Avatar billede jakoba Nybegynder
03. juli 2002 - 15:11 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

fejl på siden www.w3schools.com

Fortæl om konkrete fejl på webstedet www.w3school.com

på siden: http://www.w3schools.com/css/css_pseudo_classes.asp
har jeg fx fundet http://www.jakoba.dk/eksperten/w3schools/pseudoklasser.gif

som jeg vil betegne som ukorrekt.
dels fordi NS4 understøtter :active, :hover, :link og :visited lige godt (omend med adskillige begrænsninger i hvilke style attributter der kan styres)
dels fordi IE3 såvidt jeg ved ikke supporterede CSS af nogen art.

Og der er også andre fejl på w3school.
Ærgeligt, for det er et sted vi henviser meget til, så det skulle gerne være HELT troværdigt.

Så her vil jeg gerne have hjælp til at finde flest mulige fejl på det websted, der tilsidst måske kan udmønte sig i en lang, konkret og saglig fejlrapport til Refsnes Data der producerer siden.

50 points for hver konkret fejl med sideangivelse og rimelig dokumentation.

Yderligere spørgsmål oprettes efter behov :-))

mvh JakobA
Avatar billede =maddog= Nybegynder
03. juli 2002 - 15:43 #1
det er ikke helt lyv det der står jakoba. den her side er ikke up-to-date, men den gennemgår kompatibiliteten af styles vs browser i fin stil med bugs og understøttelse
http://richinstyle.com/bugs/table.html
IE3 understøttede CSS per se, men det var så buggy at jeg tror aldrig nogen som helst kunne få det til at virke.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
03. juli 2002 - 15:49 #2
men, det til side. det er i hvert fald 100% forkert at :hover er CSS1 standard. hvorvidt :link og :visited kan implementeres i IE3 på et teoretisk plan kan jeg ikke sværge for.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
03. juli 2002 - 16:22 #3
En lille hurtig gennemlæsning gav følgende fejl:
http://www.w3schools.com/css/css_reference.asp

FEJL: background er supported i NN4 - ex. body {background: red;}
MINDRE FEJL: outline er putativt understøttet i Moz/NS6 som -moz-outline
FEJL: clip er understøttet i NN4
FEJL: z-index er understøttet i NN4

Nu er jeg jo NS 'to the bone'. monstro der er nogen, der gider at finde evt. IE fejl.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
03. juli 2002 - 16:35 #4
http://www.w3schools.com/css/css_intro.asp står der:
---quote---
Generally speaking we can say that all the styles will "cascade" into a new "virtual" Style Sheet by the following rules, where number four has the highest priority:

1. Browser default
2. External Style Sheet
3. Internal Style Sheet (inside the <head> tag)
4. Inline Style (inside HTML element)

So, an inline style (inside an HTML element) has the highest priority, which means that it will override every style declared inside the <head> tag, in an external style sheet, and in a browser (a default value).
---quote--
Hvilket er løgn i deres mund. To kompetitive styles scores efter vægt.
Prøv evt
<html><head><style>#b p {color:red;}</style></head><body>
<div id="b" style="color:green;"><p>rød!! da #b p har vægt 101 og inline har vægt 100.</p></div>
</body></html>
reference:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS1#cascading-order
Avatar billede =maddog= Nybegynder
03. juli 2002 - 16:42 #5
hmmm. kanske jeg er for hurtigt ude med det sidste. iflg. W3C skal det opføre sig som benævnt, men det er ikke konsistent understøttet i de enkelte browsere. ret mig hvem der lyster.
Avatar billede flawless Nybegynder
08. juli 2002 - 04:03 #6
Det er helt klart at de ikke har testet med ældre programmer end IE 3.0 og NS 3.0.

Exsempelvis:

http://www.w3schools.com/html/html_primary.asp

Skriver de at så simple tags som <A> og <BODY> først er understøttet per version 3.0, men det er vist lyv :-)

Og endnu én fra http://.../html_primary.asp:

"You might have noticed that paragraphs can be written without the closing tag </p>. Don't rely on it. The next version of HTML will not allow you to skip ANY closing tags."

Her MENES der XHTML, men fordi de senere (under menupunktet 'HTML 4.0 Why') taler om hvorfor man bør bruge HTML 4.0 i stedet for HTML 3.2, kunne det misforstås, så man tror de siger at HTML 4.0 er "the next version"...

Hmm... jeg kan jo ikke kræve noget, men et enkelt point eller to ville gøre godt :-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. juli 2002 - 04:18 #7
Helt klart, og =maddog= også når he n lægger et svar.
Men i kommer til at vente lidt. Jeg håber på endnu mere :-)

mvh JakobA
Avatar billede =maddog= Nybegynder
08. juli 2002 - 04:34 #8
Her er en korrekt liste til den nævnte:
<html>        IE1 | M1 | N1 | O2.1    W3Cs bud:  IE3 | N3
<body>        IE1 | M1 | N1 | O2.1  W3Cs bud:  IE3 | N3
<h1>-<h6>    IE1 | M1 | N1 | O2.1  W3Cs bud:  IE3 | N3
<p>        IE1 | M1 | N1 | O2.1  W3Cs bud:  IE3 | N3
<br>        IE1 | M1 | N1 | O2.1  W3Cs bud:  IE3 | N3
<hr>        IE1 | M1 | N1 | O2.1  W3Cs bud:  IE3 | N3
<!-- -->    IE1 | M1 | N1 | O2.1  W3Cs bud:  IE3 | N3
KEY: IE = MS IExplorer, M = Mosaic, N = Netscape, O = Opera
Det lader til at de ret konskvent tager fejl med et par versioner.
Hvordan hulen kan de få ind i hovedet at <html> og <body> især først blev indført i version 3!!!
Avatar billede =maddog= Nybegynder
08. juli 2002 - 04:41 #9
Og en korrekt version af den anden sætning ville være:
"Whereas HTML in itself allows parsing of data contained in unclosed tag nominators future implementations of HTML will be extensible and must thus confine to the syntax and structure of XML, where no data is allowed outside nested tags. It could thus be considered ill-decieved to exclude closing tags knowing that they will not meet future XHTML standards."
I øvrigt bryder jeg mig ikke om at omtaler versioner af HTML. Der er tale om standarder.
Avatar billede flawless Nybegynder
08. juli 2002 - 08:25 #10
Okaaay... men standarderne har versionsnumre. I øvrigt siger du "thus" 2 gange lige efter hinanden ;-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
09. juli 2002 - 11:40 #11
lige en mere:

http://www.w3schools.com/css/css_classification.asp
attributværdien 'hand' er angivet for cursor, selvom værdien ikke findes i CSS2
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/ui.html#propdef-cursor

den korrekte attribut er 'pointer' (som også er angivet i w3schools liste)

mvh JakobA
Avatar billede =maddog= Nybegynder
09. juli 2002 - 17:12 #12
det er nemlig rigtig jakoba. selvom IE5 fejlagtigt kun accepterer 'hand'. Jeg læste et sted at løsningen skulle være 'cursor:hand;cursor:pointer;' men har ikke verificeret det på IE5
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juli 2002 - 08:45 #13
Så lukker vi her og starter den næste :-))

Tak indtil videre.