Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
08. juli 2002 - 01:26 Der er 6 kommentarer

cuePoint

hvordan kan jeg få en lyd til at starte på et bestemt cuePoint. F.eks. noget i retningen af

on exitFrame
play member ("nr1_5").cuePointNames[2]="nr2"
end
Avatar billede stormester Nybegynder
08. juli 2002 - 11:18 #1
Kan du ikke uddybe dit spørgsmål lidt...

du kan evt. affyrre lyden ved at hoppe til en bestem frame hvor lyd effekten ligger i en lyd kanal?
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
08. juli 2002 - 19:42 #2
Jo - mit spørgsmål går mest på om jeg kan styre lyden (cuePoints) helt med lingo, f.eks. i et movie script. Eller om jeg kun kan få kontrol over de enkelte cuePoints ved en kombination af markere og "wait for cue Point" i frame property i scoren. Jeg vil gerne spille en sang med mange vers. For hvert vers skal den stoppe og vente på input (f.eks. keyDown). Egentlig enkelt nok, men jeg vil gerne kunne starte sangen hvorsomhelst i min movie - og styre handlingen som ovenfor nævnt.
Peter
Avatar billede stormester Nybegynder
09. juli 2002 - 09:39 #3
Script delen skal nok kunne lade sig gøre, men der hvor jeg tror du skal gå igang. Er med selve lydfilen. Her kan du v.h.a. af flere lydprogrammer sætte markers i din quickTime lydfil som Director så følgende genkender. (f.eks. cuePoints ved navn "vers." "omkvæd." "solo" osv.)

i dit moviescript kan du så insætte dine "on keydown", "key = space" "put member("sang").cuePointTimes[3]" osv...

kig evt. her for mere

http://www.macromedia.com/support/director/ts/documents/swa_cue_points.htm
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
09. juli 2002 - 13:38 #4
Jeg bruger SoundForge til lydbehandling, og har gemt i .wav format, MED de cuePoints jeg har indsat. Jeg kan også få Director til at "se" mine cuePoints, f.eks. med

on cuePassed channel, number, name
    if (channel = #Sound1) then
        put "CuePoint" && number && "named" && name && "occurred in sound 1"
    end if
end
(- hentet fra help -)
men jeg kan ikke finde ud af at afspille et bestemt cuePoint. F.eks. som nævnt i mit første spørgsmål.
hilsen Peter.
Avatar billede stormester Nybegynder
10. juli 2002 - 09:33 #5
Det burde altså kunne lade sig gøre.
Du vil have mulighed for at spille sangen i sin fulde længde, og samtidig give bruger mulighed for at hoppe frem og tilbage i sangen?

Men hvorfor bruger du ikke tidskoder i stedt for cuepoints, her kan du i hvertfald hopppe i quicktime filen. f.eks:

on mouseUp me
set the movieTime of sprite X = 2000
-- der vers 1 f.eks. begynder
Set the movieRate of sprite X = 1
-- spil vers 1
end
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
10. juli 2002 - 11:30 #6
Tak for henvisningen til macromedia. Jeg forsår nu at cuePoint (i lydredigeringsprogrammet) og marker (i score'n) skal hedde det samme, hvilket gør et muligt at hoppe til en bestemt marker med et bestemt del af en lyd. Jeg vil dog gerne selv have kontrol over hvor - og hvornår - lyden skal komme. Et bestemt frame skal kunne spille forskellige lyde.
Jeg vil prøve at arbejde med tidskoder, som du foreslår.
Hilsen Peter