"
lngLength = Len(strFileName") -4
strFileName = Left(strFileName,lngLength)
arrSplit Split(strFileName,"_")

Response.Write("Filer: " & arrFileName(0) & "<br>")
Response.Write("Nr: " & arrFileName(1) & "<br>")
Response.Write("Tilstand: " & arrFileName(2))

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
14. juli 2002 - 12:21 #4
Hov, undskyld, sådan her var det

    strFileName = "filnavn_nr1_ok.doc"
    lngLength = Len(strFileName) -4
    strFileName = Left(strFileName,lngLength)
    arrFileName = Split(strFileName,"_")

    Response.Write("Filnavn: " & arrFileName(0) & "<br>")
    Response.Write("Nr: " & arrFileName(1) & "<br>")
    Response.Write("Tilstand: " & arrFileName(2))

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
14. juli 2002 - 12:24 #5
Hvis så du vil have den til at tjekke flere filer så skal du gøre således:

arrFiles = Array("Filnavn1_nr1_ok.doc", "Filnavn2_nr2_ok.doc", "Filnavn3_nr3_ok.doc", "Filnavn4_nr4_ok.doc")
For i = 0 To UBound(arrFiles)
    strFileName = arrFiles(i)
    lngLength = Len(strFileName) -4
    strFileName = Left(strFileName,lngLength)
    arrFileName = Split(strFileName,"_")

    Response.Write("Filnavn: " & arrFileName(0) & "<br>")
    Response.Write("Nr: " & arrFileName(1) & "<br>")
    Response.Write("Tilstand: " & arrFileName(2))
Next

;-)
Held og lykke med det... (jeg tager på ferie nu, så der går lige en uges tid før jeg er tilbage igen...)

//>Rune
Avatar billede blmmer Nybegynder
14. juli 2002 - 12:50 #6
hej jeg lader lige denne stå åben lidt endnu. For jeg er god til at låne fra andres kode jeg kan ikke lave den selv "lige nu han jeg en kode der lister filerne og fjerner .doc" så det jeg mangler er noget jeg kan copy/paste (deri ligger yderliger 200 point)
Til coltau (du får dine point da det er rigtigt det der står i den pdf men.....)  :-P
Avatar billede blmmer Nybegynder
14. juli 2002 - 12:54 #7
kikker på det medions.
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. juli 2002 - 12:59 #8
Mht til filer som skal listes i alfabetisk række fælge i en folder så tag et kig på denne kode som giver den mulighed, Filesystemobject giver ikke direkte en mulighed for at sortere filerne, derfor viker koden lidt stor, men der er bare lagt en sortering routine ind...:

http://www.aspfaqs.com/aspfaqs/ShowFAQ.asp?FAQID=118
Avatar billede blmmer Nybegynder
14. juli 2002 - 20:41 #9
hej indtil vidre har medions hjælp været størst jeg er kommet frem til denne kode der kun kikker på .doc &.txt filer så langt så godt
nu omhandler det at kunne tage to forskellige filer som er ens i mine øjne. Men har den diference at den ene hedder "nr1", "nr2" & "_ok" den anden hedder "_ikker-ok" disse to/fire værdier skal ligge under samme filnavn i tabellen

Dette er et link til fortsættelsen.: http://www.eksperten.dk/spm/235659
Dette link er til medions. her kan du besvare.: http://www.eksperten.dk/spm/235663

<html>
<head>
    <title>Eksempel på Thumbnail generator</title>
<style>
table {
font-family : Verdana, Arial;
font-size : 11px ;
color : #000000;
}
</style>
</head>
<body>

<%
Set fs = Server.CreateObject( "Scripting.FileSystemObject" )
Set myFolder = fs.GetFolder( Request.ServerVariables("APPL_PHYSICAL_PATH") )
%>

<TABLE WIDTH="100%" border="1">
<tr>
    <td WIDTH="300" align="left">Filnavn:</td>
    <td WIDTH="80" align="left">Nr:</td>
    <td WIDTH="80" align="left">Tilstand:</td>

</tr>

<% For Each thing in myFolder.Files
If Right(thing.Name,4) = ".doc" Or Right(thing.Name,4) = ".txt" Then %>

<%
strFileName = thing.Name
    lngLength = Len(strFileName) -4
    strFileName = Left(strFileName,lngLength)
    arrFileName = Split(strFileName,"_")

    Response.Write("Filnavn:  " & arrFileName(0) & "  ")
    Response.Write("Nr:  " & arrFileName(1) & "  ")
    Response.Write("Tilstand:  " & arrFileName(2) & "<br>")
%>

