Avatar billede kjlh Nybegynder
10. juli 2002 - 04:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Videresendelse af adresse på lokal-netværk

Jeg er den heldige ejer af to computere der begge bruger Debian GNU/Linux (unstable).
For at forenkle spørgsmålet lidt har jeg valgt at bruge apache webserveren som eksempel.
Den ene computer (cork) er sat op som server/gateway/router og kører en apache webserver på standard port (80).
Den anden computer (bottle) er sat op som workstation og kører også en apache webserver på standard port.
På cork har jeg så sat iptables op til at route port 280 videre til 80 på bottle. Det gør jo som bekendt at hvis man går ind på cork's port 280 vil man komme ind på bottle's port 80.

Nu er det således at jeg gerne ville slippe for at skulle skrive ':280' efter min servers ip/domænenavn når jeg skal ind på min workstation udefra.
Istedet ville jeg gerne kunne skrive adresse som feks. 'bottle.domænenavn.dk', og på den måde blive sendt videre til bottle.

Jeg hoster desuden selv kasparr.dk, men det er sikkert lidt irrelevant.

Det skulle gerne komme til at se sådan her ud:
karparr.dk -> cork port 80
bottle.karparr.dk -> bottle port 80

Håber det er beskrivelse nok :)
Avatar billede xsorian Nybegynder
10. juli 2002 - 10:36 #1
styre du selv din dns skal det gøres detfra hvor du sætter et CNAME ind som peger hen på din bottle maskine... ellers skal du lave et virtuelt doamin i Apache som så peger der hen og proxyen skal også have advide at du vil hen til bottle... lej lidt med det og se hvad du for ud af det hårber du finder ud af det eller må vi finde en bedre løsning

MVH XsoRian
Avatar billede kjlh Nybegynder
10. juli 2002 - 11:29 #2
Det med webserveren lyder som om det kan lade sig gøre. Det store problem kommer når man så skal til at bruge iptables.
iptables kan, har jeg netop fået at vide, nemlig kun route porte og _ikke_ hostnames, som feks. kasparr.dk.
Hvis jeg f.eks. sender en pakke til kasparr.dk, så sender jeg ikke "kasparr.dk" med, jeg sender 62.243.242.83, iptables ved ikke hvilket hostname man har skrevet.

Men hvis der der nogen der kender en løsning på problem - en slags "addon" til iptables måske? - er jeg meget interesseret.
Avatar billede otis Nybegynder
15. september 2002 - 16:53 #3
Hejsa kaspa*rrrr*

Jeg har en løsning til dig, som jeg selv har benyttet mig af.
installer pakken "smbfs", og mount med det som type.

Jeg har gjort således:
mount -t smbfs -o username=pornohest,pasword=jaduer //10.0.0.3/pr0n /home/otis/web
Det kræver bare et share på den anden maskine (10.0.0.3)

Og så sætter du bare homedirs i apache conf filen.