Avatar billede xero Nybegynder
04. juli 2002 - 22:46 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Gennemsigtig tekstboks

Hejsa.
Nogen der ved hvordan man kan lave en teksboks gennemsigtig? eller 50 % gennemsigtig?...
for den sags skyld andre objekter også?..faneblade osv.. ?
Avatar billede senj Nybegynder
05. juli 2002 - 06:48 #1
Man kan ikke sige at jeg ved skide meget om det her, men fandt dog noget om emnet! ;-)

      Begin VB.Label lblMailboxID
        AutoSize        =  -1  'True
        BackStyle      =  0  'Transparent
        Caption        =  "Mailbox ID:"
        Height          =  195
        Left            =  2280
        TabIndex        =  7
        Top            =  900
        Width          =  795
      End

http://www.vbtt.com/tips/how_to_make_a_graphic_transparent.html

http://www.vbsquare.com/controls/tip159.html
Avatar billede dk_akj Nybegynder
05. juli 2002 - 08:10 #2
Hej Xero.

Tricket ligger i at bruge den textbox der er i MicroSoft Form 2.0 Object Library.

Vælg Menu Project - Components - Fjern et evt kryds i "selected items only" - Afkryds "MicroSoft Form 2.0 Object Library"

Indsæt textbox fra Forms objectet - sæt Backstyle til transparent.

//akj
Avatar billede martin_moth Mester
05. juli 2002 - 10:32 #3
Jeg tror ikke du kan lave noget 50% transperant i VB, uden at lave API-kald!

Jeg er 99% sikker på at ingen af de komponenter du kan bruge i VB har den egenskab du søger (men også kun 99%, ikke 100% ;o)

Men som regel kan man jo en masse med API - skal jeg forsøge mig med at finde noget API, eller gider du ikke rode med det?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
05. juli 2002 - 10:55 #4
Lige umiddelbart vil jeg sige at de kontroller der ligger i ms forms alle har mullighed for at være transparente, dog kun 100 % transparente.

Det giver iøvrigt et synderligt rod med 5 transparente kontroller ovenpå hinanden ;o)
Avatar billede kantoraza Nybegynder
05. juli 2002 - 14:00 #5
hm. Du kan rode med en textbox og en label. Ved at sætte textboxen uden for skærmen fx text1.left = - 10000 kan du give den focus og derefter bare overfører det til en labelbox, som kan blive 100% gennemsigtig(i baggrunden).

·KantoRaZa·
http://www.friserverplads.dk/northcode/
northcode@e-mail.dk
Avatar billede martin_moth Mester
05. juli 2002 - 14:11 #6
> dk_akj: Helt enig!
> kantoraza : Er det så ikke meget lettere at bruge forrige svar fra dk_akj med den textbox der ligger i "MicroSoft Form 2.0 Object Library"

Men det han eftersøger er jo en 0 % < gennemsigtighed < 100 %. Og det tror jeg kke han kan få uden API...
Avatar billede dk_akj Nybegynder
05. juli 2002 - 16:29 #7
Martin > enig - skal man have  semitransparente kontroller skal man over i api eller 3. parts kontroller.

//akj
Avatar billede tjacob Juniormester
06. juli 2002 - 17:01 #8
Her kan du se hvordan man kan gøre en almindelig textbox 100 % transparent med API-kald:

http://www.planetsourcecode.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=23089&lngWId=1

/tjacob
Avatar billede martin_moth Mester
09. juli 2002 - 09:55 #9
xero -  er du stadig med os?
Avatar billede xero Nybegynder
27. august 2002 - 14:36 #10
Begge løsninger var acceptable :)
Avatar billede dk_akj Nybegynder
27. august 2002 - 14:38 #11
OKi
tak for pts.
//akj