<tr>
    <td WIDTH="300" align="left"><%=Response.Write(arrFileName(0))%></td>
    <td WIDTH="80"><%=Response.Write(arrFileName(1))%></td>
    <td WIDTH="80"><a href="<%= thing.Name%>"><%=Response.Write(arrFileName(2))%></a></td>

</tr>

<% End If
Next %>
</table>
<BR>

</body>
</html>

MVH Bimmer (blmmer)
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. juli 2002 - 20:44 #10
Det må max gives 200 for et spørgsmål så du må få coltau til at give 100 til medions eller bliver du anmeldt for point overførsel...
Avatar billede blmmer Nybegynder
14. juli 2002 - 20:58 #11
tja hvis det skal ses på den måde så gav jeg 200 for en løsning det fik jeg af coltau så er det bare at sætte sig ned og begynde at læse.
jeg fik koden af medions hvilket sparede mig for at begunde at læse/forstå sproget hvilket ville være håbløst.
så i stedet for at lukke spørsmålet og oprette et nyt har jeg valgt at blive i samme spørsmål som jeg skrev tidligere
og der kunne du have nået at gøre indsigelser men det gjore du ikke
så jeg syntes at du skal hjælpe mig til at bedømme hvem der skal have point
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. juli 2002 - 21:02 #12
Det er imod reglerne at give mere end 200 points for ET spørgsmål, hvis du giver medions 200 points i det andet spørgsmål har du giver 400 for dette altså i strid med reglerne...
Avatar billede blmmer Nybegynder
14. juli 2002 - 21:14 #13
jeg lavede en dårlig formulering det må jeg sgu da bøde for. Eller er det skal den der svare først med det rigtige svar ?
det er jo ikke fordi jeg vil af med mine point. og dette er mit første spørgsmål der blev lidt af en svipser men som jeg ser det så er der svaret rigtig første gang men bedre anden gang men derfor er det første svar da ikke forkert. Hvis jeg er den første med det rigtige svar fordi en ikke formulere spørsmålet rigtigt så vil jeg da og så have mine point.
men nu er jeg klar over at jeg har lavet to fejl hvor du kun bemærker det ene jeg har stadig ført det første spørsmål over til det nye. som igen giver 200 point så jeg taber 600 point men der er godt givet ud for det er noget jeg skal bruge nu
og så syntes jeg du skal lade den ligge da det afsted kom fra en fejl og ikke med overlæg
Avatar billede blmmer Nybegynder
14. juli 2002 - 22:03 #14
Hej medions

du kan ikke længer besvare.: http://www.eksperten.dk/spm/235663
men jeg ved ikke med dine point du svarede sidst men mere brugbart.

SÅ må vi se hvad jurien kan komme frem til med hensyn til hvem skal have hvad. men det er de vel ikke modige nok til at besvare.
At man ikke kan se når man følger et spørsmål at der er ved at ske en "ulovlighed" og så stoppe personen i tide, men venter til man har set om man selv har fået point. DET VAR DOG DEN VÆRSTE. FY SKAM DIG. eagleeye
og dette er med meget modvilie men da der stadig skal være mulighed for lidt hjælp så må dette ske.
Avatar billede eagleeye Praktikant
14. juli 2002 - 22:06 #15
Jeg kan på ingen måde se hvordan du vil dele points ud fra den beskrivelse...

Jeg er overbevist om at coltau var fuld ud tilfreds med 50/75 points hvis du bare forklarede at medions svar var lige det du søgte, det ville jeg være. Du misforstår hele fidusen her, det er nødvendigvis ikke kun en som skal havde points men de kan deles blande de svar man finde bedst...
Avatar billede resten Nybegynder
14. juli 2002 - 22:19 #16
Mon ikke coltau deler med medions :-)
Avatar billede blmmer Nybegynder
14. juli 2002 - 22:22 #17
hvem ved.......måske skaden er jo sket. :-)
Avatar billede coltau Juniormester
15. juli 2002 - 13:55 #18
Uha - uha - jeg var ude hele dagen i går og har først set det nu. Jeg opretter straks et ? til medison.
Avatar billede medions Nybegynder
21. juli 2002 - 15:48 #19
Okay *G* jeg er lige kommet hjem fra ferie, så jeg ser først diskutionen nu.. Coltau> Har du oprettet et spm til mig eller hvordan har det forløbet sig?

//>Rune