Avatar billede svendengelse Nybegynder
15. august 2000 - 20:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Direkte kabelforbindelse ?

Jeg har behov for at få data fra min gamle pc til min nye, men ønsker ikke at installere netkort. Derfor købte jeg en ledning til direkte kabelforbindelse på lpt 1 - begge pc\'s kører win 98.
Det virker bare ikke. Værtspc\'en mener ikke at der er forbindelse - at kablet ikke er sat ordentligt i eller lign.
Er der noget her jeg har overset?
lpt 1 virker på begge når det gælder printer, men der kan selvfølgelig være fejl på selve kablet.....?
Avatar billede sa Nybegynder
15. august 2000 - 20:36 #1
Netværksprotokollen Microsoft NetBeui skal være installeret under netværk i kontrolpanelet på begge maskiner.

Kablet skal være \"krydset\"; et kabel (eks. fra en scanner) kan godt passe i begge stik uden at virke. - Hvis kablet er købt til det, burde det dog ikke være problemet..
Avatar billede sa Nybegynder
15. august 2000 - 20:37 #2
Ellers kan jeg ikke lige komme i tanke om så meget, ud over at fil-deling skal være aktiveret, hvis du skal flytte filer mellem maskinerne. (I hvert fald på en af dem)
Avatar billede lrj Nybegynder
15. august 2000 - 21:01 #3
Check også at portene på maskinerne er sat op til 2-vejs kommunikation. Dette gøres i BIOS
Avatar billede teknik Juniormester
15. august 2000 - 21:07 #4
sa\'s svar lyder ok.
Køb evt. et Null-modem kabel. Det er krydset som det skal være.
Det passer dog til brug via. com-portene(seriel) ikke printerporten.
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. august 2000 - 21:22 #5
der skal oxo være samme irq, på begge porte.....

evt. kunne du hente DOS programmet Fast Lynx, det er rigtig godt til kabelforbindelse, har selv brigt der.....
Avatar billede sa Nybegynder
15. august 2000 - 21:31 #6
Hvis det kun er en enkelt gang det skal bruges er en seriel forbindelse ok, men bruger man det ofte ville jeg vælge en parallel (lpt), da overførslen sker noget hurtigere.
Avatar billede fido82 Nybegynder
15. august 2000 - 21:36 #7
eller se mit eget spm om emnet:
http://www.eksperten.dk/spm/8919

her er en url til at prog der kan det samme som Fast Lynx:
http://www.simtel.net/pub/simtelnet/msdos/commprog/panther2.zip
Avatar billede svendengelse Nybegynder
15. september 2000 - 20:27 #8
Jeg fik det aldrig til at virke og har nu købt 2 netkort i stedet.
Det virker fint og hurtigt.
Tak for hjælpen folks.
Avatar billede svendengelse Nybegynder
15. september 2000 - 20:28 #9
PS
Point til fido82 for bredeste hjælp - I guess.